Kan je menswaardig omgaan met internet?



Onlangs werd ik geïnterviewd over hoe zinvol omgaan met internet. Hieronder een uittreksel.

Ik ben permanent online, ook om opzoekingen te doen. Boeken gebruik ik haast niet meer. De Bijbel lees ik bijvoorbeeld nagenoeg uitsluitend nog op het scherm. Maar de kunst en de uitdaging bestaat erin om het internet te gebruiken, en niet gebruikt te worden door het internet. Het blijft een middel. Het mag geen doel op zich worden. 

Wie op YouTube gaat surfen, kan ongemerkt uren verliezen aan alle mogelijke mooie filmpjes, zonder iets waardevols te vinden. Die boodschap geef ik vaak mee aan ouders en grootouders. Wie z’n kinderen wil leren om op een verstandige en menswaardige manier te circuleren in die nieuwe omgeving, moet natuurlijk zelf weten hoe het eraan toegaat. Kinderen en pubers hébben begeleiding nodig. Maar heel vaak weten zij zelf veel beter wat je met internet kan doen dan hun ouders. 

Het is belangrijk dat ouders de taal en de eigen wetmatigheden van sociale media werkelijk leren kennen. Want dat is de wereld waarin hun kinderen groot worden. Het is echt geen detail in de marge.

Nikolaas Sintobin

Reacties

Anoniem zei…
Welke suggestie kan jij doen om die nieuwe wereld met z'n eigen taal en wetmatigheden te leren kennen? ik lees graag enkele richtinggevende tips. Een bezorgde ouder.
Eigenlijk heb ik maar één tip: duik in het internet. Leer het kennen en ... ik zou zelfs durven zeggen, leer er van houden. Dan zal je er geleidelijk aan meer en meer de mogelijkheden én de beperkingen van gaan zien. Dan wordt het ook mogelijk om samen met je kinderen na te denken en te experimenteren inzake een wijs omgaan met dit medium. Ook nog dit: wees niet bang voor internet!

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen