Het uur van de dag waarop de duivel verkiest aan het werk te gaan
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Indien de duivel een mens met bijzondere bitterheid wil aanvallen en bestoken, dan verkiest hij om ’s nachts tewerk te gaan
Ignatius
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
e.harland-hazebroek zei…
Een slecht moment met dit weer, je weet niet dat je bestaat. De ochtend heeft hij meer succes: wat moet ik met zo'n dag de temperatuur stijgt, het humeur zakt. Denken aan de mensen die het ondoenlijk hadden en hebben in de oorlogen..hoe hebben ze het volgehouden en nu weer. Niet aanschuiven bij wie het wel geloven, toch niets aan te doen. Dit is het uur van de duivel...daar niet in meegaan.
Anoniem zei…
Is dit écht een uitspraak van Ignatius geweest?? En het is geen grap?
in de laatste hymne die de monniken zingen vooraleer de nacht in te gaan vragen ze God hen te beschermen tegen de nachtelijke aanvallen van de boze. Als wij mensen 's nachts wakker worden of half wakend/slapend zijn dan zijn we kwetsbaarder voor allerhande negatieve gedachten. Wat een beetje moeilijk is kan dan snel hopeloos en helemaal onmogelijk lijken. Onze alertheid en "verdedigingsmechanismen" zijn, althans voor de meeste mensen, dan lager, vandaar dat we dan gevoeliger kunnen zijn voor al die negativiteit. Vandaar dat de wijsheid leert dat het beter is om 's nachts als je in je bed ligt, voor zover als mogelijk, niet op sleeptouw te laten nemen door die negatieve spiralen en de "moeilijke dossiers" overdag aan te pakken, en niet 's nachts.
Truus van Dam zei…
S'nachts slaap je en heeft hij weinig kans. Negatieve gedachten heeft iedereen weleens. Hoe moet dat dan met mensen die depressief zijn? Is dat ook de duivel? Ik denk zelf van niet soms missen mensen een stofje in hun hersens.
Anoniem zei…
Goed opgemerkt! Ben benieuwd naar het antwoord...
Anoniem zei…
Ja, dat is zeker waar. In wezen vind ik het lafheid hoewel niet onschuldig en soms heel heftig. Doch wanneer ik tussen slapen en waken suffig merk dat ik bid en na het opstaan mijn ochtend gebeden bid dan schijnt het vaak als een zielige vertoning. Zijn lot ligt al vast. Voor hem is geen plaats meer in de hemel.
Truus van Dam zei…
Jammer dat u geen antwoord geeft op de vraag overr depressie.. Valt me een beetje tegen .
Bert Waning zei…
Een depressie wordt door de psalmist "De moordende steek van de middag" genoemd! Psalm 91:6b
Leestip:
Petrarca, Het Geheim, en de toelichting op de acedia bij noot 494 (Ambo klassiek, Petrarca, De top van de Ventoux; Het Geheim; Godgewijde Ledigheid ISBN 90 263 0963 5
Waarom zou je bidden met de Bijbel? (1/6) Ee paplepelkatholiek ontdekt hoe je kan bidden met de Bijbel In deze serie wil ik nadenken over het hoe en waarom het zinvol is om te bidden met de Bijbel. En waarom zou je dat doen op de wijze van Ignatius van Loyola. Ik laat me hierbij in belangrijke mate inspireren door mijn eigen ervaring. Ik ben een paplepelkatholiek. Ik heb het christelijk geloof meegekregen vanaf mijn eerste jaren. Het heeft altijd deel uitgemaakt van mijn leven. Van zodra dat mogelijk was, namen mijn ouders mij mee naar de eucharistieviering. Aan tafel werd er gebeden. Ik had geleerd om bij het slapengaan een onzevader of een weesgegroet te bidden. Dat was normaal. Zo ook het doen van goede werken , in de beste zin van het woord. Ook als student vond ik mijn christelijk geloof superbelangrijk. Tegelijk denk ik niet dat ik er veel van snapte. Ik vond liturgie mooi. Ik geloofde in de waarheid van de katholieke leer en moraal. De eucharistie vond ik bij...
Wat is moed? Wat is durf? Wie bereid is één probleem aan te pakken kan vervolgens ook andere problemen aanpakken. Omgaan met problemen is iets wat je leert. Oefening baart kunst. Wat heeft jou al geholpen om te leren omgaan met problemen? Klik hier om dit videootje te bekijken of op onderstaande afbeelding.
Leo Fijen stelde me voor om in gesprek te gaan over hoe omgaan met kwaad en lijden. Een onmogelijke vraag waar enkel maar aarzelende en stamelende antwoorden kunnen op gegeven worden. Het werd een mooi gesprek. Klik hier om naar deze video te luisteren/kijken of klik op onderstaande afbeelding.
Feest van de Drie-eenheid (Jaar C) Spr. 8, 22-31 Rom. 5, 1-5 evangelie: Joh. 16, 12-15 We zien ze vaak afgebeeld in de schilderkunst. Vader, Zoon en Heilige Geest. Een oudere Heer, lange witte baard, op een wolkje gezeten die de hand reikt of kijkt naar Jezus, de Zoon, al of niet met het kruis. De Geest neemt de vorm aan van een duif of van een stralende lichtstraal. Gewoonlijk vertrekt het samenspel uit de hemel. Doorgaans is er ook een link met wat er gebeurt op aarde. Andere schilderijen of beelden zijn een stuk abstracter Deze rijke variëteit aan voorstellingen van de Triniteit is meer dan zomaar een leuke christelijke hobby. Het trinitair dogma behoort tot de kern van het christelijk geloof. Christenen geloven niet zomaar in God. Dat doen de joden en de moslims net zo goed. Christenen geloven in de drieëne God: één goddelijke natuur, die bestaat in drie personen, drie unieke wijzen waarop de ene God God is. Die drie goddelijke personen zijn voortdurend met elkaar ...
Anna Ancher Waarom zou je bidden met de Bijbel? (3/6) 2. Een leerschool in verlangen Vele specialisten menen dat de Geestelijke Oefeningen vooral een keuzepedagogiek zijn. Zij helpen om, door te bidden met het leven van Jezus, te achterhalen wat zijn navolging voor jou persoonlijk concreet betekent. Anders gezegd, ze zijn een uitnodiging om erachter te komen wat jouw diepste verlangen is. De christen gelooft namelijk dat zijn diepste verlangen niet zomaar een willekeurige gril is. Het is veeleer een antwoord dat zijn oorsprong vindt in een uitnodiging van de Heer zelf. De gebedsmethode die Ignatius aanreikt in zijn Geestelijke Oefeningen is een leerschool om meer inzicht te krijgen in dat verlangen. Ik zal er drie puntjes van belichten. Genadevraag Ignatius nodigt uit om bij het begin van elke gebedstijd met de Bijbel aan God te vragen wat je verlangt. Hij noemt dit de genadevraag. De bedoeling hierbij is dat je naar binnen leert kijken en uitspreekt wat er in je ...
Waarom zou je bidden met de Bijbel? (4/6) 3. Een leerschool in “Jezus” Ignatius schrijft dat zijn Geestelijke Oefeningen de mens kunnen brengen tot een rechtstreekse ontmoeting met God. Dat is een gedurfde uitspraak. Net als talloos veel andere mensen, kan ik getuigen, dat dit daadwerkelijk zo is. Die ontmoeting kan heel intens en beklijvend zijn. Meestal is ze discreet en eenvoudig, allesbehalve spectaculair. Het ignatiaans contemplerend bidden met de evangelieverhalen over Jezus kan je heel dicht brengen bij de levende Heer. Als kind en jonge man wist ik dat Jezus belangrijk was. Toch was Hij voor mij vooral een afstandelijk en onpersoonlijk concept. Als ik me Hem voorstelde, zag ik Jezus van achteren. Het ignatiaanse Bijbelgebed heeft dit geleidelijk aan veranderd. Jezus keerde zich als het ware beetje bij beetje naar mij toe. Hij begon mij aan te kijken en ik kon Hem aankijken, van aangezicht tot aangezicht. Voor mij was bidden voorheen relatief ritualistisch. ...
Waarom zou je bidden met de Bijbel? (2/6) 1. Een leerschool in innerlijkheid Twee duizend jaar geleden hadden mensen het voorrecht om Jezus in levenden lijve te ontmoeten. Dat is voor ons anders. Nochtans blijft God zich ook vandaag tot de mens richten. De vraag is of wij in staat zijn om Hem te horen en indien ja, hoe we dit dan kunnen leren. Innerlijkheid Het ignatiaanse Bijbelgebed heeft mij toegang gegeven tot mijn innerlijkheid : een dieper niveau van voelen en ervaren. In onze cultuur worden wij voortdurend bestookt met alle mogelijke prikkels. Vaak zijn die er gewoon op gericht om onze consumptie te verhogen. Ze zijn doorgaans oppervlakkig, vluchtig en inhoudelijk neutraal. Je kan er weinig uit leren. Voor veel van onze tijdgenoten is dit het belangrijkste zo niet exclusieve ervaringsniveau. Zij kunnen niet vermoeden dat onder die bovenkant nog een dieper bewustzijnsniveau schuilgaat. Op dat niveau is er meer duurzaamheid. Manipulatie is wer...
Bidden met de Bijbel 6/6 Een leerschool in vrijheid! In het eerste deel van mijn boek over het ignatiaanse Bijbelgebed vind je zo vijftig tips om te bidden met de Bijbel. Vijftig?! Moet het echt zo ingewikkeld zijn? Kan het niet wat eenvoudiger? Wat geldt voor de hele ignatiaanse spiritualiteit, geldt ook voor het ignatiaans bidden met de Bijbel. Het is geen dwingend keurslijf. Het is een leerschool in vrijheid. De bedoeling is dat je komt tot je eigen wijze van bidden. Het is echter niet nodig het warm water opnieuw uit te vinden. Het is een voorrecht je te mogen laten inspireren door grote leermeesters. Ignatius is zo iemand. Sommige aspecten zullen je meer aanspreken en helpen. Andere minder. Ga er in vrijheid mee om. Ik besluit en vat samen. Het ignatiaanse Bijbelgebed leert hoe je toegang kan krijgen tot je innerlijkheid. De verbondenheid met Jezus die daar kan ontstaan laat toe om het diepste verlangen op het spoor te komen. De vreugde is daarbij het kompas. Z...
Compassie, bezorgdheid, liefde… ze maken creatief. Soms geven ze letterlijk vleugels. Herken je hier iets van in je eigen omgang met anderen? Waar heb jij, gedreven door liefde, echt iets kunnen veranderen in het leven van anderen? Klik hier om deze animatiefilm te bekijken of op onderstaande afbeelding.
Waar of niet waar? “ Het eigene van christenen is dat ze geloven in God .” Als ik een precies antwoord wil geven op de vraag naar de eigenheid van het christelijk geloof moet ik zeggen “ niet waar ”. Uiteraard geloven christenen in God. Maar het godsgeloof is niet het eigene van de christenen. Dat geloof in de ene God delen we namelijk met de andere monotheïstische godsdiensten. Wat is dan wel het eigene aan de christenen? Dat we geloven in Jezus Christus? Dit is een stap in de goede richting. En wel een belangrijke. Maar het is nog onvolledig. Het eigene van ons christenen is dat we geloven in de Drieëne God: Vader, Zoon en Geest. De kern, het absolute hart van het christelijke dogma is het dogma van de Triniteit. Eigenlijk is het christelijke dogma heel beperkt. Alles samen niet meer dan enkele bladzijden. Er is ongeveer 1000 jaar aan gewerkt door duizenden theologen, de kerkvaders genoemd. Het zijn geen gebeden, laat staan gedichten. Het gaat over uiter...
Reacties
De ochtend heeft hij meer succes: wat moet ik met zo'n dag de temperatuur stijgt, het humeur zakt.
Denken aan de mensen die het ondoenlijk hadden en hebben in de oorlogen..hoe hebben ze het volgehouden en nu weer.
Niet aanschuiven bij wie het wel geloven, toch niets aan te doen.
Dit is het uur van de duivel...daar niet in meegaan.
En het is geen grap?
Is dat ook de duivel? Ik denk zelf van niet soms missen mensen een stofje in hun hersens.
Ben benieuwd naar het antwoord...
Psalm 91:6b
Leestip:
Petrarca, Het Geheim, en de toelichting op de acedia bij noot 494
(Ambo klassiek, Petrarca, De top van de Ventoux; Het Geheim; Godgewijde Ledigheid ISBN 90 263 0963 5