Wat een jezuïet kan leren van een advokaat: homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd
Hieronder vind je video-opname en de tekst van mijn homilie voor komende zondag.
Met veel dank aan www.axideo.nl
-->
DERDE
ZONDAG VAN DE 40 DAGENTIJD - Jaar C
Ex 3,1-8a.13-15. Ps 103 Kor 10, 1-6.10-12 Lc 13, 1-9
Dit
jaar ben ik 27 jaar jezuïet. Voor ik intrad in de Sociëteit van Jezus was
ik advokaat. Studietijd inbegrepen heb ik 9 jaar in de juridische wereld
vertoefd. Ik had het er naar mijn zin. Wetten en regels bestuderen om die
vervolgens toe te passen op concrete situaties. Die regels bewonderde ik ook in
de Katholieke Kerk waarin ik was opgegroeid. Ik had – en heb nog steeds -
ontzag voor de katholieke leer en moraal. Indrukwekkend hoe die in de wirwar
van het menselijk doen en laten allerhande, vaak subtiele richtlijnen aanbieden.
In mijn familie waren trouwens heel wat juristen. Orde en regel, daar werd
thuis niet mee gespot.
Toen ik afstudeerde was ik goed bevriend met
Johan. Enkele jaren later zou hij een
vooraanstaande Belgisch politicus worden. Johan was atheïst. Op een dag zei hij me: “Nikolaas, over korte
tijd sta jij aan onze kant staat”. Onze kant, daarmee bedoelde hij het
atheïsme. Neen, Johan dreef niet de spot met mij. Hij voelde wel aan dat mijn
christelijke geloof nogal formeel was. Ik besloot er iets aan te doen en werd
lid van een groepje jonge juristen die verlangden het christelijk geloof van de
binnenkant te ontdekken. We werden begeleid
door een jezuïet die ons inwijdde in de ignatiaanse spiritualiteit. Dat
ik vandaag voor u sta, heeft alles te maken met wat ik toen ben gaan ontdekken.
In de eerste lezing hoorden we Mozes vragen
naar de naam van God. Hij krijgt als antwoord “Ik ben die is”. God is.
God is de kern van het zijn. Maar wat is
dat “zijn” van God? Mozes licht een
belangrijke tip van de sluier. Hij zal immers de geschiedenis ingaan als de man
van de 10 geboden. Ruimer, als de auteur van de eerste 5 boeken van het Oude
Testament, de Pentateuch: de boeken waarin de Wet wordt geopenbaard. Mozes is
de man van de Wet. De wet die, doorheen een complex geheel van geboden en
verboden, leert om te leven volgens de wil van God. Die wet heeft als grote voordeel
dat hij duidelijk is. Je weet waar je aan toe bent. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Daar houden wij van.
Jezus zegt overigens dat Hij geen Jota wil veranderen aan de Wet.
De toon van de gelijkenis van de vijgenboom
die we net hoorden is echter heel anders. Het begin is zorgwekkend. Jezus
suggereert namelijk dat de afwezigheid van vruchten de schuld is van de
vijgenboom zelf. Het lijkt dan ook billijk dat hij wordt omgehakt. Voor wat, hoort
wat. De uitkomst is anders. De vijgenboom zal extra verzorgd en gevoed worden.
Hij krijgt een nieuwe kans ook al heeft hij het niet verdiend en is hij flink
in de fout gegaan. De boodschap is duidelijk. Hoe voor de hand liggend de
juridische logica ook is, Gods barmhartigheid is groter. Jezus geeft nieuwe
kansen, steeds weer. Het enige wat van ons gevraagd wordt, is om de kans te
grijpen.
Neen, het zijn van God laat zich niet samenvatten
in regels. De liefde van
God voor elk van ons laat zich niet opsluiten in cijfers. Wie van ons zou zich
hier trouwens nog durven tonen, was God wel een zakelijke boekhouder? De
psalmist zingt het vandaag uit: De Heer is barmhartig en welgezind,
lankmoedig en goedertieren. Zo wijd als de hemel de aarde omspant, zo alomvattend
is zijn erbarmen.
Heb ik er spijt van dat ik 9 jaar van mijn
leven bezig ben geweest met wetten en regels? Helemaal niet. Ik denk dat het
helpt om scherper te zien wat goed en kwaad is. Mogelijks heeft het ook mijn
verlangen naar God sterker gemaakt. Maar even goed weet ik dat het de ervaring
is van Gods barmhartigheid die mij heeft doen verlangen om gezel van Jezus te
worden en vooral te blijven, nu reeds bijna 30 jaar. Het is de barmhartigheid die mij doet leven en hopen.
Reacties
Het klinkt niet erg populair in deze dagen,maar leren leven met gemis leert ons echt relaties op te bouwen waar de andere echt anders mag zijn.
Wet,grens,gemis,los komen van uw ego,het hangt aan elkaar.
Overigens ons gemis verwijst naar het grote gemis...dat naar onze God die in onze wereld eñ door ons ego nooit integraal te vatten is.
Ingrid Hoet.
ons perspectief en hoop.
Dank je wel voor deze prachtige homilie.