Drie tips van de heilige Jozef voor tijden van crisis
Homilie voor de vierde zondag van de Advent
4de zondag van de Advent: Jes. 7,10-14 Rom. 1,1-7 Mat. 1,18-24
Een
aantal jaren geleden verbleef ik een tijd in Arica, een arme woestijnstad in
het Noorden van Chili. Ik werkte er in
de jezuïetenparochie. Een bloeiende gemeenschap, met mensen van alle
generaties. Na verloop van tijd merkte
ik iets eigenaardigs op. Alle sacramenten worden daar overvloedig gevraagd en
toegediend. Op één sacrament na: het huwelijk. Er wordt daar gewoon nauwelijks
gehuwd. Vele moeders zijn alleenstaand.
De vaders lijken er te vliegen van het ene nest naar het andere, maar
blijven niet. Idealisme en goede wil genoeg. Maar de destructieve gevolgen van
de structurele armoede zijn problematisch, ook voor het vader en moeder
zijn.
Het
verhaal dat we zonet hoorden bij Matteüs gaat ook over ouderschap, in moeilijke
omstandigheden. Wat hij vertelt, is indrukwekkend. Als we dit verhaal lezen, ook met onze
kritische, postmoderne gelovige ogen en hart, dan kunnen we meer dan één puntje zuigen aan de
houding van Jozef. Als vaders en moeders. Maar ook gewoon als mensen die op
zoek zijn naar het goede leven.
De
Evangelies zijn discreet over Jozef.
Matteüs verstrekt ons nog het meest info over de persoon van de
voedstervader van Jezus. De situatie waarin Jozef belandt is menselijk gezien problematisch.
Hij stelt vast dat zijn verloofde, met wie hij overigens niet samenwoont, zwanger is buiten hem om. Hoe moet je hiermee
omgaan.
Ik zou drie bedenkingen willen formuleren over
de wijze waarop Jozef hiermee omgaat die ons mogelijks ook kunnen inspireren.
1.
Jozef is een biddend
man
Matteüs
vertelt ons dat er aan Jozef, terwijl hij de toestand overweegt, een engel
verschijnt, ttz een boodschapper van God.
Met andere woorden, Jozef , hoe urgent de situatie ook is, gaat niet
meteen over tot crisismanagement. Hij
neemt geen beslissingen half over kop. Hij neemt de tijd om te bidden. Jozef
gaat de stilte in om te luisteren, om de zaak voor te leggen aan God zelf. Jozef
is een biddend man. Het is maar als je regelmatig
bidt dat je, ook in tijd van crisis, ttz als je er dubbel en dik nood aan hebt,
je oor bij God te luisteren kan leggen, en van Hem kan horen waartoe Hij je
uitnodigt om te komen tot meer volheid van leven. Ook als het moelijk gaat.
2.
Jozef is een onderscheidend
man
Het
eerste wat de engel Jozef zegt is om niet bang te zijn en om zich niet te laten
leiden door angst. Dat terwijl datgene wat die angst hem influistert de logica
en de redelijkheid zelf lijken te zijn. De engel vraagt Jozef gewoon om open en
vrij te luisteren naar wat God hem voorstelt te doen. Angst is geen affect dat
ingegeven wordt door God. Daarom is wat de angst ingeeft doorgaans niet
betrouwbaar.
Door zich
aldus biddend toe te vertrouwen aan God, eerder dan aan de angst, komt Jozef
erachter wat hem gevraagd wordt. Welnu,
Gods verlangen blijkt gewoon tegengesteld zijn aan wat de angst hem
suggereerde. God vraagt hem inderdaad om zijn relatie met Maria niet te verbreken. Wel
om haar in huis op te nemen en om dus de voedstervader te worden van Jezus.
Het feit
dat Jozef een biddend man is maakt mogelijk dat hij onderscheidend in het leven
staat. Het stelt hem in staat om in zijn hart het onderscheid maken tussen de
stem van God en de stem van de verleider.
3.
Jozef is een nederig
man
“Niet
mijn wil, maar uw wil”, zal Jezus ruim 33 jaar later zeggen. Dit is ook de
houding van Jozef Hij gaat zijn eigen spontane verlangen ondergeschikt maken aan Gods stem. Jozef is een nederig man. Hij plaatst God
centraal. Niet zijn eergevoel. Niet zijn verlangen om erkend te worden, zelfs
niet in de intimiteit van de
seksualiteit en het biologische vaderschap. Hoe menselijk dit ook zou zijn. Maria
had kort daarvoor reeds gezegd “mij
geschiede naar uw woord”. Het is de
gezamelijke nederigheid van Jozef en Maria, twee eenvoudige maar grootse mensen,
die God toelaat om zijn diepste verlangen te realiseren.
God komt
naar ons toe. Naar u, naar mij. Nu, vandaag.
Horen, zien, voelen wij Hem komen? Bidden wij voldoende om onze
fijngevoeligheid voor zijn Geest te scherpen ? Durven wij onderscheidend met
Hem het gesprek aan te gaan? Zijn wij voldoende nederig om “ge-hoor-zaam” te zijn en om ons steentje
bij te dragen tot zijn Rijk van leven en vreugde? Als vader, als moeder, als
mens van goede wil.
Nikolaas Sintobin sj
Nikolaas Sintobin sj
Reacties
Ieder volgt een pad, kan zich verantwoordelijk voelen of verlaten. Het zorgzame geeft bodem. Rusten in Vrede.