Posts

Posts uit september, 2025 tonen

Beperk je - Luistervriendelijk spreken 3/5 - een serie van Nikolaas Sintobin sj

Afbeelding
Luistervriendelijk spreken, hoe doe je dat? Een ignatiaans perspectief door Nikolaas Sintobin sj. 3/5   2.      Beperk je   Wat je te vertellen hebt is wellicht boeiend, authentiek, verrassend. Vergeet echter nooit dat de aandachtsenergie van de luisteraar beperkt is. Over hoe meer woorden je de aandacht verspreidt, hoe minder aandacht beschikbaar is voor elk woord. Dat geldt in het bijzonder in onze gedigitaliseerde cultuur. Maar eigenlijk is dit van alle tijden.   Bijzonder is het volgend getuigenis van de jezuïet Louis Conçalves Da Câmara sj, vertrouweling van Ignatius en schrijver van het Memoriale. Dit is een document waarin hij op gedetailleerde wijze zijn herinneringen aan Ignatius van Loyola neerschreef.   De Vader spreekt aldus: hij beperkt er zich toe de zaken te vermelden, in heel weinig woorden. Hij geeft geen commentaar bij de dingen. Hij beperkt zich tot het vertellen. Zodoende geeft hij de kans aan hen die naar hem luisteren om zé...

Geloof jij in engelen? - De mening van Nikolaas Sintobin sj

Afbeelding
Een tijd geleden verscheen op de theologenblog onderstaande overweging van mijn hand: Geloof jij in engelen? Hieronder vind je een uittreksel alsook een link naar de volledige tekst. ... In onze tijd klinkt het vreemd te spreken over geesten en engelen. Er zijn goede redenen om hier omzichtig mee om te gaan. Voor je het weet verlaat je helemaal het domein van het christelijk geloof. Tegelijk weten we dat ze een Bijbels gegeven zijn en dat ze in de christelijke traditie best hun plaats hebben. Zo is er in de Rooms-Katholieke Kerk op 29 september het feest van de aartsengelen. Wat kan je hier vandaag mee? Het getuigenis van Pierre Favre sj spreekt me sterk aan. Meer nog, ik vind het uitdagend en oproepend. Zijn geloof in engelen en geesten heeft niets te maken met vreemde esoterische wezens, al of niet met kleurrijke vleugels. Het is wel een beeld dat hij gebruikt om een fundamenteel aspect van zijn geloofservaring te benoemen. Favre gelooft voluit in Gods voorzienende liefde voor elke ...

Verstrooiingen tijdens het gebed: drie tips van Mark Rotsaert sj

Afbeelding
Iedereen raakt wel eens verstrooid tijdens het gebed. Daar is niets ongewoons aan. Blijven ze je lastigvallen houd er dan rekening mee dat er verschillende soorten verstrooiingen zijn. Gaat het om mensen om wie je geeft, die ziek zijn of het moeilijk hebben, maak dan van die verstrooiing je gebed. Dat is op dat moment belangrijker dan te blijven vasthouden aan de Schrifttekst waarmee je het gebed bent ingegaan. Zijn het verstrooiingen die je van de Heer wegtrekken, richt je dan tot Hem en erken dat je nog zwak bent of op jezelf gekeerd. En herneem dan de tekst. Hoe meer tijd je genomen hebt om tot innerlijke rust te komen bij het begin van het gebed, hoe kleiner het risico op verstrooiingen – ook al kun je ze nooit helemaal van te voren uitsluiten. Mark Rotsaert sj

Spreek vanuit jezelf - Luistervriendelijk spreken (2/5)

Afbeelding
Luistervriendelijk spreken, hoe doe je dat? Een ignatiaans perspectief door Nikolaas Sintobin sj. 2/5   Spreken Er is echter nog een andere voorwaarde opdat er geluisterd kan worden. De ander dient te spreken. Meer in het bijzonder, dient hij of zij zo te spreken dat het luisteren erdoor niet alleen wordt mogelijk gemaakt, maar dat het ook nog eens wordt bevorderd. Hoe kan je zo spreken dat je verhaal niet de indruk geeft een aaneenrijging te zijn van gemeenplaatsen die je net zo goed op Facebook kan lezen? Hoe kan je echt iets over je binnenkant vertellen zonder dat de luisteraar zich ongewild een voyeur voelt? Hoe kan je, als het jouw beurt is, zó spreken dat jouw inbreng een behapbare bijdrage wordt zonder dat de andere leden zich door de opeenvolgende verhalen meegesleurd voelen in een overweldigende tsunami van informatie?   In de komende blogs geef ik vier tips omtrent luistervriendelijk spreken .   1.      Spreek vanuit jezelf.   Spreek van...

Hoe je het meest kan genieten van een gebakje - Wijsheid van Anthony de Mello sj

Afbeelding
Vooraleer zijn studies aan te vatten, wilde de jonge man gerustgesteld worden door zijn meester. “Kan u mij leren wat het einddoel is van het leven?” “Neen, dat kan ik niet”, antwoordde de meester. Kan u me dan tenminste iets zeggen over de zin van het leven?” “Neen, dat kan ik niet.” "Kan u me wat onderrichten over de betekenis van de dood en van het leven ná de dood?” “Neen, dat kan ik niet.” Minachtend ging de jonge man weg. De leerlingen waren onthutst. Ze vonden dat hun meester zich niet van zijn beste kant had getoond. De meester zei hun op vaderlijke toon: “wat voor zin heeft het om de aard en de zin van het leven te doorgronden als je er nog nooit van geproefd hebt? Ik verkies dat je je gebakje opeet, eerder dan dat je er allerhande bespiegelingen over maakt.” Anthony de Mello sj Anthony de Mello sj (1931 – 1987) was een  Indisch jezuïet en psychotherapeut. Hij had veel aandacht voor de dialoog tussen de ignatiaanse spiritualitei...

Luistervriendelijk spreken (1/5) - een nieuwe serie van Nikolaas Sintobin sj

Afbeelding
Luistervriendelijk spreken, hoe doe je dat? Een ignatiaans perspectief door Nikolaas Sintobin sj. 1/5 Luisteren In de ignatiaanse traditie wordt veel belang gehecht aan het luistergesprek: een gesprek waarbij de deelnemers iets delen over hun persoonlijke ervaring en onderscheiding. Bij het nadenken hierover wordt doorgaans vooral aandacht besteed aan het luisteren. Dat is geen toeval. De ervaring leert dat luisteren eisend is. Het vraagt om tot op zekere hoogte jezelf los te laten. Dat is de voorwaarde om het zwaartepunt bij de ander te kunnen leggen. Het is een vereiste om hem of haar echt te kunnen begrijpen.   Luisteren vooronderstelt ook om je eigen inzichten, ervaringen, argumenten, kennis even te laten voor wat ze zijn, hoe rijk en subtiel ook. Zo kan het stiller worden in jezelf. Het maakt je meer ontvankelijk.  Dan wordt het mogelijk om zo te luisteren dat je beter kan achterhalen wat die ander nu eigenlijk wil zeggen. Soms legt die ander verschillende accenten als ji...

Is bidden enkel voor vrome boontjes? - Een antwoord van Nikolaas Sintobin sj

Afbeelding
Mag ik in mijn gebed alleen maar liefdevolle, vrome gedachten en gevoelens koesteren. Is het verkieslijk dat ik negatieve gedachten en gevoelens censureer? Het antwoord op deze vraag is eenvoudig. God kent je beter dan jij jezelf kent. Het is daarom niet alleen toegelaten, het is zelfs wenselijk dat je voor Hem komt zoals je bent, zoals je je voelt en met wat je op dat moment te zeggen hebt. Alle maskers mogen naar omlaag. Als je verlangt dat Gods Geest gedurende je gebed in jou kan bidden, dan is het wenselijk dat je vensters en deuren wijdopen zet. Dat je je toont zoals je bent, op dit ogenblik. Anders   wordt de ontmoeting moeilijk. Alles wat menselijk is mag dan ook aan bod komen in je gebed. Kijk maar naar de psalmen, het hart van het getijdengebed van de Kerk. Het hele palet van de menselijke gevoelens wordt erin verwoordt. Van de meest verfijnde en hoogstaande, tot de meest gruwelijke en schrikwekkende. God kan ons maar bekeren in de mate dat wij ons aan He...

Theresia van Lisieux over het mysterie van de voorrrechten van haar roeping - Citaat

Afbeelding
Ingetreden in de Karmel als 15-jarige en gestorven op 24-jarige leeftijd, is Thérèse van Lisieux een van de grote heiligen van onze Kerk. Haar autobiografie ( Geschiedenis van een ziel ) is een parel.  “Ziedaar het mysterie van mijn roeping, van mijn hele leven, maar vooral het mysterie van de voorrechten die Jezus aan mijn ziel verleende.  Hij roept niet degenen die het waard zijn, maar degenen die Hij zelf wil of – zoals de heilige Paulus zegt: “God zal zich ontfermen over wie Hij zich wil ontfermen en Hij zal barmhartigheid bewijzen aan wie Hij wil."  Het hangt dus niet af van de wil of inspanning van de mens, maar van Gods ontferming.” Theresia van Lisieux

Gehoorzaamheid als voorwaarde voor een gelukkig leven - vertrouwen (6/6)

Afbeelding
Voor de glossy Liefke schreef ik een overweging over vertrouwen. In deze serie bied ik enkele uittreksels aan. (6/6) Een laatste vraag die ik wil behandelen is hoe je dan dat sprankelend gevoel van leven wel op het spoor kan komen. Hoe te achterhalen, anders gezegd, waaraan je je wel en waaraan je beter niet toevertrouwt? Dan komen we op het terrein van de gehoor-zaamheid, van het luisteren, van het leren onderscheiden in je hart waar die - vaak stille - vreugde wel of niet aanwezig is. Luisteren kan maar als het voldoende stil is om je heen. Als je jezelf de tijd en de ruimte gunt om stil te vallen en om aandacht te geven aan wat zich afspeelt in je diepere affectieve bedding. Vertrouwen is een levenslang avontuur. Het wordt je gegeven. Aan jou om het te omarmen. Nikolaas Sintobin sj

Kunnen armoede en schoonheid hand in hand gaan? - Aangrijpende reel

Afbeelding
Het lijkt niet mogelijk. Toch gebeurt het hier – al dan niet in scène gezet.   Kunnen armoede en miserie samengaan met schoonheid?   Wat denk jij? Klik hier om deze video te bekijken of klik op onderstaande afbeelding

Wat je van een bedrieger kan leren - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Afbeelding
Hieronder vind je mijn homilie voor deze zondag. Vijfentwintigste zondag door het jaar, C : Amos 8,4-7   1 Timoteüs 2,1-8   Lucas 16,1-13 Mijn eerste taak als jezuïet is internetpastoraat.  Het wereldwijde web is mijn tweede thuis geworden. Een thuis omdat het voor mij een voorkeursplek is waar ik het Evangelie mag ontdekken en op mijn beurt doorgeven. Het internet heeft ook schaduwzijden. Een daarvan is dat het internet nooit vergeet. Het feit dat er thans zoveel schandalen aan het licht komen, heeft hier mee te maken. Het internet is onverbiddelijk. Wat er eenmaal op staat, kan je er nauwelijks vanaf krijgen. Ik moest hieraan denken toen ik de lezing uit Amos las.  De profeet klaagt er de praktijken aan waarmee kooplui arme mensen bedriegen. Geen van hun daden zal Ik ooit vergeten!, horen we God zeggen. “ Goed zo!” , was mijn spontane reactie. Onrechtvaardigheid moet gestraft worden. Als ik hier echter even over nadenk, gaat mijn hevigh...

Is gelukkig zijn vooral een kwestie van willen? - vertrouwen (5/6)

Afbeelding
Voor de glossy LFK schreef ik een overweging over vertrouwen. In deze serie bied ik enkele uittreksels aan. (5/6) Hoe kan je te weten komen wat voor jou weg is naar meer geluk? Ook daar geeft de ervaring van Stefan een bijzondere hint. En zo komen we opnieuw uit bij het vertrouwen. Als ik Stefan goed begrijp, maakt hij onderscheid tussen twee mogelijke sporen. Het eerste is dat van de wil . Dan gaat het over allerhande doelen of uitdagingen die je je zélf stelt in je leven. Vaak omdat men meent dat die belangrijk zijn. Dat is waar ik zonet over schreef. De ervaring van Stefan is dat dit willen hem niet gelukkig maakt en dat het niet dat is dat hem, niettegenstaande alles, opnieuw tot een blij man heeft gemaakt. Het tweede spoor waar Stefan het over heeft is dat van het vertrouwen. Van het zich toevertrouwen aan iets of iemand buiten hem. Hij noemt het liefde , een sprankelend gevoel van leven , levensenergie die naar me toe komt enz. Hier herken ik ook mijn eigen ervar...

Waarom er meer materiële vooruitgang is in het Westen dan in het Oosten - Wijsheid van Anthony de Mello sj

Afbeelding
Anthony de Mello sj (1931 – 1987) was een  Indisch jezuïet en psychotherapeut. Hij had veel aandacht voor de dialoog tussen de ignatiaanse spiritualiteit en de Indische wijsheidstraditie. De Mello is bekend om zijn korte verhaaltjes. Een leerling uit het Oosten die erg trots was op wat hij als Oosterse spiritualiteit beschouwde, kwam bij de wijze en zei: “Hoe komt het dat het Westen materiële vooruitgang heeft en het Oosten spiritualiteit?” De wijze antwoordde hierop laconiek: “Toen bij de schepping de gaven voor de wereld uitgedeeld werden, kon het Westen als eerste kiezen.” Anthony de Mello sj

Waarom mijn nieuwe boek verschillend is van al de vorige - Vlog met Nikolaas Sintobin sj

Afbeelding
Mijn nieuwe boek God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus , is nu uitgekomen en ligt te koop in de boekhandels. In deze vlog (korte video) leg ik uit waarover dit boek gaat en waarom het verschillend is van al de andere boeken die ik tot nu geschreven heb. Je kan het boek bestellen via internet door hier te klikken . Klik hier of op onderstaande afbeelding om de vlog te bekijken.

Waarom gezondheid en rijkdom uiteindelijk niet het belangrijkste zijn - Vertrouwen (4/6)

Afbeelding
Voor de glossy LFK schreef ik een overweging over vertrouwen. In deze serie bied ik je enkele uittreksels aan. (4/6) Ik kan me voorstellen dat mensen geschokt zijn door het getuigenis van Stefan . Het kan lijken op een pleidooi om voortaan geen gehoor meer te geven aan wat de artsen je voorschrijven en gewoon te doen wat je eigen intuïtie je zegt te doen. Ik denk dat het subtieler is dan dat. Stefan zegt van zichzelf dat hij een gelukkig man is en dat de talrijke beperkingen waarmee hij voortaan moet leven hem hebben doen groeien als mens. Zelf trek ik twee lessen uit deze ervaring en levenshouding van Stefan. Naar mijn aanvoelen hebben ze alles te maken met vertrouwen als richtingwijzer naar geluk. Vaak hoor je bij het begin van het nieuwe jaar zeggen   ik wens je een goede gezondheid toe , want dat is uiteindelijk toch het belangrijkste. Van Stefan kan je bezwaarlijk zeggen dat hij een goede gezondheid heeft.   Ik ken heel wat mensen die kerngezond zijn maar niet...

Hoe kan je weten of je echt door Gód wordt geïnspireerd?

Afbeelding
Wat is een held? Een held is een persoon die actie onderneemt om mensen te helpen. Daartoe roept de Heilige Geest ons op. De Heilige Geest daalde neer over Maria, nadat de engel Gabriël haar vertelde dat zij de moeder van Jezus zou worden. Wat deed Maria toen? Ze ondernam actie. Ze pakte haar bagage in en reisde naar haar nicht Elisabeth. Om wat te doen? Om haar te dienen. Wat deed Jezus toen de Heilige Geest neerdaalde over Hem, na zijn doop door Johannes? Hij ondernam actie. Hij begon zijn zending en begon te dienen. Toen de Heilige Geest op Pinksteren over de apostelen neerdaalde, wat deden zij? Ze lieten hun angst los en begonnen de mensen te dienen. Niet één groep van mensen. Maar alle mensen, van alle naties. Ook wij worden opgeroepen om te dienen, om niet langer bevreesd te zijn. Met de Heilige Geest die reeds in ons woont, valt er geen tijd te verliezen. We moeten nu actie ondernemen en degenen rondom ons bijstaan. Of het nu een familielid is, een vriend, een collega, ee...