De paradoxale verwantschap van Kerst en Passie
In de Geestelijke Oefeningen brengt
Ignatius Menswording en Paasmysterie als vanzelfsprekend bij elkaar: ‘De Heer
moest geboren worden in uiterste armoede, om na zoveel honger, dorst, hitte en
kou, beledigingen en aanvechtingen te hebben doorstaan te sterven aan het
kruis. En dat alles voor mij [116]. Reeds vanaf de geboorte worden de krijtlijnen
getekend van Jezus op het kruis, waar Johannes Hem uittekent als een koning
zonder rijkdom, zonder macht, zonder geweld.
In je gebed kun je zowel vanaf de
geboorte kijken naar Jezus die zijn dood tegemoet gaat, als vanaf zijn dood
naar de geboorte toe. In Bethlehem was er geen plaats voor Hem, in Jeruzalem
wordt Hij gekruisigd buiten de stad. In beide gebeurtenissen was de armoede
totaal. Al vlug wordt het kind Jezus naar het leven gestaan en moet het kleine
gezin op de vlucht slaan. Na 33 jaar zullen ze Hem effectief ter dood
brengen.
Jezus is ons komen bevrijden van zonde
en kwaad, niet met pracht en praal, niet met ijzeren vuist, maar met dienende
liefde of, zoals Ignatius schrijft ‘met liefdevolle nederigheid’. Dat is de weg
die Jezus ons wijst te gaan.
Mark
Rotsaert sj
Reacties