Communicatie en geestelijke groei

In een interview dd 20 december 2010 geeft Pater Generaal Adolfo Nicolás sj volgende korte maar haarscherpe analyse over hoe je kan groeien in communicatie.

Vraag: Heb ik het juist voor dat volgens u menselijke communicatie gebaat kan zijn met een zekere dosis spiritualiteit?

Antwoord: Ik ben blij met de duiding die u geeft aan mijn woorden. Ik denk dat het net dit is dat ons kan helpen in onze complexe en moeilijke wereld. Ooit dacht ik dat het volstond om talen te kennen. Later werd het me duidelijk dat het nog belangrijker was om helder en precies te zijn als je praat. Nog later stelde ik vast dat, om echt communiceren, het allerbelangrijkste is om de culturele achtergrond te kennen van de mensen die we ontmoeten.

Het is in Azië dat ik beetje bij beetje ben gaan begrijpen dat communicatie pas begint en diepgang gaat krijgen als we in staat zijn om de ander te onthalen op het niveau van het hart, elkeen zoals hij of zij is, sterk of zwak, stevig in de schoenen of kwetsbaar. En dat het niet echt mogelijk is om te communiceren als er geen liefde is.

Met andere woorden, communicatievaardigheid is iets wat je kan verwerven, waarin je je kan oefenen. Maar de communicatie zelf is en blijft in de eerste plaats een kunst waarin je maar kan groeien doorheen nederigheid en liefde, eerder dan een techniek die je kan beheersen en waarop je trots kan zijn. Er zijn dus heel wat fundamentele gelijkenissen met geestelijke groei.


Delen

Reacties

Anoniem zei…
Hartelijk dank voor deze bemoedigende woorden!

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)