“Het Evangelie is geen strafcodex” (Kardinaal Kasper)
Op 29 september laatstleden publiceerde America, een Amerikaans
jezuïetentijdschrift, een interview met Kardinaal Kasper nav de komende synode
over het gezin. Hieronder een uittreksel, voor u vertaald in het Nederlands
Vraag: … Waarom is er
volgens u zoveel angst voor een ontwikkeling van de discipline van de Kerk?
Antwoord Kardinaal Kasper:
Ik denk dat ze schrik hebben voor een domino-effect. Als je een iets verandert
dan valt alles in mekaar. Dat is hun angst. Dit heeft alles te maken met
ideologie. Het is een ideologische benadering van het Evangelie als een
strafcodex.
Maar, zoals de Paus het zei in “De vreugde van
het Evangelie” (Evangelii Gaudium) – hierbij Thomas van Aquino citerend - het
Evangelie is een geschenk van de Heilige Geest die leeft in de ziel van de
gelovigen en die werkt doorheen liefde. Dat is een andere benadering. Het gaat
niet over een museum. Het gaat over een levende werkelijkheid in de Kerk en we
moeten op pad gaan met het hele volk Gods en nagaan welke de noden zijn van het
volk. Vervolgens moeten we een onderscheiding maken in het licht van het
Evangelie dat geen codex is van leerstellingen en geboden.
Vervolgens is er ook een deficiet aan
theologische hermeneutiek. We kunnen immers niet zo maar één zin uit het
Evangelie van Jezus nemen en alles daaruit afleiden. Je hebt een hermeneutiek
nodig die het geheel van het Evangelie en van de boodschap van Jezus in overweging
neemt. Vervolgens kan je onderscheid maken tussen wat de leer is en wat behoort
tot de discipline. De discipline kan veranderen. Ik denk dus dat we hier te
maken hebben een theologisch fundamentalisme dat niet katholiek is.
Vraag: U bent dus van mening dat de leer niet
kan veranderen maar de discipline wel?
Antwoord Kardinaal Kasper: In de mate dat de leer officiëel bindende leer is is die onveranderlijk.
Zo is er niemand die de onontbindbaarheid van het huwelijk ontkent. Dit geldt
voor mij en ik ken geen enkele bisschop die dit ontkent. Maar de discipline kan
wel veranderd worden. Het is eigen aan de discipline dat ze een leerstellige
inhoud wil toepassen op concrete situaties die contingent zijn en dus kunnen
veranderen. Bijgevolg kan ook de discipline veranderen en de geschiedenis van
de Kerk toont dat dit reeds vaak gebeurd is.
Reacties