Terugblik


Aan het einde van een schooljaar wordt er teruggeblikt. Ook door de leerlingen van het Onze-Lieve-Vrouwcollege, het SJ-college in de Antwerpse binnenstad, die het afgelopen jaar hun sociale stage hebben gedaan.

Mocht het niet helemaal duidelijk zijn waarom we hen verplichten om 30 uur van hun vrije tijd af te staan, dan kunnen onderstaande citaten uit de stageverslagen van deze 16-17-jarigen meer helderheid brengen.

‘Als ik er alleen voor had gestaan, was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen. Dus vind ik het heel knap dat onze school, die een van de weinige is, zich er voor inzet. Een duwtje in de rug kan je altijd gebruiken als je jong en impulsief bent! Echt bedankt voor deze fantastische ervaring.’

‘Het sociaal project is voor mij een kans geweest om een stap te zetten in het onbekende.’

‘Het was voor mij vooral die drempel waar ik over moest, de drempel van iedere persoon apart te benaderen, dat was het moeilijkste.’

‘Na een tijdje heb ik mezelf wakker geschud. Wat kan er mooier zijn dan deze mensen iets te geven waar ze gelukkig van worden.’

‘Hoe klein het ook was wat je deed, je krijgt altijd een stortvloed van dank over je heen. Dat geeft je wel een goed gevoel.’

‘Maar met wie ik eigenlijk de beste band heb gehad, is Maria… Maria was er altijd voor mij, en ze is er nog altijd voor mij. En ik ben er voor haar. Ze is een deel van mijn leven geworden…’

‘Toch ben ik van plan om haar te blijven bezoeken. Zij is namelijk niet de enige die van de bezoekjes is gaan houden.’

‘Wel ben ik er verbaasd over dat ze, ondanks al haar moeilijkheden, nog een zekere humor heeft over bepaalde dingen waar je niet zo snel mee zou kunnen lachen en dat ze nog blij is met simpele dingen. Hier bewonder ik haar zeker voor. (…) Ik ben zeker van plan om haar regelmatig te gaan bezoeken.’

‘Ik zal op mijn intuïtie vertrouwen en doen wat mij goed lijkt. Op zulke momenten zal ik terugdenken aan wat ik bij het Sociaal Project hierdoor heb kunnen bereiken.’

‘Ik sta ervan versteld hoeveel het sociaal project me heeft bijgeleerd. Het is een unieke ervaring en het geeft jezelf de kans om niet enkel de ander maar ook jezelf beter te leren kennen.’

‘Dankzij haar heb ik toch een andere visie op de liefde gekregen. Na al die jaren was er geen dag voorbijgegaan dat ze niet aan hem dacht. Haar liefde voor haar man was zo puur en zo oprecht.’

‘Als er in het zesde jaar weer een sociaal project was, dan zou ik het meteen opnieuw doen en net op dezelfde manier.’

Reacties

Karin zei…
Na de inzet en de inspanning van het ganse jaar in het Sociaal Project maakt het mij als begeleidster van deze jongeren heel dankbaar om te zien hoe rijk de oogst is!
In mijn eigen terugblik ervaar ik ook veel 'troost'!
Bedankt, Nikolaas, voor het 'verplicht' maken van het Sociaal Project!
Anoniem zei…
Als leerkracht sta ik versteld hoe diepgaand de ervaring van die jongeren is en hoe sterk ze dit kunnen verwoorden...
Het verplicht karakter van de terugblik en het op papier zetten van wat ze beleefd hebben lijkt me bijzonder zinvol!
Proficiat!
Nikolaas zei…
Het mooie aan het Sociaal Project is dat het niet alleen zo rijk is voor de jongeren, maar ook voor de talrijke volwassenen die het dragen en omkaderen. Zonder hen zou het niet mogelijk zijn.

Meer info over het sociaal project (getuigenissen, video's, praktische info, visieteksten vindt u op http://www.jezuieten.org/html/activiteiten/jongeren/sociaal_project/start.html

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)