De hoop is als een klein meisje


De hoop is als een klein meisje

Het geloof, zegt God, waar ik het meest van hou, de liefde waar ik het meest van hou, is de hoop. Geloof, dat verwondert me niet. Liefde, dat is geen wonder. (...) 

Maar wat me verwondert, zegt God, is de hoop. Daar ben ik van ondersteboven. Ze zien toch wat er in de wereld allemaal omgaat en ze geloven dat het morgen allemaal omslaat.

Wat een wonder is er niet voor nodig dat zij dat kleine hoopje hoop nooit als overbodig ervaren maar met voorzichtige gebaren in hun hand en in hun hart bewaren, een vlammetje dat keer op keer weer wankelt en dreigt neer te slaan maar altijd weer weet op te staan, en nooit wil doven.

Soms kan ik mijn eigen ogen niet geloven.

Charles Péguy


Uit: Le Porche du mystère de la deuxième vertu (vertaling Frans Van Bladel sj)

Reacties

Anoniem zei…
Dat kleine meisje leeft nog steeds in mij.Het fotootje geeft dat mooi weer. Gelukkig is dat geen vergane Glorie. Zonnige dagen en licht in het hart.Dankbaar dat het zo kan zijn.
Truus van Dam zei…
Eindelijk een beetje herstelt van negative gedachten. Zoals het kleine meije hopen op betere tijden en die zullen ongetwijfelt komen.Je kunt er alleen om bidden. Dat Hij ons bijstaat in deze nare tijd.
Wat mooi geschreven.
Vaak moeilijk er aan vast te houden, maar samen met U kunnen wij het.
Jesus u bent ons voorgegaan,, hell ons u te volgen
Anoniem zei…
Prachtig! Hartverwarmend!

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen