De Mammon komt

Op zich is er niets tegen zo’n publiciteit. Het is mooi en goed gemaakt, lief, lijkt onschuldig.

Tussen de lijnen door staat echter de boodschap geschreven dat kern van het kerstfeest te maken heeft met een drankje dat je kan kopen.

Iedereen weet dat dit nonsens is. Probleem is echter dat je deze onzin niet eenmaal, maar doorlopend te horen en te zien krijgt. Voor coca cola net zo goed als voor andere consumptieartikelen. Vaak op zo’n subtiele wijze dat het ongemerkt binnenkomt en je gedrags- en verwachtingspatroon onbewust gaat beïnvloeden.

Brainwashing, heet dit. Alles voor de Mammon. Zelfs het meest heilige.

Het paradoxale, bevrijdende en hoopgevende is dat het net in die wereld is , met al zijn dubbelzinnigheden, dat onze God geboren wil worden.

Reacties

Anoniem zei…
Terugdenkend aan het artikel dat u plaatste op 4 december jl. van Doug Leonhardt sj,waarin wij eigenlijk de verjaardag (kort samengevat) vieren/herdenken van de geboorte van Jezus ruim 2000 jaar geleden , vraag ik mij toch af de laatste zin "dat onze God geboren wil worden" in die (deze)wereld niet enigszins tegenstrij-dig is met de overweging van Doug Leonhardt sj. Uiteraard is het mij wel duidelijk wat u met dit artikel bedoelt.
Els zei…
niet voor niets dat de Paus tijdens de kerstviering preekte over het gevaar van de 'commercialisering van het kerstfeest'! Dit filmke is een levend bewijs van die cultuur.

Meest gelezen

Het echte schandaal van het christendom - Bernard Sesboüé sj

Advent, een vreemde en wellicht confronterende uitnodiging - Een nieuwe serie van Nikolaas Sintobin sj (1/4)

Wat als het bidden echt "niet leuk" is?

Durf jij de Advent aan in jouw leven? - Aangrijpend en bevragend advents-videootje

Ook een haan kan overdrijven - wel heel bijzondere video

Wat Herman Van Rompuy ontdekte in mijn nieuwste boek: "Op het kompas van de vreugde"

"Zie, Ik begin iets nieuws" - Geef anderen de kans om deel te nemen aan onze adventsretraite