Zijn de media dan gek geworden?
Het kan niet op. Franciscus als man van
het jaar, meest geciteerde mens op het internet, best geklede man, held van
graffiti, op de voorpagina van alternatieve culturele tijdschriften … Gaat dit
over de Paus? Gaat dit over een man die voortdurend spreekt over Jezus, over
vergeving, over rechtvaardigheid, over gebed, die opkomt voor vluchtelingen en
die de consumptiemaatschappij radicaal bekritiseert?
Zijn de media dan gek geworden? Want de
massamedia, dat weet iedereen, die zijn het christendom toch vijandig gezind.
Die willen toch niet horen over het Evangelie.
Mis poes.
De feiten ontkrachten wat mijzelf een
waarheid van Meden en Perzen leek te zijn. En zeg nu niet dat dit een hype is.
Paus Franciscus is inmiddels ruimschoots 10 maanden paus. Naar mediatermen is
dit lange termijn.
Is de publieke wereldopinie dan eensklaps
christelijk, meer nog, katholiek geworden?
Niet erg waarschijnlijk.
Bovenstaande graffiti reikt een leessleutel
aan. In zijn boekentasje heeft de Paus er waarden (valores) steken. Het valt
inderdaad niet te ontkennen. Franciscus is een in recordtempo uitgegroeid tot
een – of moet ik zeggen dé – morele wereldleider. Een man die staat voor het
goede. Die het onrecht aanklaagt. En,
vooral, die zelf doet wat hij zegt. Iemand die leeft naar wat hij anderen
voorhoudt.
Onze wereld is op zoek naar voorbeelden.
Mensen die een alternatief aanreiken. Gratuit, niet uit berekening. Met woorden
en vooral met daden.
Franciscus is zo iemand. God zij dank.
Reacties
( plus ça change, plus c'est la même chose )
Een doordenkertje dus...
Met zijn begrip "potentie", heeft Aristoteles de ware betekenis van het relatieve niet-zijn "In alle dingen" gevonden door die "potentie" als het ware beginsel van limitering (beperking?) in "In alle dingen" te bestempelen.
Aldus kwam de Filosoof ertoe het "beginsel van niet-contradictie" uiteen te zetten: ]
""In alle dingen" kan niets
(of beter: In geen ding kan iets, noch het ding op zichzelf; ]
zeg maar: Een ding kan onmogelijk)
tegelijkertijd en in hetzelfde opzicht zijn en niet zijn "
(Alvira, Clavell en Melendo, "Metaphysics", Manilla, Sinag-Tala Publishers, 1991 (vertaling van het in 1982 in de Spaanse, nee niet Baskische, taal gepubliceerde boek door de Ediciones Universidad de Navarra in Pamplona), p. 39-40)
In Leuven, waar Immanuel Kant zonder schroom ter interpretatie van Sint Thomas van Aquino, die naar Aristoteles als "de Filosoof" verwijst, wordt ingezet, werd onderwezen dat dit beginsel enkel van toepassing is op ‘s mens denken, en niet op de werkelijkheid.
(Fernand Van Steenberghen, Longueil, Québec, Editions du Préambule , (F-X De Guibert, éd.), 1989, p. 296, noot)
Ondanks zijn aanbidding voor Kant, (Is Kant niet de vader, of beter de godheid, van de vrijmetselarij ?), lijkt wat Van Steenberghen, in leven "pastoor" (of hoe heet de "pastoor" van een kathedraal weer ?) van de Brusselse Kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele, hier schrijft waar te zijn.
Voor inspirerende, boeiende uitleg.
citeer a.u.b. deel tekst van Symposium In Nederland, Den Haag, 2004, titel " De Levende Kosmos" .
"...Het leven in de Kosmos...."....als bron van alle leven en als de kosmos die bestaat uit talloze organismen, levende wezens, die op verschillende schaalniveaus van ruimte en tijd hun bestaan hebben. Er is leven op atomair gebied, op aards gebied zoals de mens, er is het leven van een planeet, een zon, een melkweg, enzovoort."
"...Leven is bewegen..."
" Wat is leven?
* Zelfbeweging is kenmerkend voor leven,
** Zelfbeweging is het vermogen om uit zichzelf in beweging te komen en om het voorwerp van handeling te zijn.
*** Deze visie vinden wij ook terug bij Plato.
"......."Niets in de Kosmos staat stil, er is onophoudelijke dynamiek. Alle wezens zijn al bewegend op weg om hun bestemming te vervolmaken."....."
e.c. Luc.nr.3/4,2004/9-14/Ella van Zaanen/