Spanningsveld
De voorbije dagen hebben heel wat webmasters en communicatiecoördinatoren hier in Dublin hun initiatieven en werkwijzen voorgesteld.
Een Koreaanse medebroeder legde uit hoe hij, al heel wat jaren via het internet retraites en geestelijke begeleiding aanbiedt aan Koreaanse christenen. Een rustig verhaal over hoe hij heel eenvoudig, met een minimum aan middelen, bewust mikt op diepgang en kwaliteit.
Een Spaanse medebroeder pakte het anders aan. Op flashy wijze, met de nieuwste sofware en als een professionele entertainer presenteerde hij ons zijn communicatieproject (Magis 2011) voor het ignatiaanse voorprogramma voor de komende Wereldjongerendagen in Madrid. Indrukwekkend. Volledig op dezelfde golflengte als het jongerendoelpubliek. Meeslepend als een wervelwind. Of er veel van blijft hangen, is nog een andere vraag.
Het contrast kon niet groter zijn.
De ignatiaanse traditie nodigt uit tot inculturatie. Zoveel als mogelijk. Je kan maar binnenkomen via de deuren en vensters die open staan. Diezelfde ignatiaanse traditie stelt echter ook:”non multa sed multum” (niet veel maar zeer). Geen evident spanningsveld … Maar het resoluut en duurzaam gaan staan midden in spanningsvelden, maakt ook deel uit van de jezuïetentraditie.
Delen
Een Koreaanse medebroeder legde uit hoe hij, al heel wat jaren via het internet retraites en geestelijke begeleiding aanbiedt aan Koreaanse christenen. Een rustig verhaal over hoe hij heel eenvoudig, met een minimum aan middelen, bewust mikt op diepgang en kwaliteit.
Een Spaanse medebroeder pakte het anders aan. Op flashy wijze, met de nieuwste sofware en als een professionele entertainer presenteerde hij ons zijn communicatieproject (Magis 2011) voor het ignatiaanse voorprogramma voor de komende Wereldjongerendagen in Madrid. Indrukwekkend. Volledig op dezelfde golflengte als het jongerendoelpubliek. Meeslepend als een wervelwind. Of er veel van blijft hangen, is nog een andere vraag.
Het contrast kon niet groter zijn.
De ignatiaanse traditie nodigt uit tot inculturatie. Zoveel als mogelijk. Je kan maar binnenkomen via de deuren en vensters die open staan. Diezelfde ignatiaanse traditie stelt echter ook:”non multa sed multum” (niet veel maar zeer). Geen evident spanningsveld … Maar het resoluut en duurzaam gaan staan midden in spanningsvelden, maakt ook deel uit van de jezuïetentraditie.
Delen
Reacties