"God ziet mij". Ja, maar hoe?


Hoe kijk Jij naar mij?

Deze schijnbaar eenvoudige vraag stelt ons de heilige Ignatius, als wij ons klaarmaken om te bidden. God kijkt inderdaad naar ons, maar hoe kijkt God naar mij? Kijkt God naar mij als naar een probleem, ergerniswekkend of de moeite niet waard?

Ouders verloren onlangs hun dochter ten gevolge van baarmoederkanker.  Het was een aangename dochter, niet meteen overdreven godsdienstig. Zij had ijverig haar leven en carrière uitgebouwd, en had een zo goed als vaste relatie. Haar ouders deden al wat binnen hun mogelijkheden lag om hun dochter door haar verschrikkelijk korte ziekte heen te helpen. Maar vooral schonken ze haar al hun liefde. Zo werd hun dochter zich bewust van de diepte van hun liefde,  zoals zij dit voorheen nooit beseft had. En niet alleen dit. Ze begon in te zien hoe ook zoveel andere mensen van haar hielden – vrienden, collega’s en toevallige kennissen. Missen, gebeden, wenskaarten stroomden toe, en er vloeide menige traan.

Ik kwam langzaam tot het inzicht dat men van haar hield, niet omdat zo geniaal was of zelf zoveel met de anderen bezig was, maar eenvoudig omdat zij er was. Dat was voldoende.

En ik zag ook dat het voor God, om mij te beminnen, voldoende is dat ik deel uitmaak van zijn schepping. God ziet iedereen  als ‘zeer goed’ (Gen 1, 31), dus ziet God ook mij als zeer goed.

Brian Grogan sj

Reacties

Anoniem zei…
" God ziet iedereen als ‘zeer goed’ (Gen 1, 31), dus ziet God ook mij als zeer goed." Is dit wel écht??? Hoe kan Hij de ergste misdadigers als "zeer goed" zien? Zou Hij zich soms ook niet eens vergissen?
Lieve zei…
God heeft ons 'heel goed' gemaakt! en blijft dat heel goede in elke mens zien, kijkt ruimer dan wij, ziet vanwaar sommige reacties komen, blijft het goede een kans geven... God kijkt en probeert dat beste eruit te halen. Denk aan de 'goede moordenaar'(Lc. 23, 32-43/zie ook hieronder, dat verwoordt het heel mooi!) 't Is natuurlijk uiteindelijk aan ons om te kiezen; we hebben een vrije wil. "Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en stenigt die tot u zijn gezonden! Hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen verzamelen, zoals een kloek haar kuikens verzamelt onder haar vleugels, maar gij hebt niet gewild." Mat. 23,37

"Het paradijs. Dat belooft Jezus hem ('de goede moordenaar') inderdaad: ‘Vandaag nog zult gij met mij zijn in het paradijs.’ Maar de goede moordenaar vraagt niet om het paradijs. Waarom zou hij daarom vragen? Hij realiseert zich maar al te goed dat hij daar geen recht op heeft volgens zijn daden. Het heil waarop hij hoopt, kan hij niet claimen op grond van wat hij heeft gedaan. Hoewel, er zijn op het einde van zijn leven twee daden die hem sieren: hij vindt dat hij op grond van zijn daden terecht aan het kruis hangt, en hij wijst de andere misdadiger terecht wanneer deze de draak met Jezus steekt. Vervolgens vraagt hij Jezus om aan hem te denken. De goede moordenaar vraagt om gedachtenis: ‘Jezus, denk aan mij.’ Waarom zou nog aan deze misdadiger gedacht moeten worden? Hij heeft niets uit zijn eigen verleden om tot gedachtenis te stellen. Wellicht is hij zich daar ten diepste van bewust. Hij vraagt dan ook niet om aan zijn daden terug te denken. Maar vraagt: ‘Denk aan mij.’ Dat kan hij vragen. Denk aan mij, schepsel, beeld en gelijkenis van God. En dat niet alleen. Denk aan mij: schepsel, beeld en gelijkenis van God, die erkent dat hij fout zit." Gevonden bij https://www.theologie.nl/de-goede-moordenaar/
Anoniem zei…
Pak je de Orthodoxe Protestantse visie. Die zegt dat we onbekwaam tot enig goed zijn. Zondaars van nature. Zie Rom 3 alleen hebben gezondigd. Gen 1:31 is typisch katholieke theologie door alléén daar nadruk op te leggen. Hij heeft ons wel zeer goed gemaakt, maar na de zondeval in Gen 3 zijn we behept met onze zondige natuur en daar verwijst Paulus in Rom 3 ook naar.
Frans van den Berg zei…
Daarom vind ik de therapie van Albert Ellis zo fijn, de RET. Uitgangspunt is dat je waardevol bent omdat je er bent, omdat je geboren bent, en als je alle voorwaarden waaraan je (en anderen, de wereld, God) moet voldoen loslaat, kan je je onmogelijk wanhopig depressief of zeer angstig of boos zijn.

Meest gelezen

Het echte schandaal van het christendom - Bernard Sesboüé sj

Advent, een vreemde en wellicht confronterende uitnodiging - Een nieuwe serie van Nikolaas Sintobin sj (1/4)

Wat als het bidden echt "niet leuk" is?

Durf jij de Advent aan in jouw leven? - Aangrijpend en bevragend advents-videootje

Ook een haan kan overdrijven - wel heel bijzondere video

Wat Herman Van Rompuy ontdekte in mijn nieuwste boek: "Op het kompas van de vreugde"

"Zie, Ik begin iets nieuws" - Geef anderen de kans om deel te nemen aan onze adventsretraite