Ook een olympisch zwemkampioen is een heel gewoon zoekend mens
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
In onderstaand interview vertelt Inge De Bruyn, olympisch zwemkampioen, in alle openhartigheid waarom ze verlangt op zoek te gaan naar God, in de stilte.
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin Sj voor delen met ons met Inspiratie en Wijsheid, met Pracht Jonge Vrouw Inge de Bruijn kennis maken, die haar ervaring o.a. verteld over eenzaamheid, God, Op zoek naar God, video. Prachtig Jonge Vrouw Inspiratie en Wijsheid is in haar Innerlijkheid, Inge de Bruijn. Hartelijk Dank U Super Inspirerende Inge de Bruin om aan programma deel nemen, Op zoek naar God, met ons delen uwe ontdekkingen, samen met Super Inspirerende Pastor Nikolaas Sintobin SJ.
Anoniem zei…
Olympisch Zwem Kampioen INGE DE BRUIN " op het pad van de uitmuntendheid ".
Alstublieft citeer uit boek titel: " Jezuïeten Grappen Humor en Spiritualiteit", geschreven door Nikolaas Sintobin SJ met cartoons van Joris Snaet. Titel: " 7. Op het pad van de uitmuntendheid" Bladzijden 38 t/m 42. Citeer deel tekst op bladzijde 41. " Ook hier zien we weer de optimistische mensvisie van Ignatius. De mens kan zijn leven lang groeien en bijleren. Dat brengt ons bij het thema van de ignatiaanse uitmuntendheid. Die gaat ervan uit dat, als je je keuzes, groot of klein, leert enten op diepere verlangen, je blijvend kunt verfijnen en groeien. Het potentieel van een mens is schier onbeperkt. Dat geldt voor elke mens, ongeacht zijn of haar leeftijd. Voor de leerling net zo goed als voor de leerkracht. Elk op zijn manier. Voor de een zal dat zijn op sportief of artistiek gebied, voor een ander op intellectueel of religieus gebied. Niemand is veroordeeld tot middelmatigheid. Wie leeft vanuit de bron van dat diepste verlangen, kan soms grenzen verleggen. Omgekeerd zal hij op andere ogenblikken net de kracht krijgen om grenzen en beperkingen te aanvaarden. Die van zichzelf, soms die van anderen. Ook dat is groei". (e.c. deel tekst op bladzijde 41). P.s. ( super komisch " tekst van grap en bijpassende tekening" op bladzijde 38 en 39 kan ik niet citeren, van harte nodig U allen om dat boek kopen en zelf genieten).
Anoniem zei…
toelichting alstublieft: Olympisch Zwem Kampioen INGE DE BRUIJN kent de pad van uitmuntendheid om Olympisch Zwem Kampioen worden.
Anoniem zei…
Alstublieft in mijn enthousiasme voor Ignatiaanse Spiritualiteit en Ignatiaanse Pedagogie, en enthousiasme voor Jezuïeten Grappen, heel graag citeer uit boek , titel " Jezuïeten Grappen Humor en Spiritualiteit" geschreven door Nikolaas Sintobin SJ met cartoons van Joris Snaet. Titel: " 13. Op het kompas van het hart" bladzijden 64 t/m 67. citeer deel tekst op bladzijde 66 en deel tekst op bladzijde 67. " De ignatiaanse spiritualiteit en mensvisie rusten op een aantal spanningsvelden. Een belangrijk spanningsveld betreft de verhouding tussen drie belangrijke menselijke vermogens: hart, verstand en wil." "...................." " In zijn eigen groeiproces ontdekte Ignatius dat verstand en hart elkaar niet uitsluiten. Wel dat een goed gevormd verstand het mogelijk maakt om des te verfijnder te luisteren naar de stem van God in het eigen hart en die vervolgens te interpreteren. "........................" " De ervaring van Ignatius toont en leert dat hart, verstand en wil elkaar aanvullen. Met dien verstande dat het hart het kompas is."
In de serie: Waarom ik paus Franciscus zo dankbaar ben. Dit jongetje vraagt, al snikkend, aan paus Franciscus of zijn gestorven papa in de hemel is. Zie hoe paus Franciscus hiermee omgaat. Klik hier of op onderstaande afbeelding om deze beelden te bekijken.
De beelden waren schokkend. Het was op oudejaarsavond 2020 op het Sint-Pietersplein in Rome. Paus Franciscus schudde de handen van een aantal aanwezigen. Plots trok een dame zo hard aan de hand van de paus dat hij bijna omviel. De videobeelden tonen hoe zijn gezicht vertrok van pijn en van ergernis. Omdat ze maar aan zijn hand blééf trekken gaf Franciscus haar uiteindelijk een boze tik op de hand waarna ze hem eindelijk losliet. ’s Anderendaags excuseerde paus Franciscus zich tijdens zijn nieuwjaarstoespraak publiekelijk voor zijn houding. Meer nog, hij nodigde de dame uit om bij hem op bezoek te komen. Blijkbaar vond Franciscus dat hij iets had goed te maken. Alles wijst erop dat de paus zich had laten leiden door spontane woede. Net zoals Jezus, in de evangelielezing van vandaag. Hij is er duidelijk boos, heel boos. Meer nog, de evangelist beschrijft hoe Jezus er geweld gebruikt. Dat zijn we niet gewoon van Hem. Toch suggereert Johannes niet dat Jez...
Waar zie jij gezichten of andere sporen van menselijkheid? Soms zijn ze goed verborgen. Soms lijken ze verminkt. Kan jij geloven dat ze alle uiteindelijk gemaakt zijn naar beeld en gelijkenis van God? Klik hier op klik op onderstaande afbeelding om dit origineel videootje te bekijken .
Ignatius van Loyola heeft ons niet alleen de schat van de Geestelijke Oefeningen nagelaten, maar ook een groot aantal brieven, die van hem één van de meest veelzijdige schrijvers van zijn tijd maken. Hierbij een brief daterend uit 1555, die voor ons door inhoud verbazend hedendaags is. Hij snijdt een onderwerp aan dat één van de grootste zorgen verwoordt van de moderne mens: het omgaan met datgene wat men moet doen… Hoe omgaan met de talrijke verplichtingen die mijn werk, mijn engagementen, mijn familie, mijn gemeenschap, de wereld … mij opleggen? 17/11/1555 Het lijkt me dat u zou moeten proberen om rustig te doen wat u kan. Maak u niet ongerust over van alles en nog wat, maar laat wat u uit uzelf niet kan volbrengen over aan de goddelijke Voorzienigheid. God houdt van onze redelijke zorg en bekommernis om de taken die we uit plichtsbesef op ons nemen tot een goed einde te brengen. Hij houdt echter niet van angst en gemoedsonrust. De Heer wil dat we voor onze be...
In deze voordracht probeer ik na te gaan hoe de ignatiaanse onderscheidingswijsheid kan helpen in de zoektocht naar waarheid. Het vertrekpunt is een grapje over een jezuïet die een vraag stelt aan een dominicaan! Je hoort het aan het begin van de voordracht. Klik hier of op onderstaande afbeelding om deze voordracht te beluisteren en te bekijken.
In de dagen voorafgaand aan het conclaaf dat hem verkoos, hield toenmalig kardinaal Bergoglio een toespraak tot de kardinalen. Vandaag, ruim 12 jaar later, is meer dan duidelijk dat dit eigenlijk het programma was van paus Franciscus. Hieronder vind je de tekst van die korte toespraak. Evangeliseren vooronderstelt apostolisch vuur. 1. Evangeliseren vooronderstelt dat de Kerk verlangt om buiten zichzelf te treden. De Kerk wordt geroepen om buiten zichzelf te treden en om naar de grenzen te gaan. Niet alleen de geografische, maar ook de existentiële grenzen: het mysterie van zonde, van pijn, van onrecht, van onwetendheid en van onverschilligheid tegenover godsdienst, en van alle ellende. 2. Als de Kerk niet naar buiten treedt om te evangeliseren, gaat zij naar zichzelf verwijzen en dan wordt ze ziek (Cf de misvormde vrouw uit het Evangelie). Het kwaad dat door de tijd heen geschiedt in kerkelijke instellingen heeft zijn wortel in dat verwijzen naar zichzelf ...
Ruzie vermijden heeft niet alleen te maken met goede inborst en met de vrede van de christelijke ingesteldheid. Het wordt ook bevestigd door de resultaten die het voortbrengt. Ignatius van Loyola
Ignatiaans leiderschap: innerlijke vrijheid (6/7) Een derde karakteristiek van het ignatiaanse leadership komt ook uit de Geestelijke Oefeningen . Het gaat over de eerste, inleidende oefening, Uitgangspunt en fundament genaamd. Net zoals de vooronderstelling is het een rode draad doorheen het hele ignatiaanse avontuur. Het omschrijft de basishouding van de mens die zich wil inzetten voor het Rijk van God. Het is een uitnodiging tot innerlijke vrijheid. Niet mijn willetje, voorkeuren of gehechtheden, niet wat ik leuk vind of wat de goegemeente aantrekkelijk vindt. Wel datgene waarvan ik, vanuit mijn onderscheidend bidden en luisteren, merk dat God zelf mij en ons ertoe uitnodigt. Het spreekt voor zich dat deze houding van innerlijke vrijheid zowel geldt voor de leidinggevende als voor de medewerker. Innerlijke vrijheid is nooit een verworvenheid. Ignatius getuigt hoe hij zelf hier mee worstelde. Soms moest hij zijn beslissingsproces onderbreken om eerst te werken aan die i...
(7/7) Ignatiaans leadership: Een case study: de vier speerpunten Ik zal nu, tot slot, illustreren wat deze gehoorzaamheidstraditie met de driehoek van luisteren, positief a priori en innerlijke vrijheid vandaag concreet kan betekenen. In 2019 heeft paus Franciscus, op grond van die bijzondere gelofte van gehoorzaamheid, een nieuwe zending gegeven aan de jezuïeten voor de komende tien jaar. Wij noemen dit de vier speerpunten . Het zijn strategische richtlijnen inzake ignatiaanse spiritualiteit, sociale gerechtigheid, ecologie en jongeren. Zij zijn normerend voor al het werk van de Sociëteit van Jezus. Deze vier speerpunten waren het eindpunt van een dynamiek die helemaal ingegeven is door de jezuïtische gehoorzaamheidscultuur. Het vertrekpunt was een wereldwijde bevraging aan de basis van de jezuïeten en hun partners in de zending. Dit leidde tot een proces van gemeenschappelijke onderscheiding dat bottom-up ging. Het geheel heeft drie jaar geduurd. Vervolgens werden ...
Tijdens een radio-interview zei een journalist aan Karl Rahner sj dat hij nooit een godservaring had gehad. Rahner had zijn antwoord meteen klaar. “Ik geloof u niet. Ik kan het hier gewoon niet mee eens zijn. Het kan best zijn dat u nooit een godservaring gehad heeft die u als dusdanig benoemd heeft. Maar u heeft zeker ooit, mogelijks zelfs nu, een godservaring gehad. Ik ben er trouwens van overtuigd dat dit geldt voor elke mens.” Rahner wilde gerust toegeven dat het bijna altijd moeilijk is om zo’n godservaring te omschrijven. “Er zijn heel wat dingen die moeilijk zijn om uit te drukken of om over na te denken: liefde, trouw, diep verlangen, echte verantwoordelijkheid … Als we erover willen spreken, beginnen we vaak te stamelen. We vinden dat onze woorden vreemd klinken, ontoereikend zijn, enkel maar voorlopig. Maar dit wil helemaal niet zeggen dat je geen ervaringen van trouw, verantwoordelijkheid, vreugde, waarheid, liefde … hebt gehad. Met de godservaring is het niet ande...
Reacties
Prachtig Jonge Vrouw Inspiratie en Wijsheid is in haar Innerlijkheid, Inge de Bruijn.
Hartelijk Dank U Super Inspirerende Inge de Bruin om aan programma deel nemen, Op zoek naar God,
met ons delen uwe ontdekkingen, samen met Super Inspirerende Pastor Nikolaas Sintobin SJ.
Alstublieft citeer uit boek titel: " Jezuïeten Grappen Humor en Spiritualiteit", geschreven door Nikolaas Sintobin SJ met cartoons van Joris Snaet.
Titel: " 7. Op het pad van de uitmuntendheid"
Bladzijden 38 t/m 42.
Citeer deel tekst op bladzijde 41.
" Ook hier zien we weer de optimistische mensvisie van Ignatius.
De mens kan zijn leven lang groeien en bijleren.
Dat brengt ons bij het thema van de ignatiaanse uitmuntendheid.
Die gaat ervan uit dat, als je je keuzes, groot of klein, leert enten op diepere verlangen,
je blijvend kunt verfijnen en groeien.
Het potentieel van een mens is schier onbeperkt.
Dat geldt voor elke mens, ongeacht zijn of haar leeftijd.
Voor de leerling net zo goed als voor de leerkracht. Elk op zijn manier.
Voor de een zal dat zijn op sportief of artistiek gebied, voor een ander op intellectueel of religieus gebied.
Niemand is veroordeeld tot middelmatigheid.
Wie leeft vanuit de bron van dat diepste verlangen, kan soms grenzen verleggen.
Omgekeerd zal hij op andere ogenblikken net de kracht krijgen om grenzen en beperkingen te aanvaarden. Die van zichzelf, soms die van anderen. Ook dat is groei".
(e.c. deel tekst op bladzijde 41).
P.s.
( super komisch " tekst van grap en bijpassende tekening" op bladzijde 38 en 39 kan ik niet citeren,
van harte nodig U allen om dat boek kopen en zelf genieten).
heel graag citeer uit boek , titel " Jezuïeten Grappen Humor en Spiritualiteit" geschreven door Nikolaas Sintobin SJ met cartoons van Joris Snaet.
Titel: " 13. Op het kompas van het hart"
bladzijden 64 t/m 67.
citeer deel tekst op bladzijde 66 en deel tekst op bladzijde 67.
" De ignatiaanse spiritualiteit en mensvisie rusten op een aantal spanningsvelden.
Een belangrijk spanningsveld betreft de verhouding tussen drie belangrijke menselijke vermogens: hart, verstand en wil."
"...................."
" In zijn eigen groeiproces ontdekte Ignatius dat verstand en hart elkaar niet uitsluiten.
Wel dat een goed gevormd verstand het mogelijk maakt om des te verfijnder te luisteren naar de stem van God in het eigen hart en die vervolgens te interpreteren.
"........................"
" De ervaring van Ignatius toont en leert dat hart, verstand en wil elkaar aanvullen.
Met dien verstande dat het hart het kompas is."