Waarom de bij gelukkiger is dan de adder


In 2014 werd bij Athenaeum  een nieuwe vertaling gepubliceerd van een boek van Baltasar Gracián (1601-1658) , genaamd “Handorakel en kunst van de voorzichtigheid” in een vertaling van Theo Kars. Baltasar Gracián was een Spaanse jezuïet van wie ondermeer  deze verzameling van 299 aforismen bewaard is gebleven. Vele getuigen van grote mensenkennis en wijsheid. Vele andere kunnen schokken door hun cynisme en opportunisme. Je vindt er de subtiliteit van Ignatius van Loyola in terug. De evangelische gedrevenheid is echter vaak ver te zoeken.

140, In alles meteen het goede opmerken, het voorrecht van de juiste instelling. De bij vliegt rechtstreeks naar het zoete om de honingraat te vullen, zoals de adder afgaat op het bittere voor het gif. Zo is het ook met de instelling van mensen: sommigen worden aangetrokken tot het slechte, anderen tot het goede. Er bestaat niets, waarin niet iets goeds is aan te treffen, vooral als het om een boek gaat, dat het resultaat van nadenken is.

Sommige mensen hebben zo'n onhebbelijke instelling dat zij onder duizend volkomenheden meteen het enige gebrek vinden, dat zij veroordelen en aandikken: zij zijn vuilnisverzamelaars, die de afval van andermans geestesprodukten vergaren, en lopen met zakken vol kritiek en fouten, wat eerder een straf voor hun verkeerd onderscheidingsvermogen is dan het loon van hun scherpzinnigheid. Zij leiden een triest leven, omdat zij op bitterheid teren en gebreken hun dagelijkse kost zijn.

Veel gelukkiger is het lot van anderen die onder duizend tekortkomingen de enige verdienste opmerken die er toevallig in schuilt.

 Baltasar Gracián sj




Reacties

Anoniem zei…
Vroeger zei iemand tegen mij als verwijt " jij ziet altijd het positieve in een ander". Ik dacht "ben ik dan zo naief". Ik zag heus wel het andere maar wilde het goede benoemen omdat die invalshoek openingen biedt. Met een negatieve blik ben ik gaan kijken omdat kritisch kijken blijkbaar nodig is om iets te veranderen. Later leerde ik dat mijn negatieve blik ook leerprocessen zijn om het zelf anders te gaan doen. Dat zou je als tegengif kunnen zien. Het klopt, een negatieve sfeer ( ontevreden zijn) past niet bij mij, dat wat er ingesijpeld is kan verdwijnen wanneer het werkelijk niet bij je past.
Anoniem zei…
Over boeken en films gesoroken. Ik verafschuw het negatieve, het geweld, de afgunst en het lijden. Dat merk ik aan mijn fysieke reactie. Als kind had ik al hinder van de kruisiging van Jezus. Zijn geboorte gaf vreugde. Deze tweedeling efvaar je als mens je leven lang.
e.harland-hazebroek zei…
Mensen die steeds narigheid schrijven, ook al is het al bekend, sla ik over of bedek de tekst. Op de hoogte zijn is goed, maar je erin wentelen zonder er iets tegen te doen: nee. Het komt veel voor, vreemd.
Er wordt vaak positief gereageerd.
Ik houd niet van geweld in de natuur, hoewel ze vaak kundige omgaan met hun prooi en uit noodzaak, niet uit hebberigheid.
Truus van Dam zei…
Zal altijd proberen positief naar een ander te kijken tot het tegendeel blijkt, dan ben ik iets voorzichtiger.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)