Niemand is veroordeeld tot middelmatigheid. Oordeel zelf (video)
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Elk op zijn manier, elk op zijn niveau. Niemand is veroordeeld tot middelmatigheid.
Als het maar gebeurt. Uitmuntendheid is voor iedereen!
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hoe weet je, voel je ook of je je middelmatigheid overstijgt of dat je je forceert? En hoe kan je jongeren aanzetten tot meer dan middelmatigheid wanneer ze goed als "goed genoeg" ervaren en je als buitenstaander meer mogelijkheden in hen ziet?
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U voor inspirerende idee ons aanmoedigen om onze specialiteiten, uitmuntendheid, ontdekken en ten dienste stellen voor onszelf en onze naasten. Zo net heb ik gelezen in Nieuwsbrief van: NCDO "Wereldburgerschap Kennisplatform Voor Mondiaal Onderwijs". "WERELD & IK", " Lesgeven over wereldburgerschap, Hoe doe je dat? " aanbod leermiddelen" .
p.s. Gratis nieuwsbrief van NCDO en veel informatie is over hoe belangrijk is voor ons om: "Wereld Denken", en in "Wereld participeren ". redeneren: Mijn hartelijk dank voor Nikolaas Sintobin SJ voor zo inspirerende idee, om naar "grotere" zoeken "boven alledaagse". Dank zij Uwe idee ben ik met andere belangstelling de Nieuwsbrief van NCDO" Wereldburgerschap" gaan lezen, en voor mogelijkheden voor mij zoeken, in informatie daar vermeld.
Anoniem zei…
Wat is er mis met middelmatigheid ? Ontdoe het van z'n negatieve bijklank en lees het als "het midden houden". De Boeddha wees al op het belang van de "middenweg", extremen hebben hem niet geleid tot inzicht en wijsheid. Zijn geest en gezondheid leden onder de extreme inspanningen als yogi, of hij sufte in weelde in het paleis als prins. Het probleem is dat onze maatschappij geen middelmatigheid (in de zin van het midden houden) meer duldt, alles moet perfect zijn, extreem goed, subliem en velen stappen daar in mee. We zien de gevolgen : depressies, burn-out op 50 of jonger, lichamelijke en psychische overspannigen en klachten enz. Het midden houden wil niet zeggen dat we ons best niet moeten doen om vooruit te gaan, maar ken je zelf en houdt het binnen je haalbare mogelijkheden, zo kan je vele kwaliteiten ontwikkelen i.p.v. één of twee extreem goed en de overige niet.
Anoniem zei…
De eisen van de maatschappij liggen zo hoog, dat je er gewoon geen lol meer kunt in hebben/beleven! Als de normen & waarden anders zouden zijn, zoals levens-ervaring is belangrijker dan een diploma, tijd voor stilte en gebed, is belangrijker dan de 20 marathons te winnen, een villa te bouwen, een luxe pastorij te hebben, de beste Ipod enz.. noem maar op. Als al die materiële bezittingen en grote ego's naar het vriespunt zouden dalen, dan kan de meer menselijke waarden en normen tot ontwikkeling komen. Zodat de wereld/mensheid meer om elkaar bekommert zijn, in plaats bekommert op hun aanzien/like's of status, dan zou de aarde een beetje hemel kunnen worden, en de kerk ook! Ik wil gerust middelmatig zijn, ik wil zelfs nog minder zijn dan middelmatig. Weet je ik wil nog liefst niets zijn! :) Het is maar wat je nastreeft, menselijkheid, naastenliefde of, aanzien en macht? Mijn keuze is gemaakt, maar zijn er nog die deze keuze durven maken? Goed weten als je deze keuze maakt, dat je er dan grotendeels alleen voor staat? Want, de boodschap brengen waarvoor Jezus gestorven is, is een kruisweg met veel nagels! En prettig is dat niet te noemen in deze moderne tijd waar materieel bezit en aanzien troef is. De weg van Jezus word beschreven als eenzaam/woestijn, dat klinkt niet zo aanlokkelijk! Maar, de rijkdom die je ervoor terugkrijgt van God, is geen Ipod, luxe pastorij, villa, applaus en veel likes enz. maar wel een hart en ziel dat rust in vrede! Geef mij dan maar die rust! De rest is voor mij geen stuiver waard!
Tinus
Anoniem zei…
je kan je misschien afvragen of middelmatigheid als dusdanig echt bestaat. Wat is middelmaat precies? je kan ergens heel slecht in zijn, en ook ergens heel goed in zijn. Maar daartussen fluctueert er zoveel. De "middelmatige prestatie" van de topsporter bestaat ook. Ik denk dat het wel voldoening kan geven om het beste uit jezelf te halen, wat het beste dan ook is.
Anoniem zei…
Idee delen alstublieft: "middelmatigheid en uitmuntendheid". Voor mij is "mijn middelmatigheid" als ik in toestand ben zonder belangstelling voor een of meer idealen bijvoorbeeld. Voor mijn dierbaren, en of voor bepaalde idealen dat in wereld gaande zijn, zoals de acties van organisatie voor behoud van schatten van Planeet Aarde, omdat Planeet Aarde levend wezen is en wij zijn in ons leven afhankelijk van zijn. De grote Honger in Wereld. Oorlogen. Door mijn belangstelling tonen bijvoorbeeld aan acties mee doen, help ik beetje mee helpen. Uitmuntendheid moet ik nog leren. Voornemen is een goede start. Er zijn gradaties in uitmuntendheid. Sinds ik deze Blog lees en zoveel leer, ben ik enthousiaster, graag vertel ik keer op keer voor mijn dierbaren, wat ik heb nieuws geleerd, van Jezuïeten Orde en alle wijsheid, over alles, en humor en wijsheid, ik heb materiaal om te delen. Dit maakt mij beter dan daarvoor. Door deze Blog lezen, ben ik ook religieuzer geworden. Dankzij creatieve hulpmiddelen als Gewijde Ruimte, en www.startdestilte.be. is voor mij een ontdekking, hoe fijn is om meer religieus zijn, actief bezig houden.
Door deze Blog van Nikolaas Sintobin SJ lezen en leren en ook genieten van humor , en lezen Website IGNÏSWEBMAGAZINE, ben ik veel veel meer betrokken en enthousiaster wat met GOD te bereiken is. Dat is voor mij stap voor stap de weg naar mij uittillen uit mijn middelmatigheid, en beetje leren stap voor stap "uitmuntendheid". Mede deze eisen aan mezelf door mezelf opgesteld, ben ik heel tevreden.
Anoniem zei…
prachtig voorbeeld van " plus est en vous"! Van "uitmuntendheid": vanuit de eigen "munt", zijn lichaamsbouw zou hem kunnen aanzetten om niet te joggen;en toch doet ie het maar. En hopelijk zal hij er nadien blij om zijn, zal hij er "deugd" aan beleven. Iets gelijkaardigs vind ik bij de arbeiders met verschillende talenten (1,2,5) in het evangelie. De minst getalenteerde doet er niets mee; en dat wordt niet geapprecieerd door de baas.
Waarom zou je bidden met de Bijbel? (1/6) Ee paplepelkatholiek ontdekt hoe je kan bidden met de Bijbel In deze serie wil ik nadenken over het hoe en waarom het zinvol is om te bidden met de Bijbel. En waarom zou je dat doen op de wijze van Ignatius van Loyola. Ik laat me hierbij in belangrijke mate inspireren door mijn eigen ervaring. Ik ben een paplepelkatholiek. Ik heb het christelijk geloof meegekregen vanaf mijn eerste jaren. Het heeft altijd deel uitgemaakt van mijn leven. Van zodra dat mogelijk was, namen mijn ouders mij mee naar de eucharistieviering. Aan tafel werd er gebeden. Ik had geleerd om bij het slapengaan een onzevader of een weesgegroet te bidden. Dat was normaal. Zo ook het doen van goede werken , in de beste zin van het woord. Ook als student vond ik mijn christelijk geloof superbelangrijk. Tegelijk denk ik niet dat ik er veel van snapte. Ik vond liturgie mooi. Ik geloofde in de waarheid van de katholieke leer en moraal. De eucharistie vond ik bij...
Leo Fijen stelde me voor om in gesprek te gaan over hoe omgaan met kwaad en lijden. Een onmogelijke vraag waar enkel maar aarzelende en stamelende antwoorden kunnen op gegeven worden. Het werd een mooi gesprek. Klik hier om naar deze video te luisteren/kijken of klik op onderstaande afbeelding.
Wat is moed? Wat is durf? Wie bereid is één probleem aan te pakken kan vervolgens ook andere problemen aanpakken. Omgaan met problemen is iets wat je leert. Oefening baart kunst. Wat heeft jou al geholpen om te leren omgaan met problemen? Klik hier om dit videootje te bekijken of op onderstaande afbeelding.
Feest van de Drie-eenheid (Jaar C) Spr. 8, 22-31 Rom. 5, 1-5 evangelie: Joh. 16, 12-15 We zien ze vaak afgebeeld in de schilderkunst. Vader, Zoon en Heilige Geest. Een oudere Heer, lange witte baard, op een wolkje gezeten die de hand reikt of kijkt naar Jezus, de Zoon, al of niet met het kruis. De Geest neemt de vorm aan van een duif of van een stralende lichtstraal. Gewoonlijk vertrekt het samenspel uit de hemel. Doorgaans is er ook een link met wat er gebeurt op aarde. Andere schilderijen of beelden zijn een stuk abstracter Deze rijke variëteit aan voorstellingen van de Triniteit is meer dan zomaar een leuke christelijke hobby. Het trinitair dogma behoort tot de kern van het christelijk geloof. Christenen geloven niet zomaar in God. Dat doen de joden en de moslims net zo goed. Christenen geloven in de drieëne God: één goddelijke natuur, die bestaat in drie personen, drie unieke wijzen waarop de ene God God is. Die drie goddelijke personen zijn voortdurend met elkaar ...
Anna Ancher Waarom zou je bidden met de Bijbel? (3/6) 2. Een leerschool in verlangen Vele specialisten menen dat de Geestelijke Oefeningen vooral een keuzepedagogiek zijn. Zij helpen om, door te bidden met het leven van Jezus, te achterhalen wat zijn navolging voor jou persoonlijk concreet betekent. Anders gezegd, ze zijn een uitnodiging om erachter te komen wat jouw diepste verlangen is. De christen gelooft namelijk dat zijn diepste verlangen niet zomaar een willekeurige gril is. Het is veeleer een antwoord dat zijn oorsprong vindt in een uitnodiging van de Heer zelf. De gebedsmethode die Ignatius aanreikt in zijn Geestelijke Oefeningen is een leerschool om meer inzicht te krijgen in dat verlangen. Ik zal er drie puntjes van belichten. Genadevraag Ignatius nodigt uit om bij het begin van elke gebedstijd met de Bijbel aan God te vragen wat je verlangt. Hij noemt dit de genadevraag. De bedoeling hierbij is dat je naar binnen leert kijken en uitspreekt wat er in je ...
Waar of niet waar? “ Het eigene van christenen is dat ze geloven in God .” Als ik een precies antwoord wil geven op de vraag naar de eigenheid van het christelijk geloof moet ik zeggen “ niet waar ”. Uiteraard geloven christenen in God. Maar het godsgeloof is niet het eigene van de christenen. Dat geloof in de ene God delen we namelijk met de andere monotheïstische godsdiensten. Wat is dan wel het eigene aan de christenen? Dat we geloven in Jezus Christus? Dit is een stap in de goede richting. En wel een belangrijke. Maar het is nog onvolledig. Het eigene van ons christenen is dat we geloven in de Drieëne God: Vader, Zoon en Geest. De kern, het absolute hart van het christelijke dogma is het dogma van de Triniteit. Eigenlijk is het christelijke dogma heel beperkt. Alles samen niet meer dan enkele bladzijden. Er is ongeveer 1000 jaar aan gewerkt door duizenden theologen, de kerkvaders genoemd. Het zijn geen gebeden, laat staan gedichten. Het gaat over uiter...
Waarom zou je bidden met de Bijbel? (4/6) 3. Een leerschool in “Jezus” Ignatius schrijft dat zijn Geestelijke Oefeningen de mens kunnen brengen tot een rechtstreekse ontmoeting met God. Dat is een gedurfde uitspraak. Net als talloos veel andere mensen, kan ik getuigen, dat dit daadwerkelijk zo is. Die ontmoeting kan heel intens en beklijvend zijn. Meestal is ze discreet en eenvoudig, allesbehalve spectaculair. Het ignatiaans contemplerend bidden met de evangelieverhalen over Jezus kan je heel dicht brengen bij de levende Heer. Als kind en jonge man wist ik dat Jezus belangrijk was. Toch was Hij voor mij vooral een afstandelijk en onpersoonlijk concept. Als ik me Hem voorstelde, zag ik Jezus van achteren. Het ignatiaanse Bijbelgebed heeft dit geleidelijk aan veranderd. Jezus keerde zich als het ware beetje bij beetje naar mij toe. Hij begon mij aan te kijken en ik kon Hem aankijken, van aangezicht tot aangezicht. Voor mij was bidden voorheen relatief ritualistisch. ...
Waarom zou je bidden met de Bijbel? (2/6) 1. Een leerschool in innerlijkheid Twee duizend jaar geleden hadden mensen het voorrecht om Jezus in levenden lijve te ontmoeten. Dat is voor ons anders. Nochtans blijft God zich ook vandaag tot de mens richten. De vraag is of wij in staat zijn om Hem te horen en indien ja, hoe we dit dan kunnen leren. Innerlijkheid Het ignatiaanse Bijbelgebed heeft mij toegang gegeven tot mijn innerlijkheid : een dieper niveau van voelen en ervaren. In onze cultuur worden wij voortdurend bestookt met alle mogelijke prikkels. Vaak zijn die er gewoon op gericht om onze consumptie te verhogen. Ze zijn doorgaans oppervlakkig, vluchtig en inhoudelijk neutraal. Je kan er weinig uit leren. Voor veel van onze tijdgenoten is dit het belangrijkste zo niet exclusieve ervaringsniveau. Zij kunnen niet vermoeden dat onder die bovenkant nog een dieper bewustzijnsniveau schuilgaat. Op dat niveau is er meer duurzaamheid. Manipulatie is wer...
Bidden met de Bijbel 6/6 Een leerschool in vrijheid! In het eerste deel van mijn boek over het ignatiaanse Bijbelgebed vind je zo vijftig tips om te bidden met de Bijbel. Vijftig?! Moet het echt zo ingewikkeld zijn? Kan het niet wat eenvoudiger? Wat geldt voor de hele ignatiaanse spiritualiteit, geldt ook voor het ignatiaans bidden met de Bijbel. Het is geen dwingend keurslijf. Het is een leerschool in vrijheid. De bedoeling is dat je komt tot je eigen wijze van bidden. Het is echter niet nodig het warm water opnieuw uit te vinden. Het is een voorrecht je te mogen laten inspireren door grote leermeesters. Ignatius is zo iemand. Sommige aspecten zullen je meer aanspreken en helpen. Andere minder. Ga er in vrijheid mee om. Ik besluit en vat samen. Het ignatiaanse Bijbelgebed leert hoe je toegang kan krijgen tot je innerlijkheid. De verbondenheid met Jezus die daar kan ontstaan laat toe om het diepste verlangen op het spoor te komen. De vreugde is daarbij het kompas. Z...
Compassie, bezorgdheid, liefde… ze maken creatief. Soms geven ze letterlijk vleugels. Herken je hier iets van in je eigen omgang met anderen? Waar heb jij, gedreven door liefde, echt iets kunnen veranderen in het leven van anderen? Klik hier om deze animatiefilm te bekijken of op onderstaande afbeelding.
Reacties
Zo net heb ik gelezen in Nieuwsbrief van: NCDO "Wereldburgerschap Kennisplatform Voor Mondiaal Onderwijs".
"WERELD & IK",
" Lesgeven over wereldburgerschap, Hoe doe je dat?
" aanbod leermiddelen" .
p.s.
Gratis nieuwsbrief van NCDO en veel informatie is over hoe belangrijk is voor ons om: "Wereld Denken", en in "Wereld participeren ".
redeneren:
Mijn hartelijk dank voor Nikolaas Sintobin SJ voor zo inspirerende idee, om naar "grotere" zoeken "boven alledaagse".
Dank zij Uwe idee ben ik met andere belangstelling de Nieuwsbrief van NCDO" Wereldburgerschap" gaan lezen, en voor mogelijkheden voor mij zoeken, in informatie daar vermeld.
Tinus
je kan ergens heel slecht in zijn, en ook ergens heel goed in zijn. Maar daartussen fluctueert er zoveel.
De "middelmatige prestatie" van de topsporter bestaat ook. Ik denk dat het wel voldoening kan geven om het beste uit jezelf te halen, wat het beste dan ook is.
Voor mij is "mijn middelmatigheid" als ik in toestand ben zonder belangstelling voor een of meer idealen bijvoorbeeld.
Voor mijn dierbaren, en of voor bepaalde idealen dat in wereld gaande zijn, zoals de acties van organisatie voor behoud van schatten van Planeet Aarde,
omdat Planeet Aarde levend wezen is en wij zijn in ons leven afhankelijk van zijn.
De grote Honger in Wereld.
Oorlogen.
Door mijn belangstelling tonen bijvoorbeeld aan acties mee doen, help ik beetje mee helpen.
Uitmuntendheid moet ik nog leren.
Voornemen is een goede start. Er zijn gradaties in uitmuntendheid.
Sinds ik deze Blog lees en zoveel leer, ben ik enthousiaster, graag vertel ik keer op keer voor mijn dierbaren,
wat ik heb nieuws geleerd, van Jezuïeten Orde en alle wijsheid, over alles, en humor en wijsheid, ik heb materiaal om te delen.
Dit maakt mij beter dan daarvoor.
Door deze Blog lezen, ben ik ook religieuzer geworden. Dankzij creatieve hulpmiddelen als Gewijde Ruimte,
en www.startdestilte.be.
is voor mij een ontdekking, hoe fijn is om meer religieus zijn, actief bezig houden.
Door deze Blog van Nikolaas Sintobin SJ lezen en leren en ook genieten van humor ,
en lezen Website IGNÏSWEBMAGAZINE, ben ik veel veel meer betrokken en enthousiaster wat met GOD te bereiken is.
Dat is voor mij stap voor stap de weg naar mij uittillen uit mijn middelmatigheid, en beetje leren stap voor stap "uitmuntendheid".
Mede deze eisen aan mezelf door mezelf opgesteld, ben ik heel tevreden.
Iets gelijkaardigs vind ik bij de arbeiders met verschillende talenten (1,2,5) in het evangelie. De minst getalenteerde doet er niets mee; en dat wordt niet geapprecieerd door de baas.