Dorthe
“Zelf heb ik schoolgelopen in een uiterst strikte meisjesschool. We moesten in rijen staan en kregen breiles. Maar in de jaren 70 is alles razendsnel veranderd. De schoolreglementen werden afgeschaft. De enige regel die overbleef was “wij respecteren elkaar”. Resultaat was een schoolcultuur waar enkel leerlingen die van huis uit een sterke structuur hadden meegekregen, voordeel konden halen uit ons systeem. Bedoeld als democratisch en egalitair was het een elitair systeem geworden. Nu is het de overheid zelf die aan de scholen vraagt om opnieuw schoolreglementen uit te werken. ”
Dit en nog meer vertelde Dorthe me bij het ontbijt. Zij is algemeen directrice van ons college on Kopenhagen. Geen makkelijke job.
Ik vertelde haar over Ignatius van Loyola. Men zegt over hem dat zijn lievelingswoord was “aanpassen”. Maar hij heeft wel een groot deel van zijn tijd als Algemene Overste besteed aan het schrijven van “Constituties”, ttz het inwendig reglement van de jezuïeten.
Zonder regels, zonder duidelijke afspraken dreigt aandacht voor de bijzonder noden van elkeen snel te vervallen in subjectivisme en willekeur.
Dit en nog meer vertelde Dorthe me bij het ontbijt. Zij is algemeen directrice van ons college on Kopenhagen. Geen makkelijke job.
Ik vertelde haar over Ignatius van Loyola. Men zegt over hem dat zijn lievelingswoord was “aanpassen”. Maar hij heeft wel een groot deel van zijn tijd als Algemene Overste besteed aan het schrijven van “Constituties”, ttz het inwendig reglement van de jezuïeten.
Zonder regels, zonder duidelijke afspraken dreigt aandacht voor de bijzonder noden van elkeen snel te vervallen in subjectivisme en willekeur.
Reacties
Regels en structuur? Ja! Maar nog belangrijker is tijd maken om met jongeren een weg te gaan in keuzes maken.
En inderdaad, niets boven het persoonlijke gesprek waarin teruggeblikt kan worden. En waarin duidelijk kan worden dat wat een mislukking leek een belangrijke doorbraak is geworden.