Waarom je liever wel maar toch beter niet de toekomst kan kennen


De toekomst kennen.  Vooruit kunnen lopen op de tijd en op wat daar gebeuren gaat. En, uiteraard, daar je voordeel uit halen.  Het lijkt voor de hand te liggen dat je daar enkel maar beter kan van worden.

Niet alleen is het een illusie. Deze subtiele kortfilm suggereert dat de werkelijkheid van het leven rijker is dan onze verbeelding, preciezer, dan onze angst. In de christelijke traditie noemt men dit “Voorzienigheid”.

De uitdaging is net om vertrouwend in het leven te durven staan.

Reacties

Carla zei…
Gisteren is mijn schizofrene zwager op 85 jarige leeftijd begraven. Hij had allerlei dromen toen hij als 20 jarige jongeman vanuit Curaçao in Nederland kwam studeren. Veel zat tegen. Op een helder moment schreef hij laatst “mijn ziekte had ik niet voorzien.”. Dit werd gisteren verteld. Voor hun derde kregen mijn neefjes te maken met een zieke vader. Ze kenden hem wel en niet en leefden deels met een gebroken hart. Ze zijn diep gegaan op zoek naar zichzelf. De laatste tijd hebben zij de stralende lach , de vrolijke ogen van hun vader gezien gezien en en zijn lieve hart ontmoet. Dit mede doordat zijn medicatie veranderd was waardoor hij dichter bij zijn gevoel kwam maar ook onrustiger werd waardoor hij niet meer bij mijn zus kon wonen. Dit laatste jaar was een kostbaar jaar, met liefdevolle zorg. De kinderen die zelf al een gezin hebben kunnen verder met hun leven.God wenst eenheid want daar is Vrede. Dank u. Mijn lieve zwager is heen gegaan naar het beloofde land.
e.harland-hazebroek zei…
Het komt vaker voor verkeerde medicatie: verloren jaren.PTSS ook.
Geloven dat de toekomst ook iets goeds geeft, is goud waard..al is het maar genegenheid. De rest wordt later uitgekeerd!
Truus Van Dam zei…
De toekomst kennen is helemaal niet goed.Beteris het om alles op je af te laten komen.Kan de bovenste mevrouw heel goed begrijpen.Mijn moeder had ook wanen,ik heb haar nooit in de steek gelaten,maar wel mijn gezin beschermd als een leeuw.25jaar geleden overleed zij en begon mijn leven in vrijheid,ik heb mijn vaders grafsteen naar de sluipweg van de dood laten brengen de kunstenaar en de mijnheer die de grafsteen hebben vervoerd hebben nooit geweten wat ze voor mij hebben betekent mijn ouders waren toen al lang uit elkaar en mijn vader is gestorven van verdriet,maar alles gaat voorbij ,ik heb zelf een leuk gezin 2 kinderen zoon en dochter en 4 kleinkinderen,en wij zijn10 december 50 jaar getrouwd. Alleverdriet gaat ook voorbij.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen