Hoe ervaring van twijfel teken kan zijn van groeiende maturiteit in geloof



Ignatius wordt vaak voorgesteld als een voluntaristisch man die zonder aarzelen recht op zijn doel afging. Als je er zijn autobiografie (Het verhaal van de pelgrim) op naleest leer je een meer subtiele persoonlijkheid kennen. Zo lees je in hoofdstuk 3:

“Tot aan die tijd had hij volhard in nagenoeg steeds dezelfde innerlijke gesteldheid, altijd even blijmoedig en zonder enige kennis van inwendige geestelijke zaken. … Maar onmiddellijk na bovengenoemde bekoring begon hij in zijn ziel grote wisselingen te ondervinden. … Nog nooit eerder had hij zulke wisselingen ondervonden, zodat hij zich daarover begon te verwonderen en zichzelf afvroeg: “Wat is dit toch voor een nieuwe leven dat we nu beginnen?” (nrs 20-21)

De bekeerling Ignatius verkeert aanvankelijk in een roes: alles is duidelijk, hij weet precies wat hij moet doen. Als een verliefde puber is hij blind voor nuances en lijken de zaken heel eenvoudig.

Naarmate hij gaat groeien in godsverbondenheid en dus meer met beide voeten op de grond komt te staan, gaan zijn ogen en hart open zich openen voor de complexiteit van de werkelijkheid. De roes is over. In plaats van zélf alles (beter) te weten komt hij er geleidelijk toe om te luisteren naar Gods stem in zijn biddende hart. Ignatius gaat beginnen onderscheiden tussen de verschillende “bewegingen” die hij daar ontwaart. De comfortabele zekerheid gaat hij, definitief, inruilen voor twijfel.

Aanvankelijk zal die twijfel soms problematisch evolueren naar scrupulositeit. Maar meer en meer wordt die twijfel synoniem voor inwendige openheid, luisterbereidheid en vertrouwen: “Geen idee wat de uitkomst van de onderscheiding zal zijn. Maar het zal goed zijn. Want God heeft enkel maar het goede voor met ons.”

Reacties

Anoniem zei…
Ja,innerlijk luisteren vraagt werkelijk iets. Dat de PKN losser moet komen van Israël heeft ook hier mee te maken. In Trouw staat er vandaag iets over. Goede bedoelingen, inzicht en wijsheid omtrent hoe leer ik de bijbel te verstaan en wat is de dagelijkse werkelijkheid en op welke manier houd je iets in stand zijn vragen die me bezig houden.
Vreselijk moeilijk om te weten wat God nu werkelijk bedoelde. Ik als mens ontwikkel mijn denken en een leer is andere taal en die taal mag niet ketenen. Een aparte Israël zondag maakt het voor mij verwarrend omdat vele volkeren onder ' dezelfde' omstandigheden leven of hebben geleefd. 'Toevallig' dat de Bijbel het Heilige woord is omdat God heeft gesproken.

Meest gelezen

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Waarom ik paus Franciscus zo dankbaar ben

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren - citaat

De toespraak van 4 minuten die ervoor zorgde dat Bergoglio werd verkozen tot paus - Waarom ik paus Franciscus zo dankbaar ben

Een uitnodiging tot innerlijke vrijheid - Luisterend leiderschap in het voetspoor van Ignatius van Loyola - Serie van Nikolaas Sintobin sj (6/7)

"Het beste wat me overkomen is is het overlijden van mijn vader" - Wat bedoelt een opgeschoten puber hiermee?

De vier "speerpunten" van de jezuïeten wereldwijd - Luisterend leiderschap in het voetspoor van Ignatius van Loyola - Serie van Nikolaas Sintobin sj (7/7)