Kardinaal Burke heeft een beetje gelijk
Donderdag, 30
oktober 2014, publiceerde het Spaanse weekblad Vida Nueva een interview met kardinaal Burke. Burke vergelijkt er
de katholieke Kerk met een schip zonder roer
dat van de juiste koers afgeraakt is. De voorbije weken heeft kardinaal Burke,
prefect van de Apostolische Signatura, het hoogste kerkelijke rechtscollege, meerdere
malen zijn onrust verwoord, in het bijzondere nav de bijzondere synode over het gezin.
Ik denk dat
kardinaal Burke gelijk heeft. Alvast een beetje, binnen zijn logica.
Burke is
jurist. Hij is een verstandig man. Door zijn vorming (doctoraat kerkelijk
recht) en ervaring van de voorbije jaren is hij door en door vertrouwd met de
juridische logica. Die is in belangrijke mate deductief. Op verschillende
niveaus heb je wetten en regels. De praktijkcasussen die zich aandienen moet je gewoon toetsen aan die regels. Zo kom je tot
duidelijke, eenduidige antwoorden die even onbetwistbaar zijn als de norm
zelf. Je hoeft niet te twijfelen. Er is immers geen onduidelijkheid. Nooit.
Probleem is dat die regels
een doel op zich dreigen te worden. Dat de menselijke werkelijkheid wordt
opgesloten in en gereduceerd tot wat dit juridisch systeem aankan. De voordelen
zijn veiligheid en helderheid. Je weet waar je aan toe bent. De prijs van dit
legalisme is dat het geen recht doet aan de eindeloze complexiteit
van diezelfde menselijke werkelijkheid. Zeker als je ervan uitgaat dat die regels definitief en onveranderlijk
zijn. Met andere woorden dat de Kerk op een bepaald ogenblik in haar
ontwikkeling gekomen is tot een definitieve en alomvattende interpretatie van
wat de Bijbel en de Traditie aan de mensheid te openbaren hebben.
Het spreekt
voor zich dat geen enkele mensenorganisatie kan bestaan zonder regels. Liefst duidelijke regels. Ook in de Bijbel en
de ruimere christelijke traditie is er een uitgebreide ervaring van omgaan met
de Wet. Jezus spreekt meermaals over het
absolute respect dat verschuldigd is aan de goddelijke Wet. Minstens even vaak klaagt
Hij de neiging tot legalisme van mensen
aan.
De Blijde
Boodschap van Jezus is geen wetboek. Het
is geen sluitend systeem van regels en voorschriften dat kant en klaar,
eens en voorgoed, uit de hemel is komen neerdalen. Dat zou zeker voordelen
hebben. Andere religieuze tradities gaan expliciet die richting uit. De kern van
het christendom is veeleer een persoonlijke relatie, met liefde als gemene
deler. De Kerk is per definitie pastoraal. Zo definitief en volledig als de
openbaring in Christus is, zozeer is inculturatie een doorlopende opdracht. Het
christendom is een aaneenrijging van crisismomenten
– anders gezegd groeimomenten. In al
die opeenvolgende etappes van de mensengeschiedenis heeft het Evangelie telkens
weer nieuwe, vaak onvermoede aspecten van de rijkdom van die liefdesrelatie aan
het licht gebracht.
De overgang
van een etappe naar een andere gaat steeds gepaard met onrust. Met gezonde
twijfel. Met duidelijkheid én verwarring. Men laat immers het vertrouwde achter
zich. Dat is niet comfortabel. Dit betekent echter niet dat het roer
weggeslagen is. Wel dat de stuurman weet dat het heil uiteindelijk niet komt
van hemzelf. Ook niet van de wet. Wel van Gods Geest die blijft waaien.
Reacties
Nikolaas,ondanks uw inspanningen om ons te helpen en een duidelijke verwoording door de Paus, heb ik de indruk dat wij, de gelovigen, toch in een soort incomfortabele en nevelachtige twijfel zweven. Laten we hopen dat Gods Geest blijft waaien en geduldig afwachten. (Guy)
http://belgicatho.hautetfort.com/archive/2014/10/19/la-verite-ne-se-reduit-pas-a-des-formules-mais-elle-est-con-5471568.html
“De waarheid kan niet worden gereduceerd tot formules, maar ze is in deze formules wel vervat”
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tnr-4wkLo-A