Waarin verschilt het christendom van jodendom en van islam?
Gisteren ging ik voor in de wekelijkse eucharistieviering voor de studenten van Leuven. Hieronder vindt u mijn homilie.
Een
tijdje geleden hadden we in onze gemeenschap een gesprek over hoe, in onze
cultuur, het Evangelie beleven en verkondigen. Een medebroeder zei dat hij onze
tijd net daarom zo ongelofelijk boeiend vond. Immers, het verdwijnen van de
christelijke cultuur, van het “normaal zijn” van het christen zijn, maakt dat we
ons opnieuw, en wel in alle vrijheid, de vraag kunnen stellen: wat betekent het
nu eigenlijk om christen te zijn. Deze vraag wordt nog pertinenter door de
groeiende aanwezigheid van andere godsdiensten in onze contreien: wat is
typisch aan het christendom, of nog, wat onderscheidt ons geloof van andere
religieuze tradities.
Het
ligt hem niet in de moraal. Die fameuze christelijke waarden en normen, die
bestaan eigenlijk niet. Preciezer, er bestaan geen typisch of exclusief christelijke
waarden. In andere godsdiensten vind je dezelfde morele principes als in het
christendom. En ook in niet gelovige levensovertuigingen kan je dezelfde waarden en normen aantreffen. Ook
het bidden of de liturgie maken het verschil niet uit. Die tref je ook aan in
andere religieuze tradities. Uiteraard in andere vormen en met andere inhoud.
Maar mocht een marsmannetje een jood, een moslim of een christen beurt om beurt
zien bidden en vieren, dan zou dat mannetje waarschijnlijk meer getroffen zijn
door de uiterlijke gelijkenissen dan door de verschillen.
De
beide lezingen van vandaag verwijzen ons rechtstreeks naar die bijzonderheid
van ons geloof. Om even het zwaar geschut boven te halen, die eigenheid wordt
uitgedrukt in het christologisch en het trinitaire dogma: de persoon van Jezus
en de Drieëne God. In de geschiedenis van het christendom is het rond deze
beide thema’s dat de breuk met het jodendom en met de islam zich heeft
voltrokken: het geloof in de mens-God Jezus en het mysterie van Triniteit.
Wij
geloven niet in de eerste plaats in God. Dat doen joden en moslims net zo goed,
en de hindoes geloven in meerdere goden tegelijkertijd. Als christenen geloven
wij in het bijzonder in Jezus. Wij geloven dat hij het Licht is, de Weg, de
Waarheid en het Leven. Wij geloven dat Hij de Redder, de Heiland is die ons
brengt tot de volheid van God. Christen zijn betekent leven vanuit een
verbondenheid met Jezus.
ð
Ons handelen, onze
ethiek wordt maar christelijk in de mate dat het zich inspireert aan of
voortkomt uit die verbondenheid.
ð
Ons bidden en ons
vieren worden pas christelijk in de mate dat wij ons openen voor de relatie met
de Heer.
Christen
zijn is niet iets objectiefs. Het gaat niet over het navolgen van regeltjes.
Het gaat in de eerste plaats over een relatie. Soms zal die relatie sterk zijn
en heel soms zullen sommigen die verbondenheid bijna fysiek kunnen voelen. Vaak
gaat het eerder over een verlangen of zelfs maar een verlangen naar dat
verlangen.
Het
geloof in Jezus leidt evenwel nog verder. “Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij
maar in Hem die Mij gezonden heeft; en wie Mij ziet ziet Hem die Mij gezonden
heeft” hoorden we Jezus daarnet zeggen in de
evangelielezing. En in de lezing uit de Handelingen wordt twee maal gesproken
over de werking van Geest.
Met andere woorden, Jezus openbaart ons niet zo maar God. Hij
openbaart ons dat er in de ene Goddelijke natuur drie onderscheiden personen
zijn: Vader, Zoon en Geest. God is liefde en dus verbondenheid. Elk van de drie goddelijke personen is een
unieke wijze waarop God bestaat. Thomas van Aquino definieert de goddelijke
persoon als “relatio subsistens”. Het wezen van God bestaat erin liefdevol in
relatie te staan met anderen. Zowel naar binnen toe – ttz de goddelijke
personen onder mekaar - als naar buiten
toe - de schepping in het algemeen, en de mensen in het bijzonder.
Hiermee staat of valt ons christelijk geloof. Hierin ligt de
uniciteit en bijzonderheid van de christelijke openbaring: het levende geloof
in Jezus die ons de Drieëne God van de liefde openbaart. Aan elk van ons om in
zijn of haar leven Jezus te ontvangen, toe te laten dat Hij ons binnenleidt in
het mysterie van God en om, op onze beurt, zijn zelfgave te delen met anderen.
Reacties
Zoals in de tijd dat de H. Bernadette zei ,het eenvoudigste dat je zal zeggen of schrijven komt het dichste bij de waarheid.
Men hoeft niet met dure woorden een verklaring te geven of te zoeken.
Geloof in de eenvoudige dingen ,kijk rondom u naar de natuur die ontwaakt.
Daar vind je God in al zijn Zijn, Het LICHT ,DE WAARHEID EN HET LEVEN. God zegene u.
Aangaande het eerste deel van uw reactie lijkt u me ook een juist iets aan te raken. Je zou kunnen zeggen dat er wel een christelijke ethische bijzonderheid is: die van het exces, de overdaad: vergeven, ook van je vijanden; niet enkel geen geweld met geweld beantwoorden, maar zelf de andere kaak aanbieden ...
Zelf ben ik godsdienstleraar en als er iets is wat ik onze - sommige toch wel heidense - leerlingen probeer bij te brengen als het gaat over moraal is het wel die boodschap.
Ben verheugd dat ik deze blog ontdekte!
Ze hebben veel gesprekken gehad en ontdekt dat er veel overeenstemt. Hij is naar de moskee gegaan en kwam onder de indruk terug: de eenheid, verbondenheid onderling, de hartelijkheid. De Islam vindt hij lekker duidelijk en interessant omdat het anders is. wij hebben een dagboekje van Max Lucado gekocht dat gaat over johannes 3:16 om juist in te gaan op Gods grote liefde en leven vanuit liefde en verbondenheid. We hopen dat hij het verschil tussen de wet en liefde gaat herkennen.
We zijn er wel trots op dat hij zo openstaat voor andere geloven en de dialoog aangaat. Maar spannend is het ook.