De schakelaar die je nodig hebt om te kunnen kiezen
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Indien je te weten wil komen wat God van je vraagt, dan moet
je eerst en vooral elke neiging tot of voorkeur voor het een eerder van voor
het ander uitschakelen.
Ignatius van Loyola
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin SJ voor Ignatiaanse Spiritualiteit, Wijsheid en Inspiratie.
1.Als is toegestaan citeer deel tekst: " De eucharistie en de kruisiging" , Het gehele kruisigingsverhaal is een symbolische voorstelling van inwijding. De intocht in Jeruzalem, het laatste avondmaal, het verraad van Judas, de kruisiging en de opstanding zijn regelrecht afkomstig uit de Griekse mysteriën...." "......."Het is de persoonlijkheid in ons die de Christos kruisigt..." Het is door het Zelf dat het zelf verlost wordt.". ".....Groeien in bewustzijn......groeien in inzicht, groeien in het vermogen te leven overeenkomstig de natuurlijke grondslag van het bestaan: mededogen."..." e.c. bron: Luc.nr.2/april,2000/36-47/B.Voorham/Pasen: de inwijding van de grote beproeving/
2. J.l. RKK MIS op Ned.tv, in "Lourdes Kerk". De aanwezigen in Kerk, en ik thuis voor tv, hebben genoten van deze fijne beleving. Onder "Publiek gelovigen " in Kerk opvallend een stijl en ongeveer leeftijd vertegenwoordigd was, m.i. 3. Idee delen a.u.b. "Nestor/RKK-leesclub" Omroep RKK en Nestor gaan samenwerken om lezen en leesclubs te stimuleren. Misschien een idee: afwisselend een Mis opdragen aan "traditioneel gelovigen publiek" en een Mis opdragen op ander tijdstip, voor "Jonge Mensen die zich volop bezig houden met spirituele cursussen" en misschien ook kinderen hebben die nog klein zijn. Bij dat Kerk m.m.v.vrijwilligers aan kinderen aanbieden 1uur oppas activiteit, in de koffie kamer, en die Jonge Ouders, kunnen zich wijdden aan Meditatie Mis met Ignatiaanse Spiritualiteit.
Anoniem zei…
a.u.b. aanvulling op tekst: " ..Groeien in bewustzijn ..groeien in inzicht..". " ...Het drinken van de mystieke wijn en het eten van het mystieke brood - het eten van de kosmische Christos - is dus het geestelijk en intellectueel bewust worden van de eenheid van het leven." e.c. bron.b.v.
Anoniem zei…
a.u.b. reactie 27/01/14, 10:21, thema: " Humor", " Het is een spirituele eigenschap om de humor in te zien van hetgeen ons overkomt, ' Why not laugh at yourself". "....Humor heeft te maken met betrekkelijkheid"......" Persoonlijke betrokkenheid verbindt ons met het door ons ingenomen standpunt"...." e.c.Luc.nr.36/jan/febr/1987/F.W.van Welsem/15/
1. Ik ben hartstochtelijk betrokken geraakt bij RKK sinds cá 1 jaar. In mijn betrokkenheid vind ik, dat God en Jezus een LIEFDE is, en God zou nooit bedacht zou hebben om Jezus aan kruis laten nagelen. Ik ben in mijn hartstocht Jezus gaan bevrijden van zijn kruis. In veronderstelling dat NIET GOD heeft Jezus aan kruis laten nagelen NEE, wij mensen hebben dat gedaan toen en nu nog steeds. Jezus is LIEFDE dat elke moment kan van "gedronken en gegeten woorden", door ieder van ons. En ook dat idee is makkelijk te begrijpen voor kinderen en jongeren. voor mij is advies: Why not laugh at myself.
Indien je te weten wil komen wat God van je vraagt, dan moet je eerst en vooral elke neiging tot of voorkeur voor het een eerder van voor het ander uitschakelen.
Wordt hiermee bedoelt dat je blanco moet zijn als je wilt weten wat God van je vraagt? geen neiging tot en voorkeur hebben van alles uitschakelen. Dit vraag ik naar aanleiding van mijn idee om dichter bij de bron te komen; 3 weken in stilte als gast in een klooster van de Clarissen door te brengen; groet Hetty
Echt blanco zijn is niet mogelijk, voor ons mensen. Wel meen ik dat Ignatius, in het voetspoor van Jezus, uitnodigt om te proberen innerlijk zo vrij als mogelijk te worden. Als je dan bovendien in kaart kan brengen wat je onvrijheden zijn en die eerlijk in kaart durft te brengen, dan is dat al een hele stap vooruit.
Paus Franciscus biedt ons een heel nieuwe weg aan voor vernieuwing, en dit speciaal voor de Kerk. Vernieuwing mag voor hem niet betekenen dat men zijn tijd verprutst met structuren of dat men nog iets nieuws gaat opzetten. Vernieuwing betekent veeleer dat men de centrale plaats van Christus terugwint. En dit, op zijn beurt, vraagt een totaal nieuwe geest en een volkomen nieuw hart. De vernieuwing die Paus Franciscus ons voorhoudt is de bekering van het hart. Dit kan maar als we onze weg samen met Jezus gaan en in nauw contact blijven met Hem. Daarom blijft hij erop aandringen dat we elke dag een passage uit het Evangelie lezen, daarover nadenken en bidden; of we nu in tram of trein zitten, of thuis zijn. Dit is met Jezus optrekken. Als we dit soort van engagement om iedere dag met Jezus op weg te gaan op ons nemen, dan beginnen we te leven in een wereld van genade. En dit is meer dan vertrouwen op menselijke inspanningen. Als Jezus mee met ons op weg gaat, onze gids is, dan z
Wijlen Peter-Hans Kolvenbach sj, voormalig algemeen overste van de jezuïeten, legt uit waarom kandidaten voor de Sociëteit van Jezus het vandaag veel makkelijker hebben dan enkele eeuwen geleden. Een vleugje humor op roepingenzondag!
Homilie van Beloken Pasen Een tijd geleden bracht ik het WE door met een jong koppeltje. Ze zijn 25 jaar oud en kennen elkaar reeds 8 jaar. Ze wonen beiden in Parijs. Beide jonge mensen willen trouwen met elkaar en gedurende dat WE hebben we hun huwelijk voorbereid. Ik vroeg hen me uit te leggen wat het christelijk geloof voor hen precies betekent. Hoewel ze dit niet afgesproken hadden, vatten ze elk hun geloof in drie punten samen: 1) een aantal waarden; 2) een relatie tot een liefhebbende God; 3) en een houding van verantwoordelijkheid naar de andere mensen. Ik zei hen vervolgens dat christenen deze drie punten gemeenschappelijk hebben met Joden en moslims. Dat, bijgevolg, deze drie elementen, hoe belangrijk ook, niet typisch christelijk zijn. Beiden waren verbouwereerd. Ik denk nochtans dat vele christenen desgevraagd een gelijkaardig antwoord zouden geven. Het Evangelie van deze Beloken Pasen gaat hierover: het geloof in Jezus als de
“ De tenen van God. Mijn schizofrenie ”. Zo heet het autobiografische boek van Michel Mestrum (ISBN 978 90 6445 881 1). Michel is ervaringsdeskundige. Na een jarenlange opname in de psychiatrie is hij erin geslaagd om zijn zelfstandigheid te herwinnen. Verstandig en talig als hij is, weet hij het onvatbare van zijn psychose haarscherp te verwoorden. Zijn kracht haalt Michel in belangrijke mate uit zijn geloofsleven. Hieronder vindt u enkele sterke citaten. “Net zoals het literatuur betaamt zoek ik kleintjes die spanning te beleven tussen het leven ontvangen zoals het ons gegeven werd, en dankbaar genieten van wat ons allemaal wordt aangereikt, en aan de andere kant genoeg inzicht en tegelijk berusting hebben om te aanvaarden wat ons niet gegeven werd, en om ook daarmee op weg te gaan, wetend dat wij ook daarin de voorbode moeten zien van alles wat wij verder zullen moeten achterlaten of zullen moeten missen. Derhalve moet je durven dromen en je leven mee laten bepalen door een ars m
Waarin geloven christenen als ze zeggen dat Jezus verrezen is? De evangelies zeggen namelijk niets over hoe die verrijzenis dan wel verlopen is. In deze vlog probeer ik in twee minuten er iets over te zeggen.
Een tijd geleden verscheen op de theologenblog onderstaande overweging van mijn hand: Geloof jij in engelen? Hieronder vind je een uittreksel alsook een link naar de volledige tekst. ... In onze tijd klinkt het vreemd te spreken over geesten en engelen. Er zijn goede redenen om hier omzichtig mee om te gaan. Voor je het weet verlaat je helemaal het domein van het christelijk geloof. Tegelijk weten we dat ze een Bijbels gegeven zijn en dat ze in de christelijke traditie best hun plaats hebben. Zo is in de Rooms-Katholieke Kerk 29 september het feest van de aartsengelen. Wat kan je hier vandaag mee? Het getuigenis van Pierre Favre spreekt me sterk aan. Meer nog, ik vind het uitdagend en oproepend. Zijn geloof in engelen en geesten heeft niets te maken met vreemde esoterische wezens, al of niet met kleurrijke vleugels. Het is wel een beeld dat hij gebruikt om een fundamenteel aspect van zijn geloofservaring te benoemen. Favre gelooft voluit in Gods voorzienende liefde voor elke mens, ook
Het is verdienstelijk voor de hemel om slechte gedachten te verdrijven. Even gevaarlijk is het om goede gedachten niet ten uitvoer te brengen. Ignatius van Loyola
Onderstaand citaat komt uit een brief van Ignatius van Loyola aan Francisco de Borja, hertog van Gandía en onderkoning van Spanje. Ignatius schreef deze brief aan Francisco kort nadat deze, eerst in geheim, jezuïet was geworden. Hij was toen nog steeds onderkoning van Spanje. De later heilige Francisco de Borja sj besteedde vele uren per dag aan gebed. Té veel, vond Ignatius. Hij schrijft : “ Ik verkies dat de helft van die tijd omgezet wordt in studietijd, want de kennis … blijkt altijd heel belangrijk of nuttig voor de toekomst. Besteed die tijd voor het bestuur van uw staat, voor geestelijke gesprekken … Het leidt geen twijfel dat er meer verdienste is voor de ziel en meer genade als ze van haar Heer kan genieten in verscheiden activiteiten en op verschillende plaatsen, eerder dan in één enkele …” (20 september 1548) God kan je vinden in alle dingen , niet alleen in gebed.
Ja, je kunt God op een rechtstreekse manier ontmoeten in het bidden met de Bijbel. In deze eerste webinar van de reeks "Bidden met de Bijbel" leg ik uitvoerig uit wat daartoe kan bijdragen. Klik hier voor de tekst van het webinar en/of om je in te schrijven voor het tweede webinar: Bidden met de Bijbel als leerschool in menselijkheid ( op dinsdag 16 april om 20u).
Reacties
1.Als is toegestaan citeer deel tekst: " De eucharistie en de kruisiging" , Het gehele kruisigingsverhaal is een symbolische voorstelling van inwijding. De intocht in Jeruzalem, het laatste avondmaal, het verraad van Judas, de kruisiging en de opstanding zijn regelrecht afkomstig uit de Griekse mysteriën...."
"......."Het is de persoonlijkheid in ons die de Christos kruisigt..." Het is door het Zelf dat het zelf verlost wordt.".
".....Groeien in bewustzijn......groeien in inzicht, groeien in het vermogen te leven overeenkomstig de natuurlijke grondslag van het bestaan: mededogen."..."
e.c. bron: Luc.nr.2/april,2000/36-47/B.Voorham/Pasen: de inwijding van de grote beproeving/
2. J.l. RKK MIS op Ned.tv, in "Lourdes Kerk". De aanwezigen in Kerk, en ik thuis voor tv, hebben genoten van deze fijne beleving. Onder "Publiek gelovigen " in Kerk opvallend een stijl en ongeveer leeftijd vertegenwoordigd was, m.i.
3. Idee delen a.u.b. "Nestor/RKK-leesclub" Omroep RKK en Nestor gaan samenwerken om lezen en leesclubs te stimuleren.
Misschien een idee: afwisselend een Mis opdragen aan "traditioneel gelovigen publiek"
en een Mis opdragen op ander tijdstip, voor "Jonge Mensen die zich volop bezig houden met spirituele cursussen"
en misschien ook kinderen hebben die nog klein zijn.
Bij dat Kerk m.m.v.vrijwilligers aan kinderen aanbieden 1uur oppas activiteit, in de koffie kamer,
en die Jonge Ouders, kunnen zich wijdden aan Meditatie Mis met Ignatiaanse Spiritualiteit.
" ...Het drinken van de mystieke wijn en het eten van het mystieke brood - het eten van de kosmische Christos - is dus het geestelijk en intellectueel bewust worden van de eenheid van het leven."
e.c. bron.b.v.
" Het is een spirituele eigenschap om de humor in te zien van hetgeen ons overkomt,
' Why not laugh at yourself".
"....Humor heeft te maken met betrekkelijkheid"......" Persoonlijke betrokkenheid verbindt ons met het door ons ingenomen standpunt"...."
e.c.Luc.nr.36/jan/febr/1987/F.W.van Welsem/15/
1. Ik ben hartstochtelijk betrokken geraakt bij RKK sinds cá 1 jaar.
In mijn betrokkenheid vind ik, dat God en Jezus een LIEFDE is,
en God zou nooit bedacht zou hebben om Jezus aan kruis laten nagelen.
Ik ben in mijn hartstocht Jezus gaan bevrijden van zijn kruis.
In veronderstelling dat NIET GOD heeft Jezus aan kruis laten nagelen NEE, wij mensen hebben dat gedaan toen en nu nog steeds.
Jezus is LIEFDE dat elke moment kan van "gedronken en gegeten woorden", door ieder van ons.
En ook dat idee is makkelijk te begrijpen voor kinderen en jongeren.
voor mij is advies: Why not laugh at myself.
Wordt hiermee bedoelt dat je blanco moet zijn als je wilt weten wat God van je vraagt? geen neiging tot en voorkeur hebben van alles uitschakelen.
Dit vraag ik naar aanleiding van mijn idee om dichter bij de bron te komen; 3 weken in stilte als gast in een klooster van de Clarissen door te brengen;
groet Hetty
met vg Hetty