Nikolaas Sintobin sj krijgt publieksprijs voor beste spirituele boek 2021

Gisteren kreeg ik de publieksprijs voor mijn boek Vertrouw op je gevoel. Kerknet stelde me enkele vragen naar aanleiding hiervan

1. Het is bijzonder dat je de publiekprijs krijgt. Hoe ervaar jij zelf die onderscheiding

Boeken schrijven maakt deel uit van mijn werk als jezuïet. Zo’n prijs interpreteer ik als een bevestiging dat dit werk wordt gewaardeerd. Dat maakt mij blij. Ik geef veel voordrachten. Dan kan je mensen gedurende  1 à 2 uur iets aanreiken. Het lezen van een boek duurt veel langer en kan daarom veel dieper gaan. Die publieksprijs draagt er hopelijk toe bij dat het boek verder verspreid en gelezen wordt. Er zijn nu al vijf drukken. Hoe meer lezers hoe meer vreugde, op aarde en in de hemel!

2. Kan je kort iets vertellen over de inhoud van jouw boek en ook waarom de Heilige Ignatius van Loyola, de stichter van de jezuïeten, volgens jou nog relevant is en een inspiratiebron kan zijn voor vandaag.

Ignatius leert hoe gevoelens een vertrekpunt kunnen zijn om God op het spoor te komen in je leven. Volgens hem is God dus terug te vinden in de ervaring van de mensen. Dat sluit naadloos aan bij onze cultuur. Die waardeert zowel de persoonlijke ervaring als de gevoelens. 

Nogal wat spiritualiteitsboeken gebruiken veel jargon en vooronderstellen een hoog “geloofsniveau” bij de lezer. Beide liggen vandaag voor veel mensen moeilijk. Ignatius van Loyola vraagt om te incultureren: om de Blijde Boodschap van Jezus te beleven en te delen in en dankzij de eigen cultuur. Daarom heb ik gekozen voor laagdrempeligheid, “gewoon” woordgebruik en veel uit het leven gegrepen voorbeelden.

Paus Franciscus heeft een synodale dynamiek gelanceerd in onze Kerk. Daarbij speelt de (ignatiaanse) onderscheiding een centrale rol: hoe komen we erachter waar Gods Geest zijn Kerk toe uitnodigt. Dit onderscheidend luisteren naar de Geest is net het onderwerp van mijn boek.

3. Je krijgt nogal snel het etiket van internetpastor opgekleefd. Ben jij daar gelukkig mee? En op welke manier kan de kerk op internet en sociale media in het algemeen aanwezig zijn en hoe kunnen die voor haar een meerwaarde betekenen?

Ik ken weinig of geen andere mensen die zich internetpastor noemen. Ik hoop dat hier snel verandering in komt. De digitale transitie is immers een realiteit. De plek bij uitstek waar je vandaag (nieuwe) mensen kan bereiken is het internet. Het is een plicht, beter, een heerlijke uitdaging voor christenen om ook in de digitale omgeving het Evangelie van Jezus aan te bieden. 

Het internet biedt ongekende mogelijkheden. Vlak voor ik deze regels schreef hield ik een gebedsviering via Zoom (video) voor de deelnemers aan onze digitale adventsretraite. Ik was ontroerd toen ik op de tientallen schermpjes een ziekenhuiskamer zag. Met een mondkapje aan en omringd door allerhande machines kon de bedlederige Noël, dankzij internet, deelnemen aan onze gebedstijd.

In Vlaanderen hebben we reeds het uitstekende Kerknet. Er is de onvolprezen Thomaswebsite voor het godsdienstonderwijs. Ook de jezuïeten investeren veel in digitaal pastoraat. Al bij al is het digitale aanbod in christelijk Vlaanderen echter nog relatief beperkt. Ik hoop oprecht dat snel ook andere groepen in de Kerk zich meer gaan toeleggen op een professionele en creatieve aanwezigheid in de digitale omgeving.

Een meer uitgebreid artikel vind je hier op kerknet

Reacties

Lia zei…
Van harte gefeliciteerd met deze uitverkiezing.
Geheel terecht verkozen vanwege de inhoud, die richting gevend is! Ben heel blij met je boek: gelezen en steeds weer herlezen!
Anoniem zei…

Van harte gefeliciteerd. Het is een boek om steeds weer ter hand te nemen. Komt er nog een Engelse vertaling? Marjolein
Anoniem zei…
Proficiat pater Nikolaas!u hebt de prijs meer dan verdiend!!!!
m aj zei…
Dikke proficiat met je prijs Nikolaas !
Héél verdiend !
Ik heb je boek aangekocht en met plezier gelezen.
Heel begrijpelijke en inzichtelijke taal voor best moeilijke boodschappen.
Echt gebruikelijk voor het dagdagelijkse leven.
Een mooie hulp ter ondersteuning van goed leven met jezelf en elkaar
Hartelijk dank daarvoor.
En ik wens dat het nog vele mensen mag inspireren en helpen.
Van harte!
m aj
Sommen Cilia zei…
Ik ben heel tevreden, dat u die prijs heeft verkregen, proficiat, je hebt hem echt verdiend. Ik hoopte dit ook.Er zullen nog velen inspiratie in vinden. Dank

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)