De grootste uitdaging waarvoor internet de christenen plaatst (6/6)
In het najaar 2016 publiceerde
ik een artikel in het Tijdschrift voor geestelijk leven over internetpastoraat.
Hier enkele uittreksels (6/6)
Google analytics en enquêtes bij onze gebruikers geven
aan dat, wat de demografie betreft, de digitale ruimte niet fundamenteel
verschilt van het kerkgebouw. De jongere generaties zijn in de minderheid, zij
het minder uitgesproken als in de zondagsviering. Bovendien stellen we vast dat we met onze diverse websites voornamelijk een kerkelijk publiek bereiken. Positief betekent dit dat de
oudere generaties de weg gevonden hebben naar het internet, ook voor hun geestelijk
leven. De uitdaging naar de jongeren toe is en blijft echter heel groot. Zo ook
naar de randkerkelijken en naar de steeds groter wordende groep niet-kerkelijke
mensen met weliswaar vaak christelijke wortels maar zonder expliciete christelijke
cultuur of ervaring. Beide groepen zijn niet vertrouwd met de bijbelse en
ruimere kerkelijke taal en symboliek. De meeste van onze producten zijn voor
hen gewoon niet toegankelijk. Bovendien lijkt de vraag niet erg groot.
Visual storytelling – het visuele verhaal – biedt hier
mogelijkheden. Dit litteraire genre wordt thans alom gebruikt in de
communicatiedia. In het bijzonder op YouTube is veel profaan – en dus breed
toegankelijk – materiaal te vinden dat, met een aangepaste pedagogie, kan
gebruikt worden om de meest uiteenlopende categorieën mensen te bereiken met
een speels en toch verdiepend aanbod. De website www.verderkijken.org wil hier op inspelen. Hij geeft aan hoe je met eigentijdse, seculiere, culturele
producties mensen van alle leeftijden kan uitnodigen tot een
levensbeschouwelijk gesprek en, indien ze daar voor openstaan, tot
uitdrukkelijk gebed.
We werken ook aan de ontwikkeling van nieuwe digitale producten,
geïnspireerd door de ignatiaanse spiritualiteit, gericht op diverse beroepsgroepen.
Het gaat hierbij om seculiere instrumenten die bedoeld zijn om de kwaliteit van
de menselijke betrokkenheid op de werkvloer te versterken. Opmerkelijk is dat dit gebeurt op initiatief
van professionals uit die sectoren, hiertoe getriggerd door ons expliciet digitaal
gebedsaanbod.
Nikolaas Sintobin sj
Reacties