Waarom voortdurende kalmte en rust gevaarlijk kunnen zijn
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
In huizen waar steeds kalmte en ongestoorde rust hangt, zal
dit wel zo blijven. Maar het ene of het andere kwaad zal zich er nestelen.
Ignatius van Loyola
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin S.J. voor Wijsheid, Inspiratie citaat, ignatiaanse spiritualiteit.
Idee voorstel a.u.b. als is toegestaan: ik voel mij " geroepen" om " te roepen" in Rooms Katholieke Kerk, om Jezus die levende is Levende hele jaar introduceren. " Dat Kruis met dat dramatisch vastgenageld levenloze lichaam aanschouwen " en blijven mensen vertellen dat dat " Jezus was, is " is Jezus te kort doen mijn gevoel. Van harte heb ik wishful thinking dat na Pasen dat ' logo van RKK " zal veranderen. Een RKK Kerk binnen komen, is voor velen jonge personen, een schrik oplopen van dat " angstaanjagende Kruis met dat levenloze dramatisch hangende gestorvene". Wij alle Mensen nodig hebben Jezus, om te roepen ons helpen ons " beteren" , wetende dat na gebed, Jezus levende nabij is. Als Jezus LEVENDE NABIJ KAN ZIJN, IS HIJ moet die van dat kruis eraf! m.i.
Anoniem zei…
Alstublieft aanvulling op thema: JEZUS vandaag is " Levend" Jezus ".
als toegestaan is citeer deel tekst: titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? " " Het Judasevangelie bevestigt dat het oorspronkelijke Christendom anders was dan wat de kerken nu belijden. Het maakt het plausibeler dat het Christendom een variant van de mysteriereligie is.
Jezus en Judas zijn aspecten in de mens: Jezus stelt het geestelijk/goddelijke voor, Judas is de persoonlijke mens.
Wanneer het Christus - licht feller in ons schijnt, wordt ook de Judas in ons verlicht en dus sterker.
"......." Historische Jezus" Wat opvalt bij de verschillende commentaren op het Judasevengelie is de kwestie of de erin voorkomende Jezus dezelfde is als de 'historische ' Jezus. ".......over de historische Jezus niets bekend is. "......." is over Jezus geen enkel historisch bewijs. Geen enkele tijdgenoot van hem, geen enkele geschiedschrijver, of die nu van joodse of Romeinse afkomst is of tot een andere groep behoorde, maakt met één letter gewag van het bestaan van een zekere Joshua of Jezus, ".........."........" "....................." " Wie is Jezus? " Jezus is dus enerzijds het symbool van de esoterische Leraar, de Leraar uit een Mysterieschool. Maar hij stelt nog meer voor.............."Aeonen"........."Er is een hoogste beginsel, vaak God de Vader genoemd, ..........." God de Vader - een symbool voor het Grenzenloze - een hiërarchie van werelden............"als je Jezus ziet als een kracht in ons, dan is hij inderdaad onze redder........." "..........." Al met al geeft het Evangelie van Judas ons voldoende aanwijzingen het Christendom in een geheel ander licht te beschouwen dan nu gebruikelijk is. Niet door geloof in het dogma dat Jezus voor onze zonden gestorven is, worden we zalig. We moeten zelf ons geestelijke deel ontwikkelen en aldus zelf onze zaligheid verwerven. In dit opzicht verschilt het Christendom niet van welke andere godsdienst dan ook ". (e.c.Bron: Luc.Nr.5/ 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Anoniem zei…
aanvul. laatste regel: (e.c.Bron: Luc.Nr.5/ 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ). Bij deze Artikel zijn 17 referenties toegevoegd op bladzijde 73. citeer Referentie nr.1. 1. Op de site van National Geographic staat een Engelse vertaling van het Evangelie van Judas. The Gospel of Judas, vertaald uit het Koptisch door Rodolphe Kasser, Marvin Meyer en Gregor Wurst in samenwerking met Francois Gaudard. www.nationalgeographic.com/lostgospel/_pdf/GospelofJudas.pdf. In dagblad Trouw van 12 april 2006 verscheen een Nederlandse vertaling van Lodewijs Dros. Die vertaling staat op internet: www.vroegekerk.nl/content.php?d=87 (e.c. Referenties, 1 van 17).
Anoniem zei…
aanvul.a.u.b. op reactie van 14 maart 2014, 19:23, citeer alstublieft deel uit een subtitel van Artikel: Subtitel: " Christus en Judas in ons" .......religieuze verhalen geen historische verslagen van feitelijke gebeurtenissen. Het zijn mythen. Mythen vertellen in symbolentaal een verhaal. Soms verwijst dat verhaal op versluierende wijze naar een historische gebeurtenis in de menselijke evolutie, maar het heeft ook betrekking op de mens, elk mens. .........".... .....Een mens is een samengesteld wezen. In ons zitten verschillende levende elementen, zoals de persoonlijkheid, en zelfs het dierlijke. Maar we zijn meer dan allen een persoonlijke mens. In ons leeft een goddelijkheid, die door mystici van alle culturen is ervaren, zij het dat alle er een andere naam aan geven. ....." "........In het Grieks werd deze inherente god in ons Christos genoemd, wat in het Latijn Christus werd. In elk mens schijnt de Christus. ..........." ".....als we beseffen dat elk individu door een beroep te doen op zijn geestzijde, in zichzelf moeilijkheden en beproevingen oproept. En die moeilijkheden moet hij overwinnen. Als je je voorneemt iets goeds te doen, een daad van opoffering te plegen, dan roep je krachten in je op die daaraan tegengesteld zijn. Onze zelfzuchtige neigingen fluisteren ons dan toe: " Waarom doe je dat? Anderen doen het toch ook niet. Je kunt de hele wereld niet verbeteren. Denk ook eens aan jezelf" . Geven we wel of geen gehoor aan deze zelfzuchtige neigingen? Zonder strijd, zonder inspanning, is er geen verdienste. ................." en dat betekent dat elke Judas ook een Christus kan worden." ............".....". ( e.c. deel tekst uit artikel titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? "/Luc.Nr.5 / 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Anoniem zei…
Dag dromen delen alstutblieft. 1. Vandaag op Nederlandse televisie kwaliteit programma, een bekwaam Heer Presentator - gesprek leider van elke week belangrijke schrijvers ontmoeting, in dat programma bespreken boek van de Gast Schrijver. Vandaag is schrijver wetenschapper die aan woord was, over interessante onderwerpen vertellen en o.a. een onderwerp was "schaamte" . Bijvoorbeeld kinderen die gepest zijn op school om een of andere redenen (niet juist, niet terecht), en/of kinderen niet geaccepteerd worden bij , bij "een" " groep " , kunnen later "lopen in hun binnenste met schaamte". Later in leven deze kinderen als volwassenen nodig hebben goede therapeut. Therapeut die zou zelfvertrouwen helpen in die volwassenen opbouwen om in leven stevig en liefdevol "staan".
Mijn dag droom is dat dat met huidige De Heer Paus Franciscus en ZIJNE, die " therapeut " zou omgang met Kerk zijn " . Kinderen en volwassenen zelfvertrouwen kunnen opbouwen die niet heeft , en behouden die zelfvertrouwen heeft. Vraag: HOE: Antwoord: om in taal van RKK kerk dat opbouwende zelfvertrouwen benadrukken.
Kerk heeft nodig grote schare fans. ( " gelovige die gelovige is" en volgelingen uit Idealen). Fans, dat zijn mensen die trouw blijven voor hun voorbeeld Ideal, die niet behoeven " altijd bekeerd woorden", als Fans, voor die Kerk uit Idealen willen met hun Hart en Ziel zijn, dat is goed genoeg. Voor al die personen en voor alle personen, " Kerkelijke taal " zou goed doen in liefdevolle bewoordingen.
" Mijn FANS U, Jij bent een Goddelijke, beautiful, Ik hou van Jou, Jij bent stralend Licht, Jij hebt een onbegrensde mogelijkheden te worden wat je zou willen worden, Jij bent altijd waardig, Jij bent Geliefd. m.i. "tijd om lief hebben en niet straffen en niet na beneden duwen, maar in waarde verhogen, elke ieder klein of groot ". Jezus zou dat meteen weten en gelukkig zou zijn. m.i.
Anoniem zei…
Kalmte en rust in een huis zou best geworteld zijn in het leven zelf dat in die diepste punten van rust en uitgestrektheden van kalmte toch altijd in beweging is. Dat houdt een voortdurende alertheid in die ontbreekt in kalmte en rust die in andere zaken zijn wortels vind. Zoals desinteresse of een ongeordende behoefte aan privacy. In die verstarring vindt het kwaad ingang. Sonja Arbeel.
Lees hieronder de homilie die paus Franciscus tijdens de nachtmis. Het centrale thema is de hoop. Ik heb ze voor u vertaald uit het Italiaans. Een engel van de Heer, gehuld in licht, verlicht de nacht en brengt de herders het goede nieuws: Ik verkondig u een vreugdevolle boodschap, die bestemd is voor heel het volk. Heden is u een Redder geboren, Christus, de Heer, in de stad van David. (Lc 2,10-11). Te midden van de verwondering van de armen en het gezang van de engelen opent de hemel zich op aarde: God is één van ons geworden om ons als Hem te maken. Hij is naar ons afgedaald om ons op te tillen en terug te brengen in de omarming van de Vader. Dit, zusters en broeders, is onze hoop. God is de Emmanuël, God-met-ons. De oneindig grote is klein geworden; het goddelijke licht heeft geschenen in de duisternis van de wereld; de glorie van de hemel heeft zich laten zien op aarde. En hoe? In de nederigheid van een Kind. En als God komt, zelfs wanneer ons hart op een eenvoudige kribbe ...
Hieronder vind je mijn homilie voor deze zondag. Vierde zondag van de advent C Micha 5,1-4a Hebreeën 10,5-10 Lucas 1,39-45 Tijdens mijn eerste Advent als jonge jezuïet in opleiding liep ik stage bij pater Jef Van den Broeck, een klein, graatmager mannetje. Je kon hem met één zucht omver blazen. De hongersnood van de tweede wereldoorlog had Jef een long gekost. Als hij in het publiek het woord nam verloor hij na gemiddeld twee zinnen de draad van zijn betoog. En als hij voorging in de eucharistie dan wist je wel hoe het begon, maar was je nooit helemaal zeker hoe het zou eindigen. Wat kan je met zo iemand aanvangen, zou een mens denken. In de stad Aalst, waar deze jezuïet zijn hele leven doorbracht, was de pater nochtans een beroemdheid. Hij had een heus dorp uit de gro...
Op 17 december 2024 verscheen een bijdrage van paus Franciscus in de NewYork Times over ... humor. Daarin vertelt Franciscus deze grap over een jezuïet. De mop staat in paragraaf 2 & 3. De eerste paragraaf hieronder, eveneens van de paus, geeft de context waarin hij die mop vertelt: het belang van de zelfspot. Wat betreft het gevaar van narcisme, dat het best wordt bestreden met gezonde doses zelfspot, herinner ik me het verhaal over die nogal ijdele jezuïet die een hartprobleem had en in het ziekenhuis behandeld moest worden. Voordat hij de operatiekamer binnenging, vroeg hij aan God: “Heer, is mijn tijd gekomen?” “Nee, je zult zeker nog minstens 40 jaar leven,” antwoordde God. Na de operatie besluit de jezuïet het beste uit zijn extra tijd te halen en laat een haartransplantatie doen, een facelift, liposuctie, zijn wenkbrauwen en tanden – kortom, hij komt als een totaal ander mens het ziekenhuis uit. Maar net buiten het gebouw wordt hij door een auto aangereden ...
Zo kwetsbaar. Zo afhankelijk. Zo zorgbehoevend. Zo ondraaglijk mooi. Zo is onze God onder ons willen komen. Zijn we bereid om dit geloven? Willen we dit? Durven we dit aan? Zijn we bereid om te geloven dat dit niet eenmalig maar doorlopend – dus ook vandaag – gebeurt? Klik hier om deze wondere beelden te bekijken of klik op onderstaande foto.
Beelden kunnen soms meer en dieper spreken dan woorden. Dit geldt ook voor het kerstverhaal, over de taalgrenzen heen. Deze wondermooie tekenfilm (1), ten dele geïnspireerd door de apocriefe evangelies, is een streling voor het oog en het hart. Klik hier om deze wonderlijke animatie te bekijken of klik op onderstaande foto.
Pierre Teilhard de Chardin sj (1885-1955), een Franse jezuïet was als paleontoloog een topwetenschapper. Hij was zo mogelijk nog meer een geestelijk schrijver. Van hem is onderstaand citaat. Vreugde is het onmiskenbaar teken van Gods aanwezigheid. Pierre Teilhard de Chardin sj
Gisteren, de laatste dag van het jaar, stelde ik je om terug te blikken op het voorbij jaar. Vandaag, nieuwjaar, is het geschikte moment om vooruit te blikken. Wat zou je de komende tijd graag willen aanpakken? Wat verlang je eigenlijk? Wat zou je willen veranderen? Ga je het ook daadwerkelijk doen? Aarzel niet om God te vragen, écht te vragen, je daarbij te helpen. Klik hier om dit bijzondere videootje te bekijken of klik op de foto hieronder.
Beste Lezer, graag wens ik je een zalig Kerstfeest toe. Dat Gods liefde zich steeds dieper en breder in jou moge verankeren. Ook al gaat dat soms langs omwegen. Niet erg. God schrijft recht op onze kromme lijnen. De heilige Pierre Favre sj beschrijft daar een sterk staaltje van. Pierre Favre was een van de eerste gezellen van Ignatius en erg beslagen in de onderscheiding van de geesten. Niet alleen tijdens de terugblik voor het slapen gaan. Maar ook op het ogenblik zelf. Zo kon een ervaring van droefheid een opstap worden naar vreugde. Hieronder beschrijft Favre wat hem overkwam, 482 jaar geleden, in de vroege kerstmorgen, vlak voor hij ging communiëren in de herdersmis. Tot zijn ontzetting voelt hij zich helemaal kil en koud. 25 december 1542 in Mainz "Tijdens de eerste mis voelde ik me voor de communie helemaal koud en ik was bedroefd geen beter voorbereide verblijfplaats te hebben. Een levendige geest kwam toen naar mij en gaf mij d...
Het is waar dat we de geboorte van Jezus vlot identificeren met engelenhaar, warme kleuren, geborgenheid, vrede, onschuld en andere ons dierbare symbolen en waarden. En dat is maar goed ook. Maar de lezingen van het kerstoctaaf brengen ons snel terug met de beide voeten op de grond. Vandaag, amper drie dagen na Kerst, vieren we reeds de onnozele kinderen. Een gruwelijk feest. Zoals dat van alle martelaren trouwens. Neen, het christendom is bepaald geen vluchtweg uit de hardheid van het bestaan. De openbaring van Jezus geeft net betekenis aan de realiteit waarin wij leven. Aan de liefde en aan de schoonheid. Maar ook, en wel tegelijkertijd, aan het lijden. Tussen de kribbe en het kruis is er één ononderbroken lijn. Klik hier om te kijken naar dit videootje of klik op onderstaande foto.
Het gevaar is overal. Ook de hulp is overal. Christenen noemen dit genade. Dat wil niet zeggen dat de oplossing steeds diegene is die je verwacht. Wel dat ze bestaat. Meer in het bijzonder dat ze je gegeven wordt. Deze laatste dag van het jaar is een geschikt moment om terug te blikken. Waar heb je in 2024 Gods reddende nabijheid ervaren? Wellicht weinig spectaculair. Ons dagelijks leven is meestal vrij gewoontjes. Maar al die kleine knipoogjes samen kunnen echt het verschil maken. Ze kunnen van jou een dankbaar en hoopvol mens maken Klik hier om dit bijzonder reclamefilmpje te bekijken of klik op de foto hieronder.
Reacties
Idee voorstel a.u.b. als is toegestaan:
ik voel mij " geroepen" om " te roepen" in Rooms Katholieke Kerk, om Jezus die levende is Levende hele jaar introduceren.
" Dat Kruis met dat dramatisch vastgenageld levenloze lichaam aanschouwen " en blijven mensen vertellen dat dat " Jezus was, is " is Jezus te kort doen mijn gevoel.
Van harte heb ik wishful thinking dat na Pasen dat ' logo van RKK " zal veranderen.
Een RKK Kerk binnen komen, is voor velen jonge personen, een schrik oplopen van dat " angstaanjagende Kruis met dat levenloze dramatisch hangende gestorvene".
Wij alle Mensen nodig hebben Jezus, om te roepen ons helpen ons " beteren" , wetende dat na gebed, Jezus levende nabij is.
Als Jezus LEVENDE NABIJ KAN ZIJN, IS HIJ moet die van dat kruis eraf!
m.i.
als toegestaan is citeer deel tekst:
titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? "
" Het Judasevangelie bevestigt dat het oorspronkelijke Christendom anders was dan wat de kerken nu belijden.
Het maakt het plausibeler dat het Christendom een variant van de mysteriereligie is.
Jezus en Judas zijn aspecten in de mens: Jezus stelt het geestelijk/goddelijke voor,
Judas is de persoonlijke mens.
Wanneer het Christus - licht feller in ons schijnt, wordt ook de Judas in ons verlicht en dus sterker.
"......." Historische Jezus"
Wat opvalt bij de verschillende commentaren op het Judasevengelie is de kwestie of de erin voorkomende Jezus dezelfde is als de 'historische ' Jezus.
".......over de historische Jezus niets bekend is. "......." is over Jezus geen enkel historisch bewijs.
Geen enkele tijdgenoot van hem, geen enkele geschiedschrijver, of die nu van joodse of Romeinse afkomst is of tot een andere groep behoorde, maakt met één letter gewag van het bestaan van een zekere Joshua of Jezus, ".........."........"
"....................."
" Wie is Jezus? "
Jezus is dus enerzijds het symbool van de esoterische Leraar, de Leraar uit een Mysterieschool.
Maar hij stelt nog meer voor.............."Aeonen"........."Er is een hoogste beginsel, vaak God de Vader genoemd, ..........." God de Vader - een symbool voor het Grenzenloze - een hiërarchie van werelden............"als je Jezus ziet als een kracht in ons, dan is hij inderdaad onze redder........."
"..........." Al met al geeft het Evangelie van Judas ons voldoende aanwijzingen het Christendom in een geheel ander licht te beschouwen dan nu gebruikelijk is. Niet door geloof in het dogma dat Jezus voor onze zonden gestorven is, worden we zalig.
We moeten zelf ons geestelijke deel ontwikkelen en aldus zelf onze zaligheid verwerven. In dit opzicht verschilt het Christendom niet van welke andere godsdienst dan ook ".
(e.c.Bron: Luc.Nr.5/ 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Bij deze Artikel zijn 17 referenties toegevoegd op bladzijde 73.
citeer Referentie nr.1.
1. Op de site van National Geographic staat een Engelse vertaling
van het Evangelie van Judas. The Gospel of Judas, vertaald uit het Koptisch door Rodolphe Kasser, Marvin Meyer en Gregor Wurst in samenwerking met Francois Gaudard.
www.nationalgeographic.com/lostgospel/_pdf/GospelofJudas.pdf.
In dagblad Trouw van 12 april 2006 verscheen een Nederlandse vertaling van Lodewijs Dros. Die vertaling staat op internet: www.vroegekerk.nl/content.php?d=87
(e.c. Referenties, 1 van 17).
citeer alstublieft deel uit een subtitel van Artikel:
Subtitel: " Christus en Judas in ons" .......religieuze verhalen geen historische verslagen van feitelijke gebeurtenissen. Het zijn mythen.
Mythen vertellen in symbolentaal een verhaal. Soms verwijst dat verhaal op versluierende wijze naar een historische gebeurtenis in de menselijke evolutie, maar het heeft ook betrekking op de mens, elk mens. ........."....
.....Een mens is een samengesteld wezen. In ons zitten verschillende levende elementen,
zoals de persoonlijkheid, en zelfs het dierlijke.
Maar we zijn meer dan allen een persoonlijke mens. In ons leeft een goddelijkheid, die door mystici van alle culturen is ervaren, zij het dat alle er een andere naam aan geven. ....."
"........In het Grieks werd deze inherente god in ons Christos genoemd, wat in het Latijn Christus werd.
In elk mens schijnt de Christus. ..........."
".....als we beseffen dat elk individu door een beroep te doen op zijn geestzijde, in zichzelf moeilijkheden en beproevingen oproept.
En die moeilijkheden moet hij overwinnen. Als je je voorneemt iets goeds te doen, een daad van opoffering te plegen, dan roep je krachten in je op die daaraan tegengesteld zijn.
Onze zelfzuchtige neigingen fluisteren ons dan toe: " Waarom doe je dat? Anderen doen het toch ook niet. Je kunt de hele wereld niet verbeteren. Denk ook eens aan jezelf" . Geven we wel of geen gehoor aan deze zelfzuchtige neigingen?
Zonder strijd, zonder inspanning, is er geen verdienste. ................." en dat betekent dat elke Judas ook een Christus kan worden." ............".....".
( e.c. deel tekst uit artikel titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? "/Luc.Nr.5 / 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
1. Vandaag op Nederlandse televisie kwaliteit programma, een bekwaam Heer Presentator - gesprek leider van elke week belangrijke schrijvers ontmoeting,
in dat programma bespreken boek van de Gast Schrijver.
Vandaag is schrijver wetenschapper die aan woord was, over interessante onderwerpen vertellen en o.a. een onderwerp was "schaamte" .
Bijvoorbeeld kinderen die gepest zijn op school om een of andere redenen (niet juist, niet terecht), en/of kinderen niet geaccepteerd worden bij , bij "een" " groep " , kunnen later "lopen in hun binnenste met schaamte".
Later in leven deze kinderen als volwassenen nodig hebben goede therapeut. Therapeut die zou zelfvertrouwen helpen in die volwassenen opbouwen om in leven stevig en liefdevol "staan".
Mijn dag droom is dat dat met huidige De Heer Paus Franciscus en ZIJNE, die " therapeut " zou omgang met Kerk zijn " .
Kinderen en volwassenen zelfvertrouwen kunnen opbouwen die niet heeft ,
en behouden die zelfvertrouwen heeft.
Vraag: HOE:
Antwoord: om in taal van RKK kerk dat opbouwende zelfvertrouwen benadrukken.
Kerk heeft nodig grote schare fans. ( " gelovige die gelovige is" en volgelingen uit Idealen).
Fans, dat zijn mensen die trouw blijven voor hun voorbeeld Ideal, die niet behoeven " altijd bekeerd woorden", als Fans, voor die Kerk uit Idealen willen met hun Hart en Ziel zijn, dat is goed genoeg.
Voor al die personen en voor alle personen, " Kerkelijke taal " zou goed doen in liefdevolle bewoordingen.
" Mijn FANS U, Jij bent een Goddelijke, beautiful, Ik hou van Jou, Jij bent stralend Licht, Jij hebt een onbegrensde mogelijkheden te worden wat je zou willen worden, Jij bent altijd waardig, Jij bent Geliefd.
m.i.
"tijd om lief hebben en niet straffen en niet na beneden duwen, maar in waarde verhogen, elke ieder klein of groot ".
Jezus zou dat meteen weten en gelukkig zou zijn.
m.i.