Franciscus wordt een paus voor de moderniteit
Onderstaande vrije tribune uit mijn pen werd vandaag gepubliceerd in De Tijd
Met de keuze van Jorge
Mario Bergoglio tot nieuwe paus hebben de
kardinalen resoluut gekozen voor de moderniteit.
Vooreerst is er de naam die voormalig Kardinaal Jorge
Bergoglio gekozen heeft: Franciscus. Deze naam zegt veel over wie Bergoglio is.
Het is tegelijkertijd een intentieverklaring. Franciscus verwijst uiteraard
naar Franciscus van Assisi, de minderbroeder:
de man van de nederige armoede en van de
eenvoud. Woorden die in het leven en werken van de aartsbisschop-kardinaal van
Buenos Aires eerder letterlijk te nemen
zijn. Zowel in zijn concrete levensstijl als in zijn systematische en scherpe
kritieken op corruptie en op de excessen van het neoliberalisme. De stichter van de franciscanen wordt ook
beschouwd als de man van de ecologie avant la lettre. De man van Assisi, ten
slotte, was tevens een voorloper in de interreligieuze dialoog. In het begin
van de dertiende eeuw reisde hij naar Egypte om daar met Sultan Al-Kamel in
gesprek te gaan. Ongetwijfeld worden zowel de ecologie als de dialoog met de
andere godsdiensten, en in het bijzonder met de islam, een bijzonder
aandachtspunt voor de nieuwe paus.
Dialoog
Maar Franciscus
verwijst ook naar Franciscus Xaverius, een van de eerste jezuïeten,
heiligverklaard samen met Ignatius van Loyola. Xaverius is de wereldwijde patroon
van de missies. Hij is de meest populaire jezuïetenheilige ooit. Niet alleen in
Europa en Zuid-Amerika. Maar ook reeds tijdens zijn leven in het Verre Oosten,
waar hij tot op vandaag vereerd wordt door christenen, maar ook door hindoes en
door moslims. Xaverius was een
hartelijke en onvermoeibare verkondiger van het Evangelie in India en Japan. In
het bijzonder in de ontmoeting met de Japanse cultuur heeft hij geleerd zichzelf
in vraag te laten stellen door de ander. Hij is de inheemse talen gaan leren en
is een voorloper geworden van de inculturatie van het Evangelie. Ik vermoed dat
dit dubbele aspect van eerste verkondiging en dialoog met de andere culturen
ook in het pontificaat van Franciscus 1 belangrijk zullen worden.
Een andere reden waarom de Kerk met Franciscus 1 voluit de
moderniteit ingaat heeft, paradoxaal genoeg, te maken met zijn relatief hoge
leeftijd (76 jaar). Door zijn onverwachte terugtreden heeft Benedictus XVI de
weg vrijgemaakt voor een in de tijd beperkt pontificaat. Je zou kunnen zeggen dat hij hierdoor
geopteerd heeft voor een “professionalisering” van het pausdom. Geen eindeloos
lang mandaat, wel in de tijd beperkt. Net zoals in de politiek en het
bedrijfsleven. Het ligt in de lijn van de verwachting dat Franciscus I
hetzelfde zal doen: zijn talenten van manager en sociaal bewogen verkondiger
enkele jaren ter beschikking stellen, om vervolgens op zijn beurt de fakkel
door te geven aan zijn opvolger.
Nieuwe wereld
Ook het feit dat het de Argentijnse
primaat is die verkozen werd is veelzeggend. Argentinië staat in meer dan één
opzicht symbool voor de nieuwe wereld. Het vervult een brugfunctie tussen het
Zuidelijk en het Noordelijk halfrond. Het is helemaal Zuid-Amerika, maar met
uitgesproken Europese wortels. Secularisatie en antiklerikalisme gaan er hand
in hand met volksdevotie en religieuze hartstocht. Extreme armoede én rijkdom bestaan
er naast mekaar. De katholieke Kerk staat er traditioneel sterk maar ondervindt
in groeiende mate de “concurrentie” van evangelische kerken. Kortom, als
aartsbisschop van Buenos Aires is Bergoglio echt wel vertrouwd met de uitdagingen van de hedendaagse gemondialiseerde
cultuur. Komt hierbij de typische Zuid-Amerikaanse touch. Aan de ene kant een
grote loyauteit ten overstaan van de Kerk de haar leer. Aan de andere kant een
even grote creativiteit en soepelheid in het omgaan met die soms al te strikte
regels.
De spirituele traditie waarin de jezuïet Bergoglio staat ,
ten slotte, wijst eveneens resoluut in
de richting van de moderniteit. De jezuïetenspiritualiteit nodigt uit om God te
vinden en te dienen in alle dingen. Ignatius
van Loyola nodigt zijn geestelijke zonen om de veilige kerk- en kloostermuren
achter te laten, om resoluut naar de wereld en de moderne cultuur toe te gaan
om middenin het bruisende hart van de samenlevingen Gods aanwezigheid bloot te
leggen. De jezuïetentraditie vraagt om steeds naar de grenzen te gaan en
daarbij geen enkele uitdaging uit de weg te gaan.
Reacties