Dwalende ziel




“Altijd maar spreken over uitzonderlijke genades, over visioenen, over openbaringen, enkel met dat soort zaken bezig zijn, je er weinig om bekommeren te weten wat er zich afspeelt in je hart of om daar wat orde te scheppen, gebrek hebben aan eenvoud en oprechtheid tegenover je oversten en je geestelijke begeleiders, in je gebed enkel maar oog hebben voor de goddelijkheid en helemaal niet voor de heilige menselijkheid van de Heer, een levenswijze en gevoelens koesteren die tegengesteld zijn aan de leer en de gebruiken van de heilige Kerk, het zijn allemaal tekenen van een ziel die dwaalt.”

Louis Lallemant sj (1578-1635)
Doctrine spirituelle

Reacties

Anoniem zei…
Dit is een heel belangrijk stukje tekst, niet dat ik daarmee beweer ermee in overeenstemming te leven. Maar het dwalen van een ziel kan ontstellend subtiel zijn. Ik heb ook erg veel gehad indertijd aan de volgende tekst van Dom Columba Marmion:
1896.- Ik lees de werken van Sint Jan van het Kruis. Deze lectuur brengt aan mijn ziel een overvloed van licht. Ik begin te begrijpen wat het is te leven uit geloof, en geen rekening te houden met de wisselingen van tijd of temperament; tegelijk zie ik duidelijker dan ooit welk gevaar zij lopen die op eigen oordeel vertrouwen en zich laten leiden door een ander licht dan dat van de leer der Kerk en het geopenbaarde woord.
In: Christus Ideaal van de priester, 1954, p. 342.
Deze tekst draag ik geestelijk nog altijd bij me temidden van allerlei christelijke stromingen en wildgroei, temidden ook van een massa zelf het wiel en het vuur opnieuw uitvinders, richt ik mij op Rome door alles heen, op boeken als Gave en Geheim van JP II. Dat geeft mij rust en sterkte in alle verwarringen en desoriëntatiepogingen van deze tijd.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj