Gebedstip: Bidden dient tot niets


We hebben graag dat wat we doen ergens toe dient. Maar wat baat het gebed ons? Er wordt niets mee afgewerkt, gepland of bijgeleerd. Het brengt me dichter bij mezelf, zeggen we dan. Ik leer beter zien hoe ik in elkaar zit. En als ik weet hoe ik ben, kan ik aan mezelf werken, kan ik rustiger worden, beter reageren. Het gebed maakt me vast tot een beter mens. Daar bid ik om.

Natuurlijk kan je in je gebed vragen om een beter mens te worden. Meer kan je echter niet doen. Meer kan je niet bereiken. Je kunt de geslaagdheid van je gebed niet afmeten aan het welslagen van de doelstelling die je voorop hebt gesteld. Wel integendeel. Het gebed zo inschakelen voor een ander doel brengt ons af van het gebed zelf. Het gebed dient tot niets. Zoals een oude tekst dicht: “De roos heeft geen reden. Ze bloeit omdat ze bloeit.” (Angelus Silesius) 

En toch is een roos wondermooi en altijd gepast als geschenk. Pluk een roos voor God. Bid zonder doel.

Team Oude Abdij Drongen

Reacties

Bidden voor een ander heeft altijd een doel , zoals de roos een mens blij maakt .
En bidden heeft wel zin met de meditatie erbij . Als ik in goede zin bidt voor een ander , verkrijg ik ook wat ik voor de ander vraag , dus voor je zelf bidden is .....
Je hand in eigen boezem steken en dan daarvoor vergeving vragen , doet bidden welzijn. mijn mening .
Anoniem zei…
Bidden leidt tot een zuiver hart; een zuiver hart leidt tot liefde; liefde zet je aan tot daden voor je naasten; en deze inzet leidt op zijn beurt tot de vrede van het hart. Dus door het gebed hebben wij alles: zuiverheid, vreugde, liefde, inzet en vrede!
- Zalige Moeder Teresa –


Christiane
Anoniem zei…
" Listening to God is meditation.
" Asking God is Prayer"
citaat ~ Sri Sri ~

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen