Paul Vanderghote sj (6): Ongehuwd om God




Begin juli 2011 overleed pater Paul Vanderghote sj. Hij was 89 jaar oud. Paul was zijn leven lang een leraar, een gevierd leraar in onze colleges. In onderstaand gedicht, van zijn hand, dat op zijn doodsprentje staat, laat hij even binnen kijken in zijn diepste intimiteit.



Ongehuwd om God

Ik heb geen huis, ik heb geen kind,
ik heb geen mens die mij bemint,
die ik mijn enige kan noemen.

Mijn tent staat in Gods witte woestijn,
maar ’t bloed van zijn hart is mij water en wijn,
ik dorst naar geen andere bronnen.

Bij Hem is alle geven mateloos,
van Hem is alle liefde weergaloos,
voor Hem blijft alle danken woordenloos.

Goedvanhert

Reacties

Anoniem zei…
Ik heb nog nooit zo'n mooie evocatie van de betekenis van het celibataire leven gelezen.Dank Paul Vanderghote, dank Nikolaas Sintobin!

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen