Eerste foto van de plaats waar Frans van der Lugt sj gisteren werd begraven, in de jezuïetenresidentie van Homs.
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Deze foto zag ik dinsdag al op facebook. Pater Vander Ligt is nit pas woensdag begraven. Wel is op woensdag in Homs een helige Mis opgedragen ter nagedachtenis aan pater Van der Lugt. Moge hij rusten in vrede en bij onze Hemelse vader een voorspreker zijn voor alle verdrukte en vervolgde Christenen. L. T.
Anoniem zei…
Dank U Hartelijk Wijze Inspirerende Pastor Nikolaas Sintobin S.J. voor met ons delen beelden en informatie over een Held, Pater Jezuïet die Liefde leefde, Liefde deelde met alle mensen, alle mensen vreugde en welzijn trachtte aanreiken, door zijn wijsheid en inspanningen.
citeer deel tekst titel: " In vredes naam Is oorlog onvermijdelijk? ". "............." De plaats van oorlog in de wereld". "Denken over een wereld zonder oorlog doet een sterk beroep op ons voorstellingsvermogen. Immers, vanaf onze jeugd zijn we ermee geconfronteerd. Oorlog - in het algemeen wordt daaronder verstaan een gewapende strijd tussen volkeren of naties - lijkt bij de mensheid te horen. In 20-e eeuw werd oorlog een wereld-omvattend probleem. Het kan tegenwoordig tot ongekende vernietiging leiden. Wereldwijd wordt een enorme deel van de beschikbare energie en rijkdom gebruikt voor oorlogsdoeleinden. Oorlog kost bitter veel, in geld en vooral in leed. Wist u dat voor de prijs van één Tomahawk-kruisraket 20.000 hongerende Afrikanen drie maanden lang kunnen eten? (De Volkskrant, 261-1991). In de Golfoorlog zijn er honderden afgevuurd. En wat levert het op? Hoogstens krijgt één partij zijn zin en komt oorlog economische of machtsbelangen ten goede, of heeft de strijd de nationale eer gediend......"De economische belangen hebben veel gekost, macht is met geweld afgedwongen en daardoor wankel, .........." Oorlog behoort tot de grootste gruwelen die de mensheid zichzelf op de hals kan halen". (e.c. Bron: St.I.S.I.S./Conventie 25-5-1991 in den Haag/ Luc.nr.4/ I.E. van Peursem /). een idee alstublieft: Wereld Organisatie Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE, met samenwerking met alle andere Wereld Organisaties die voor Vrede en honger uitbannen streven, een Wereld Conferentie organiseren, en uitnodigen alle producente van "Oorlog tuig Industrie".
Een Wereld " druk " uitoefenen op " Oorlog industrie aandeelhouders en eigenaren"! om verouderde " oorlog tuig niet aan ongeletterde arme mensen ter beschikking stellen, maar een groot werkgelegenheid creëren om verouderde "oorlog tuig ontmantelen en grondstoffen terug winnen en voor vrede doeleinden gebruiken".
Mensen die protesten willen uitten, Leren dat op een vredige wijze doen. Vraag: wie moet mensen leren en welke mensen? Antwoord: "Kerk" zou kunnen doen. Mensen leren in "Kerk" .Mensen leren onderscheiden van oorzaak en gevolg. In elk land zijn " ruzie zoekers " die anderen met agressie aansteken. (die voetbal vandalen die enorme agressie en vechtpartijen aanrichten tijdens voetbaal spelen bijvoorbeeld. deze personen hebben makkelijk een of andere " leuze " aan "onderdrukte mensen" voor spiegelen en zo grote tegenstellingen kweken).
Misschien een Internationaal Instituut oprichten. Instituut die zou alle " protesten onderwerpen, alle onrechtvaardigheden " gaan bekijken en gaan bemiddelen met nationale regeringen. In E.U. zo een instituut oprichten. In V.N. zo een instituut oprichten. En stem geven aan allen personen die met een of ander systeem niet eens zijn en voor verbeteren streven. In die Instituten ook alle lagen van bevolking vertegenwoordigen. Niet alleen academici maar ook van die " voetbal vandalen" . " Die voetbal vandalen hebben misschien extra talenten " om juist gaan bemiddelen" (?).
Anoniem zei…
Alstublieft een aanvulling aan onderwerp :" Oorlog en Vrede" 2500 jaar geleden was een wijsheid. 1. Guatama de Buddha ( ca. 500-ca.420 v.C.) 2. Pythagoras ( ca. 580 - ca 500 v.C.) 3. Lao - Tse ( ca. 600 v.C.) 4. Plato ( 425 - 347 v.C.) 5. Jezus de Nazarener ( ca. 100 v.C. - ? ). ( einde citeren). Vraag alstublieft : Wie ? Wat ? heeft de ontwikkeling van mensen " geremd , stop gezet? " Na deze in 5 punten genoemde hoog ontwikkeling van mensheid? Vraag nr. 2. Kunnen wij vandaag verder gaan met ontwikkeling?
Anoniem zei…
aanvul.a.u.b. op tekst: " kunnen wij vandaag verder gaan met ontwikkeling ? ". citeer deel tekst: Whilst human souls fluctuate between peace and peacelessness; love and hatred; knowledge and ignorance; sorrow and yoy, GOD is ever constant and above and beyond these fluctuations ". (e.c.). Wij mensheid nodig hebben GOD de kompas. "Kerk " waar WIJSHEID onderwezen zal, wijsheid dat universeel is voor alle mensen, dat van klein tot groot kunnen wij leren liefhebben, veel liefhebben alle schepping van GOD. Ignatiaanse Pedagogie en Ignatiaanse Spiritualiteit is een Wijsheid en Inspiratie het goede betrachten te doen.
Als mensen zich God gaan wanen; dan is het hek pas van de dam. De geschiedenis leert het ons; maar mensen willen er niet aan herinnerd worden. Ze associëren God met de ultieme vrijheid en gaan zelf God 'spelen';
In de serie: Waarom ik paus Franciscus zo dankbaar ben. Dit jongetje vraagt, al snikkend, aan paus Franciscus of zijn gestorven papa in de hemel is. Zie hoe paus Franciscus hiermee omgaat. Klik hier of op onderstaande afbeelding om deze beelden te bekijken.
Dag op dag 12 jaar geleden, de dag na de verkiezing van paus Franciscus, was ik te gast bij de VRT in een praatprogramma. Samen met Etienne Vermeersch gingen we in gesprek over paus Franciscus. In dit verrassende gesprek kwamen alle mogelijke aspecten van het jezuïet zijn aan bod. Het was een plezier. Bijzonder was het enthousiasme van Vermeersch, boegbeeld van atheïstisch Vlaanderen en zelf gewezen jezuïet. Hij was niet alleen enthousiast over de nieuwe paus maar ook over de opleiding die hij gekregen had bij de jezuïeten. Klik hier of op de afbeelding hieronder om dit gesprek te bekijken en te beluisteren.
De beelden waren schokkend. Het was op oudejaarsavond 2020 op het Sint-Pietersplein in Rome. Paus Franciscus schudde de handen van een aantal aanwezigen. Plots trok een dame zo hard aan de hand van de paus dat hij bijna omviel. De videobeelden tonen hoe zijn gezicht vertrok van pijn en van ergernis. Omdat ze maar aan zijn hand blééf trekken gaf Franciscus haar uiteindelijk een boze tik op de hand waarna ze hem eindelijk losliet. ’s Anderendaags excuseerde paus Franciscus zich tijdens zijn nieuwjaarstoespraak publiekelijk voor zijn houding. Meer nog, hij nodigde de dame uit om bij hem op bezoek te komen. Blijkbaar vond Franciscus dat hij iets had goed te maken. Alles wijst erop dat de paus zich had laten leiden door spontane woede. Net zoals Jezus, in de evangelielezing van vandaag. Hij is er duidelijk boos, heel boos. Meer nog, de evangelist beschrijft hoe Jezus er geweld gebruikt. Dat zijn we niet gewoon van Hem. Toch suggereert Johannes niet dat Jez...
Ignatius van Loyola heeft ons niet alleen de schat van de Geestelijke Oefeningen nagelaten, maar ook een groot aantal brieven, die van hem één van de meest veelzijdige schrijvers van zijn tijd maken. Hierbij een brief daterend uit 1555, die voor ons door inhoud verbazend hedendaags is. Hij snijdt een onderwerp aan dat één van de grootste zorgen verwoordt van de moderne mens: het omgaan met datgene wat men moet doen… Hoe omgaan met de talrijke verplichtingen die mijn werk, mijn engagementen, mijn familie, mijn gemeenschap, de wereld … mij opleggen? 17/11/1555 Het lijkt me dat u zou moeten proberen om rustig te doen wat u kan. Maak u niet ongerust over van alles en nog wat, maar laat wat u uit uzelf niet kan volbrengen over aan de goddelijke Voorzienigheid. God houdt van onze redelijke zorg en bekommernis om de taken die we uit plichtsbesef op ons nemen tot een goed einde te brengen. Hij houdt echter niet van angst en gemoedsonrust. De Heer wil dat we voor onze be...
In deze voordracht probeer ik na te gaan hoe de ignatiaanse onderscheidingswijsheid kan helpen in de zoektocht naar waarheid. Het vertrekpunt is een grapje over een jezuïet die een vraag stelt aan een dominicaan! Je hoort het aan het begin van de voordracht. Klik hier of op onderstaande afbeelding om deze voordracht te beluisteren en te bekijken.
In de dagen voorafgaand aan het conclaaf dat hem verkoos, hield toenmalig kardinaal Bergoglio een toespraak tot de kardinalen. Vandaag, ruim 12 jaar later, is meer dan duidelijk dat dit eigenlijk het programma was van paus Franciscus. Hieronder vind je de tekst van die korte toespraak. Evangeliseren vooronderstelt apostolisch vuur. 1. Evangeliseren vooronderstelt dat de Kerk verlangt om buiten zichzelf te treden. De Kerk wordt geroepen om buiten zichzelf te treden en om naar de grenzen te gaan. Niet alleen de geografische, maar ook de existentiële grenzen: het mysterie van zonde, van pijn, van onrecht, van onwetendheid en van onverschilligheid tegenover godsdienst, en van alle ellende. 2. Als de Kerk niet naar buiten treedt om te evangeliseren, gaat zij naar zichzelf verwijzen en dan wordt ze ziek (Cf de misvormde vrouw uit het Evangelie). Het kwaad dat door de tijd heen geschiedt in kerkelijke instellingen heeft zijn wortel in dat verwijzen naar zichzelf ...
Op maandag 19 augustus 2013 had Antonio Spadaro sj een exclusief interview met Paus Franciscus. Hieronder een uittreksel: “ Ik heb slechts één dogmatische zekerheid: en dat is dat God aanwezig is in het leven van elke persoon. God is present in het leven van iedereen. Ook als het leven van een persoon een puinhoop is, als het verwoest is door ontucht, door drugs, of door om het even welke reden, dan is God toch aanwezig in zijn leven.”
Voor wie uitmunten door hun afkomst, kennis of aangenaam karakter is het bijzonder belangrijk dat ze streven naar nederigheid. Anders zal het hen slechter vergaan dan de kleinen en ongeletterden. Ignatius
Ignatiaans leiderschap: innerlijke vrijheid (6/7) Een derde karakteristiek van het ignatiaanse leadership komt ook uit de Geestelijke Oefeningen . Het gaat over de eerste, inleidende oefening, Uitgangspunt en fundament genaamd. Net zoals de vooronderstelling is het een rode draad doorheen het hele ignatiaanse avontuur. Het omschrijft de basishouding van de mens die zich wil inzetten voor het Rijk van God. Het is een uitnodiging tot innerlijke vrijheid. Niet mijn willetje, voorkeuren of gehechtheden, niet wat ik leuk vind of wat de goegemeente aantrekkelijk vindt. Wel datgene waarvan ik, vanuit mijn onderscheidend bidden en luisteren, merk dat God zelf mij en ons ertoe uitnodigt. Het spreekt voor zich dat deze houding van innerlijke vrijheid zowel geldt voor de leidinggevende als voor de medewerker. Innerlijke vrijheid is nooit een verworvenheid. Ignatius getuigt hoe hij zelf hier mee worstelde. Soms moest hij zijn beslissingsproces onderbreken om eerst te werken aan die i...
(7/7) Ignatiaans leadership: Een case study: de vier speerpunten Ik zal nu, tot slot, illustreren wat deze gehoorzaamheidstraditie met de driehoek van luisteren, positief a priori en innerlijke vrijheid vandaag concreet kan betekenen. In 2019 heeft paus Franciscus, op grond van die bijzondere gelofte van gehoorzaamheid, een nieuwe zending gegeven aan de jezuïeten voor de komende tien jaar. Wij noemen dit de vier speerpunten . Het zijn strategische richtlijnen inzake ignatiaanse spiritualiteit, sociale gerechtigheid, ecologie en jongeren. Zij zijn normerend voor al het werk van de Sociëteit van Jezus. Deze vier speerpunten waren het eindpunt van een dynamiek die helemaal ingegeven is door de jezuïtische gehoorzaamheidscultuur. Het vertrekpunt was een wereldwijde bevraging aan de basis van de jezuïeten en hun partners in de zending. Dit leidde tot een proces van gemeenschappelijke onderscheiding dat bottom-up ging. Het geheel heeft drie jaar geduurd. Vervolgens werden ...
Reacties
L. T.
citeer deel tekst titel: " In vredes naam Is oorlog onvermijdelijk? ".
"............." De plaats van oorlog in de wereld".
"Denken over een wereld zonder oorlog doet een sterk beroep op ons voorstellingsvermogen.
Immers, vanaf onze jeugd zijn we ermee geconfronteerd. Oorlog - in het algemeen wordt daaronder verstaan een gewapende strijd tussen volkeren of naties - lijkt bij de mensheid te horen.
In 20-e eeuw werd oorlog een wereld-omvattend probleem.
Het kan tegenwoordig tot ongekende vernietiging leiden. Wereldwijd wordt een enorme deel van de beschikbare energie en rijkdom gebruikt voor oorlogsdoeleinden.
Oorlog kost bitter veel, in geld en vooral in leed.
Wist u dat voor de prijs van één Tomahawk-kruisraket 20.000 hongerende Afrikanen drie maanden lang kunnen eten? (De Volkskrant, 261-1991).
In de Golfoorlog zijn er honderden afgevuurd.
En wat levert het op? Hoogstens krijgt één partij zijn zin en komt oorlog economische of machtsbelangen ten goede, of heeft de strijd de nationale eer gediend......"De economische belangen hebben veel gekost, macht is met geweld afgedwongen en daardoor wankel, .........." Oorlog behoort tot de grootste gruwelen die de mensheid zichzelf op de hals kan halen".
(e.c. Bron: St.I.S.I.S./Conventie 25-5-1991 in den Haag/ Luc.nr.4/ I.E. van Peursem /).
een idee alstublieft:
Wereld Organisatie Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE,
met samenwerking
met alle andere Wereld Organisaties die voor Vrede en honger uitbannen streven,
een Wereld Conferentie
organiseren, en uitnodigen alle producente van "Oorlog tuig Industrie".
Een Wereld " druk " uitoefenen op " Oorlog industrie aandeelhouders en eigenaren"!
om verouderde " oorlog tuig niet aan ongeletterde arme mensen ter beschikking stellen, maar een groot werkgelegenheid creëren
om verouderde "oorlog tuig ontmantelen en grondstoffen terug winnen en voor vrede doeleinden gebruiken".
Mensen die protesten willen uitten, Leren dat op een vredige wijze doen.
Vraag: wie moet mensen leren en welke mensen?
Antwoord: "Kerk" zou kunnen doen. Mensen leren in "Kerk" .Mensen leren onderscheiden van oorzaak en gevolg.
In elk land zijn " ruzie zoekers " die anderen met agressie aansteken.
(die voetbal vandalen die enorme agressie en vechtpartijen aanrichten tijdens voetbaal spelen bijvoorbeeld.
deze personen hebben makkelijk een of andere " leuze " aan "onderdrukte mensen" voor spiegelen en zo grote tegenstellingen kweken).
Misschien een Internationaal Instituut oprichten.
Instituut die zou alle " protesten onderwerpen, alle onrechtvaardigheden " gaan bekijken en gaan bemiddelen met nationale regeringen.
In E.U. zo een instituut oprichten. In V.N. zo een instituut oprichten.
En stem geven aan allen personen die met een of ander systeem niet eens zijn en voor verbeteren streven.
In die Instituten ook alle lagen van bevolking vertegenwoordigen.
Niet alleen academici maar ook van die " voetbal vandalen" . " Die voetbal vandalen hebben misschien extra talenten " om juist gaan bemiddelen" (?).
2500 jaar geleden was een wijsheid.
1. Guatama de Buddha ( ca. 500-ca.420 v.C.)
2. Pythagoras ( ca. 580 - ca 500 v.C.)
3. Lao - Tse ( ca. 600 v.C.)
4. Plato ( 425 - 347 v.C.)
5. Jezus de Nazarener ( ca. 100 v.C. - ? ).
( einde citeren).
Vraag alstublieft :
Wie ? Wat ? heeft de ontwikkeling van mensen " geremd , stop gezet? "
Na deze in 5 punten genoemde hoog ontwikkeling van mensheid?
Vraag nr. 2.
Kunnen wij vandaag verder gaan met ontwikkeling?
citeer deel tekst:
Whilst human souls fluctuate between peace and peacelessness; love and hatred; knowledge and ignorance; sorrow and yoy, GOD is ever constant and above and beyond these fluctuations ".
(e.c.).
Wij mensheid nodig hebben GOD de kompas.
"Kerk " waar WIJSHEID onderwezen zal, wijsheid dat universeel is voor alle mensen, dat van klein tot groot kunnen wij leren liefhebben, veel liefhebben alle schepping van GOD.
Ignatiaanse Pedagogie en Ignatiaanse Spiritualiteit is een Wijsheid en Inspiratie het goede betrachten te doen.