Frank en Wendy

Gisteren ging ik voor in de huwelijksviering van Frank en Wendy. Hieronder vindt u de homilie.


Beste Frank en Wendy,


Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. En als twee vogeltjes al jaren lang graantjes pikken uit hetzelfde  bakje, dan kan je dat merken aan de liedjes die ze zingen. Het sluiten van een verbond, de wet van God, verbinden, verstoten en scheiden … Zou het kunnen dat het juridische paradigma de beide advocaten die jullie zijn geïnspireerd heeft bij de keuze van de schriftteksten voor jullie huwelijksviering?

Heel wat teksten, in het bijzonder uit het Oude Testament lenen zich daar trouwens toe. Het literaire genre van het proces wordt regelmatig gebruikt  door de profeten. Bovendien weten we dat in het Joodse geloof de Wet centraal staat.

De evangelielezing uit Matteüs die we zonet hoorden lijkt een perfecte toepassing van de juridische logica: “Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.” Het kerkelijke huwelijk is voor altijd. Het is onverbreekbaar. “Dura lex, sed lex”. Punt aan de lijn. Voor nogal wat mensen komen die woorden vandaag hard over. In brede kringen wordt nu zelf de a priori mogelijkheid van een definitief levensengagement in vraag gesteld. En bij velen gaat  de waarde die de Kerk blijft hechten aan de onverbreekbaarheid van het huwelijk door voor een uiting van verkramptheid en van ongenadig gemoraliseer.

Om te vermijden een cliché met een ander te bestrijden, stel ik voor dat we gewoon de lezingen die jullie kozen eens wat meer van nabij gaan bekijken.

In de eerste lezing hoorden we de profeet Jeremia in naam van God zeggen: “Ik leg mijn wet in hun binnenste, Ik grif ze in hun hart.” Jeremia heeft het natuurlijk over de wet van het verbond, de band tussen God en mens waarvan de ervaring zal aanwijzen dat hij sterker is dan alle menselijke kleinheid en zwakheid samen. De profeet stelt dat het hier niet gaat over een vormvoorschrift dat van buitenaf wordt opgelegd. Neen, dat verbond staat gegrift in ons hart.  Het verlangen naar en het vermogen tot een definitief en onomkeerbaar liefdesengagement is door God zelf ingeschreven in de diepste intimiteit van de mens. Zo zitten we gewoon in mekaar.  
Het gaat hier, maw, niet zozeer over een moreel voorschrift, dan wel over een statement over wat mens-zijn ten gronde betekent.

Vraag is echter hoe die diepe hunker ook effectief waar te maken? Want,  hoe je het nu draait of keert, de praktijk bewijst dat dit bepaald niet makkelijk is.

Je zou trouwens perfect kunnen opwerpen: “Jeremia gaat er wel heel vlot over”. Inderdaad, voor zover we weten sloeg Jeremia zelf, toe hij vervolgd werd, op de vlucht naar Egypte. Zo volhardend was hij blijkbaar niet. Kan zijn. De onverbreekbaarheid van het huwelijk wordt ons in het Evangelie volgens Matteüs echter niet aangezegd door Jeremia. Wel door Jezus. En nog vorige week, in de lezingen van Witte Donderdag en Goede Vrijdag, hebben we met ontzetting mogen horen hoe totaal en definitief het liefdesengagement van de Heer is. In deze materie kan je moeilijk betwisten dat Jezus recht van spreken heeft.

En dit geeft ons meteen de leessleutel voor de tweede lezing, die uit Paulus’ Hooglied van de liefde. Dit lijkt romantische poëzie. Hoe mooi, hoe vertederend … “De liefde is geduldig en vriendelijk, ze kent geen afgunst, is niet zelfzuchtig, laat zich niet boos maken, alles verdraagt zij, alles gelooft zij, in alles volhardt zij …” Prachtig toch? Er is wel één probleempje. Beste Frank, ik meen te weten dat Wendy onwaarschijnlijk zachtmoedig, en teder en geduldig is. Maar ook dat zij, uiteraard hoogst uitzonderlijk, toch ook wel eens boos of ongeduldig kan zijn. Beste Wendy, ik meen te weten dat Frank onwaarschijnlijk attent en verfijnd en grootmoedig kan zijn. Maar ook dat hij, uiteraard hoogst uitzonderlijk, toch ook wel eens kribbig of geïrriteerd kan zijn.

Wil dit dan zeggen dat er geen authentieke liefde zou bestaan tussen jullie beiden, laat staan zoiets als een vermogen om een absoluut en onverbreekbaar huwelijksverbond te sluiten?  Laten we, in de beste juridische traditie, eens van nabij kijken wat het Bijbelse bewijsmateriaal exact aangeeft.
  
Paulus begint zijn Hooglied van de liefde met een zinnetje waar we vlot over heen lezen. Hij schrijft: “Broeders en zusters, ik wijs u nu een weg die verheven is boven alles”. Het belangrijkste woord hier is het woord “weg”. “Weg” is het woord waarmee de eerste christenen verwezen naar Jezus zelf. Met andere woorden, het Hooglied van de liefde beschrijft niet in de eerste plaats de liefdesrelatie tussen man en vrouw. Wel de liefdesdynamiek, de weg die Jezus zelf is. Als we in het Evangelie zonet Jezus hoorden spreken over de onverbreekbaarheid van het huwelijk, dan vraagt Hij eigenlijk om zijn liefde centraal te plaatsen in de huwelijksband. En in de mate dat we Hem toelaten in ons innerlijk leven, ook in ons liefdesleven,  worden wij, kleine mensen, in staat tot goddelijke dingen.

Beste Wendy en Frank, zo dadelijk gaan jullie elkaar het sacrament van het huwelijk toedienen. Als de Kerk het aandurft om jullie uit te nodigen tot een levenslang engagement, dan is dit omdat zij gelooft dat de Heer, God zelf, jullie de kracht zal geven om, dag in dag uit, je beperkingen te overstijgen, en ook,  als dit zich aandient, om je kruis te dragen; om verder te gaan dan jaloersheid, irritatie, ongeduld en ga maar door; om blijvend te groeien in  zelfgave, tederheid, com-passie, geduld, barmhartigheid.

Neen, dit gaat niet over dura lex sed lex. Dit gaat wel over Blijde Boodschap. Zo klein en beperkt als wij mensen zijn, God maakt ons in staat tot grote dingen. Tot veel grotere dingen dan wij ook maar kunnen vermoeden. Dit gaat niet over een verkrampte moraal, wel over een optimistisch en vertrouwvol mensbeeld dat de mens uitnodigt en de kracht geeft om boven zichzelf uit te groeien tot ware vrijheid en volheid van leven.

Beste Frank en Wendy, jullie beginnen aan het grote avontuur van de liefde, het grootste avontuur dat een mens aan kan gaan. Wees niet bang. Ga ervoor. Ten volle. Geef, zonder te rekenen. Je zal ontvangen, in duizendvoud. Een leven lang.

God zegene en beware jullie.

Reacties

Anoniem zei…
Zelfs voor wie lang getrouwd is, is je homilie waardevol. Niet zweverig, helder, realistisch en sprekend tot hart. Het doet deugd om je te lezen en er over te reflecteren. Dank.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj