ATD



Gisteren kreeg ik Pascal en Katia op bezoek. 14 jaar geleden waren we in Parijs samen actief in de 4de-Wereld-Beweging, ATD. Met Pascal ging ik, 2 jaar lang, wekelijks een of twee maal naar het 20ste arrondissement. We werkten er aan een project bij daklozen. We gingen met hen in gesprek en probeerden kennis te vergaren over hun levensverhaal, hun levensomstandigheden, gezondheidsproblemen …. Het was een zware maar boeiende zending, met zowel aangrijpende als keiharde ervaringen.

Beiden zijn gehuwd (niet met mekaar) en werken al heel wat jaren voltijds voor ATD. Ze krijgen het bestaansminimum.

Onderstaand gedicht geeft een idee van de inspiratie die aan de grondslag ligt van de 4de-Wereld-Beweging. Hij is van de hand van “Père Joseph”, de stichter en bezieler van ATD. Joseph Wrésinsky was een Franse priester die in zijn kindertijd zelf zwarte armoede heeft gekend.

Graag zien

Mensen graag zien, is teder zijn en op afstand blijven;
het is hartelijk zijn maar je hoofd koel houden;
het is één worden zonder jezelf te verliezen;
het is begrijpen zonder te rationaliseren.

Eigenlijk loont het de moeite om graag te zien,
als de liefde buiten zichzelf treedt en een ánder werk wordt,
het werk van de ander,
hetzelfde, en toch reeds anders,
reeds zelfstandig, reeds vrij.

Père Joseph

Reacties

Meest gelezen

George Coyne sj, astronoom: waarom God niet alwetend is en toch wel (1/3)

De moed om te aanvaarden dat men aanvaard is - Piet van Breemen sj op zijn best

Waarom lijken geloof en wetenschap onverenigbaar? Jezuïet-astrofysicus George Coyne sj antwoordt (2/3)

Heilig Hart van Jezus, waarover gaat dat eigenlijk over? - Vlog van Nikolaas Sintobin sj

Een paplepelkatholiek ontdekt hoe je kan bidden met de Bijbel - Waarom zou je bidden met de Bijbel? (1/6) Een serie van Nikolaas Sintobin sj

Wat een klein kind Augustinus leerde over God - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor het feest van de Triniteit

Hoe kan je van bijbelgebed een leerschool in verlangen maken? - (3/6) Een serie van Nikolaas Sintobin sj

Een God die één en ook drie is. hoe moet je dat in Godsnaam verstaan? - Een uitleg door Nikolaas Sintobin sj