De schakelaar die je nodig hebt om te kunnen kiezen
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Indien je te weten wil komen wat God van je vraagt, dan moet
je eerst en vooral elke neiging tot of voorkeur voor het een eerder van voor
het ander uitschakelen.
Ignatius van Loyola
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin SJ voor Ignatiaanse Spiritualiteit, Wijsheid en Inspiratie.
1.Als is toegestaan citeer deel tekst: " De eucharistie en de kruisiging" , Het gehele kruisigingsverhaal is een symbolische voorstelling van inwijding. De intocht in Jeruzalem, het laatste avondmaal, het verraad van Judas, de kruisiging en de opstanding zijn regelrecht afkomstig uit de Griekse mysteriën...." "......."Het is de persoonlijkheid in ons die de Christos kruisigt..." Het is door het Zelf dat het zelf verlost wordt.". ".....Groeien in bewustzijn......groeien in inzicht, groeien in het vermogen te leven overeenkomstig de natuurlijke grondslag van het bestaan: mededogen."..." e.c. bron: Luc.nr.2/april,2000/36-47/B.Voorham/Pasen: de inwijding van de grote beproeving/
2. J.l. RKK MIS op Ned.tv, in "Lourdes Kerk". De aanwezigen in Kerk, en ik thuis voor tv, hebben genoten van deze fijne beleving. Onder "Publiek gelovigen " in Kerk opvallend een stijl en ongeveer leeftijd vertegenwoordigd was, m.i. 3. Idee delen a.u.b. "Nestor/RKK-leesclub" Omroep RKK en Nestor gaan samenwerken om lezen en leesclubs te stimuleren. Misschien een idee: afwisselend een Mis opdragen aan "traditioneel gelovigen publiek" en een Mis opdragen op ander tijdstip, voor "Jonge Mensen die zich volop bezig houden met spirituele cursussen" en misschien ook kinderen hebben die nog klein zijn. Bij dat Kerk m.m.v.vrijwilligers aan kinderen aanbieden 1uur oppas activiteit, in de koffie kamer, en die Jonge Ouders, kunnen zich wijdden aan Meditatie Mis met Ignatiaanse Spiritualiteit.
Anoniem zei…
a.u.b. aanvulling op tekst: " ..Groeien in bewustzijn ..groeien in inzicht..". " ...Het drinken van de mystieke wijn en het eten van het mystieke brood - het eten van de kosmische Christos - is dus het geestelijk en intellectueel bewust worden van de eenheid van het leven." e.c. bron.b.v.
Anoniem zei…
a.u.b. reactie 27/01/14, 10:21, thema: " Humor", " Het is een spirituele eigenschap om de humor in te zien van hetgeen ons overkomt, ' Why not laugh at yourself". "....Humor heeft te maken met betrekkelijkheid"......" Persoonlijke betrokkenheid verbindt ons met het door ons ingenomen standpunt"...." e.c.Luc.nr.36/jan/febr/1987/F.W.van Welsem/15/
1. Ik ben hartstochtelijk betrokken geraakt bij RKK sinds cá 1 jaar. In mijn betrokkenheid vind ik, dat God en Jezus een LIEFDE is, en God zou nooit bedacht zou hebben om Jezus aan kruis laten nagelen. Ik ben in mijn hartstocht Jezus gaan bevrijden van zijn kruis. In veronderstelling dat NIET GOD heeft Jezus aan kruis laten nagelen NEE, wij mensen hebben dat gedaan toen en nu nog steeds. Jezus is LIEFDE dat elke moment kan van "gedronken en gegeten woorden", door ieder van ons. En ook dat idee is makkelijk te begrijpen voor kinderen en jongeren. voor mij is advies: Why not laugh at myself.
Indien je te weten wil komen wat God van je vraagt, dan moet je eerst en vooral elke neiging tot of voorkeur voor het een eerder van voor het ander uitschakelen.
Wordt hiermee bedoelt dat je blanco moet zijn als je wilt weten wat God van je vraagt? geen neiging tot en voorkeur hebben van alles uitschakelen. Dit vraag ik naar aanleiding van mijn idee om dichter bij de bron te komen; 3 weken in stilte als gast in een klooster van de Clarissen door te brengen; groet Hetty
Echt blanco zijn is niet mogelijk, voor ons mensen. Wel meen ik dat Ignatius, in het voetspoor van Jezus, uitnodigt om te proberen innerlijk zo vrij als mogelijk te worden. Als je dan bovendien in kaart kan brengen wat je onvrijheden zijn en die eerlijk in kaart durft te brengen, dan is dat al een hele stap vooruit.
In de serie: Waarom ik paus Franciscus zo dankbaar ben. Dit jongetje vraagt, al snikkend, aan paus Franciscus of zijn gestorven papa in de hemel is. Zie hoe paus Franciscus hiermee omgaat. Klik hier of op onderstaande afbeelding om deze beelden te bekijken.
Dag op dag 12 jaar geleden, de dag na de verkiezing van paus Franciscus, was ik te gast bij de VRT in een praatprogramma. Samen met Etienne Vermeersch gingen we in gesprek over paus Franciscus. In dit verrassende gesprek kwamen alle mogelijke aspecten van het jezuïet zijn aan bod. Het was een plezier. Bijzonder was het enthousiasme van Vermeersch, boegbeeld van atheïstisch Vlaanderen en zelf gewezen jezuïet. Hij was niet alleen enthousiast over de nieuwe paus maar ook over de opleiding die hij gekregen had bij de jezuïeten. Klik hier of op de afbeelding hieronder om dit gesprek te bekijken en te beluisteren.
De beelden waren schokkend. Het was op oudejaarsavond 2020 op het Sint-Pietersplein in Rome. Paus Franciscus schudde de handen van een aantal aanwezigen. Plots trok een dame zo hard aan de hand van de paus dat hij bijna omviel. De videobeelden tonen hoe zijn gezicht vertrok van pijn en van ergernis. Omdat ze maar aan zijn hand blééf trekken gaf Franciscus haar uiteindelijk een boze tik op de hand waarna ze hem eindelijk losliet. ’s Anderendaags excuseerde paus Franciscus zich tijdens zijn nieuwjaarstoespraak publiekelijk voor zijn houding. Meer nog, hij nodigde de dame uit om bij hem op bezoek te komen. Blijkbaar vond Franciscus dat hij iets had goed te maken. Alles wijst erop dat de paus zich had laten leiden door spontane woede. Net zoals Jezus, in de evangelielezing van vandaag. Hij is er duidelijk boos, heel boos. Meer nog, de evangelist beschrijft hoe Jezus er geweld gebruikt. Dat zijn we niet gewoon van Hem. Toch suggereert Johannes niet dat Jez...
Ignatius van Loyola heeft ons niet alleen de schat van de Geestelijke Oefeningen nagelaten, maar ook een groot aantal brieven, die van hem één van de meest veelzijdige schrijvers van zijn tijd maken. Hierbij een brief daterend uit 1555, die voor ons door inhoud verbazend hedendaags is. Hij snijdt een onderwerp aan dat één van de grootste zorgen verwoordt van de moderne mens: het omgaan met datgene wat men moet doen… Hoe omgaan met de talrijke verplichtingen die mijn werk, mijn engagementen, mijn familie, mijn gemeenschap, de wereld … mij opleggen? 17/11/1555 Het lijkt me dat u zou moeten proberen om rustig te doen wat u kan. Maak u niet ongerust over van alles en nog wat, maar laat wat u uit uzelf niet kan volbrengen over aan de goddelijke Voorzienigheid. God houdt van onze redelijke zorg en bekommernis om de taken die we uit plichtsbesef op ons nemen tot een goed einde te brengen. Hij houdt echter niet van angst en gemoedsonrust. De Heer wil dat we voor onze be...
In deze voordracht probeer ik na te gaan hoe de ignatiaanse onderscheidingswijsheid kan helpen in de zoektocht naar waarheid. Het vertrekpunt is een grapje over een jezuïet die een vraag stelt aan een dominicaan! Je hoort het aan het begin van de voordracht. Klik hier of op onderstaande afbeelding om deze voordracht te beluisteren en te bekijken.
In de dagen voorafgaand aan het conclaaf dat hem verkoos, hield toenmalig kardinaal Bergoglio een toespraak tot de kardinalen. Vandaag, ruim 12 jaar later, is meer dan duidelijk dat dit eigenlijk het programma was van paus Franciscus. Hieronder vind je de tekst van die korte toespraak. Evangeliseren vooronderstelt apostolisch vuur. 1. Evangeliseren vooronderstelt dat de Kerk verlangt om buiten zichzelf te treden. De Kerk wordt geroepen om buiten zichzelf te treden en om naar de grenzen te gaan. Niet alleen de geografische, maar ook de existentiële grenzen: het mysterie van zonde, van pijn, van onrecht, van onwetendheid en van onverschilligheid tegenover godsdienst, en van alle ellende. 2. Als de Kerk niet naar buiten treedt om te evangeliseren, gaat zij naar zichzelf verwijzen en dan wordt ze ziek (Cf de misvormde vrouw uit het Evangelie). Het kwaad dat door de tijd heen geschiedt in kerkelijke instellingen heeft zijn wortel in dat verwijzen naar zichzelf ...
Op maandag 19 augustus 2013 had Antonio Spadaro sj een exclusief interview met Paus Franciscus. Hieronder een uittreksel: “ Ik heb slechts één dogmatische zekerheid: en dat is dat God aanwezig is in het leven van elke persoon. God is present in het leven van iedereen. Ook als het leven van een persoon een puinhoop is, als het verwoest is door ontucht, door drugs, of door om het even welke reden, dan is God toch aanwezig in zijn leven.”
Voor wie uitmunten door hun afkomst, kennis of aangenaam karakter is het bijzonder belangrijk dat ze streven naar nederigheid. Anders zal het hen slechter vergaan dan de kleinen en ongeletterden. Ignatius
Ignatiaans leiderschap: innerlijke vrijheid (6/7) Een derde karakteristiek van het ignatiaanse leadership komt ook uit de Geestelijke Oefeningen . Het gaat over de eerste, inleidende oefening, Uitgangspunt en fundament genaamd. Net zoals de vooronderstelling is het een rode draad doorheen het hele ignatiaanse avontuur. Het omschrijft de basishouding van de mens die zich wil inzetten voor het Rijk van God. Het is een uitnodiging tot innerlijke vrijheid. Niet mijn willetje, voorkeuren of gehechtheden, niet wat ik leuk vind of wat de goegemeente aantrekkelijk vindt. Wel datgene waarvan ik, vanuit mijn onderscheidend bidden en luisteren, merk dat God zelf mij en ons ertoe uitnodigt. Het spreekt voor zich dat deze houding van innerlijke vrijheid zowel geldt voor de leidinggevende als voor de medewerker. Innerlijke vrijheid is nooit een verworvenheid. Ignatius getuigt hoe hij zelf hier mee worstelde. Soms moest hij zijn beslissingsproces onderbreken om eerst te werken aan die i...
(7/7) Ignatiaans leadership: Een case study: de vier speerpunten Ik zal nu, tot slot, illustreren wat deze gehoorzaamheidstraditie met de driehoek van luisteren, positief a priori en innerlijke vrijheid vandaag concreet kan betekenen. In 2019 heeft paus Franciscus, op grond van die bijzondere gelofte van gehoorzaamheid, een nieuwe zending gegeven aan de jezuïeten voor de komende tien jaar. Wij noemen dit de vier speerpunten . Het zijn strategische richtlijnen inzake ignatiaanse spiritualiteit, sociale gerechtigheid, ecologie en jongeren. Zij zijn normerend voor al het werk van de Sociëteit van Jezus. Deze vier speerpunten waren het eindpunt van een dynamiek die helemaal ingegeven is door de jezuïtische gehoorzaamheidscultuur. Het vertrekpunt was een wereldwijde bevraging aan de basis van de jezuïeten en hun partners in de zending. Dit leidde tot een proces van gemeenschappelijke onderscheiding dat bottom-up ging. Het geheel heeft drie jaar geduurd. Vervolgens werden ...
Reacties
1.Als is toegestaan citeer deel tekst: " De eucharistie en de kruisiging" , Het gehele kruisigingsverhaal is een symbolische voorstelling van inwijding. De intocht in Jeruzalem, het laatste avondmaal, het verraad van Judas, de kruisiging en de opstanding zijn regelrecht afkomstig uit de Griekse mysteriën...."
"......."Het is de persoonlijkheid in ons die de Christos kruisigt..." Het is door het Zelf dat het zelf verlost wordt.".
".....Groeien in bewustzijn......groeien in inzicht, groeien in het vermogen te leven overeenkomstig de natuurlijke grondslag van het bestaan: mededogen."..."
e.c. bron: Luc.nr.2/april,2000/36-47/B.Voorham/Pasen: de inwijding van de grote beproeving/
2. J.l. RKK MIS op Ned.tv, in "Lourdes Kerk". De aanwezigen in Kerk, en ik thuis voor tv, hebben genoten van deze fijne beleving. Onder "Publiek gelovigen " in Kerk opvallend een stijl en ongeveer leeftijd vertegenwoordigd was, m.i.
3. Idee delen a.u.b. "Nestor/RKK-leesclub" Omroep RKK en Nestor gaan samenwerken om lezen en leesclubs te stimuleren.
Misschien een idee: afwisselend een Mis opdragen aan "traditioneel gelovigen publiek"
en een Mis opdragen op ander tijdstip, voor "Jonge Mensen die zich volop bezig houden met spirituele cursussen"
en misschien ook kinderen hebben die nog klein zijn.
Bij dat Kerk m.m.v.vrijwilligers aan kinderen aanbieden 1uur oppas activiteit, in de koffie kamer,
en die Jonge Ouders, kunnen zich wijdden aan Meditatie Mis met Ignatiaanse Spiritualiteit.
" ...Het drinken van de mystieke wijn en het eten van het mystieke brood - het eten van de kosmische Christos - is dus het geestelijk en intellectueel bewust worden van de eenheid van het leven."
e.c. bron.b.v.
" Het is een spirituele eigenschap om de humor in te zien van hetgeen ons overkomt,
' Why not laugh at yourself".
"....Humor heeft te maken met betrekkelijkheid"......" Persoonlijke betrokkenheid verbindt ons met het door ons ingenomen standpunt"...."
e.c.Luc.nr.36/jan/febr/1987/F.W.van Welsem/15/
1. Ik ben hartstochtelijk betrokken geraakt bij RKK sinds cá 1 jaar.
In mijn betrokkenheid vind ik, dat God en Jezus een LIEFDE is,
en God zou nooit bedacht zou hebben om Jezus aan kruis laten nagelen.
Ik ben in mijn hartstocht Jezus gaan bevrijden van zijn kruis.
In veronderstelling dat NIET GOD heeft Jezus aan kruis laten nagelen NEE, wij mensen hebben dat gedaan toen en nu nog steeds.
Jezus is LIEFDE dat elke moment kan van "gedronken en gegeten woorden", door ieder van ons.
En ook dat idee is makkelijk te begrijpen voor kinderen en jongeren.
voor mij is advies: Why not laugh at myself.
Wordt hiermee bedoelt dat je blanco moet zijn als je wilt weten wat God van je vraagt? geen neiging tot en voorkeur hebben van alles uitschakelen.
Dit vraag ik naar aanleiding van mijn idee om dichter bij de bron te komen; 3 weken in stilte als gast in een klooster van de Clarissen door te brengen;
groet Hetty
met vg Hetty