Dat weet ik niet. Soms sta ik in mijn recht, dan kan ik niet anders handelen om desnoods 7 jaar te procedures na een echtscheiding. Je hebt geen keuze, het is voor je kinderen. En deze weten niet wat en hoe. Al met al heb ik een gevoel voor recht en dat is ook naar instantiies die by registreren dat je fout bent, terwijl je onder narcose was voor een levensreddende operatie. Ik weet niet of God zich daarin mengt evenmin met voetbal uitslagen. Het Leven lijkt zinloos, zoals Jezus op het kruis gedacht zou kunnen hebben, De bergrede troost mij niet. Ignatius wist ook niet alles.
Truus zei…
Niemand vraagt zich toch af bij alles of God dit wel God vind.Kijk altijd om naar mijn buurvrouw van 84 maar dat vind ik normaal.Vandaag kwamen meerdere buren bij mij bellen ,het lijkt wel of ze dood is. Ben wezen kijken maar ze sliep gewoon.Kan het me wel voorstellen want de deur stond open.Geen moeder meer om naar om te kijken wel een buurvrouw,heb gelukkig de sleutel.
In deze serie bied ik tien beschouwingen aan over opvoeden tot vrijheid. Ze zijn alle rechtstreeks of onrechtstreeks geïnspireerd aan de ignatiaanse traditie. (4/10) De relatieve levensbeschouwelijke leegte waarin vele jongeren opgroeien heeft als gevolg dat er een groeiende openheid ontstaat t.a.v. voorstellen van zin en duiding. Het is perfect mogelijk om met jongeren te spreken over godsdienst. Als je 12-jarigen of 18-jarigen in een abdij een monnik laat ontmoeten, dan is er een grote aandacht, en kan er een buitengewoon gesprek ontstaan. Jongeren gaan (zo goed als) nooit naar de mis, maar een “echte” mis dat willen ze wel eens meemaken. De tijd van de ideologische generatiekloof en van het a priori verwerpen van elk levensbeschouwelijk aanbod is voorbij. Die vernieuwde openheid ontwikkelt zich echter op een bodem van een “voor de hand liggende” zinloosheid, subjectivisme en relativisme. Alles kan waar zijn, en ongeveer alles staat op hetzelfde ...
Als je groot en sterk en machtig bent – of denkt te zijn – dan durft het weleens te gebeuren dat je meent dat je iets meer mag dan anderen. De hele wereld draait immers toch om jouw persoon. Meestal komt er vroeg of laat de ontnuchterende confrontatie met de werkelijkheid. In onderstaand filmpje wordt dit op humoristische wijze uitgebeeld. Probleem is echter dat deze dynamiek op heel wat plaatsen en wijzen in onze wereld bestaat. De uitkomst is vaak helemaal niet grappig. Klink op deze link of op onderstaande afbeelding.
Lucas 17, 11-19: 28 ste zondag C, 12 oktober 2025 Op zijn reis naar Jeruzalemtrok Jezus door het grensgebied van Samaria en Galilea.Toen Hij een dorp binnengingkwamen Hem tien melaatsen tegemoet;zij bleven op een grote afstand staan en riepen luidkeels:“Jezus, Meester, ontferm U over ons!”Hij zag hen en sprak:“Gaat u laten zien aan de priesters.”En onderweg werden zij gereinigd.Een van hen keerde terug toen hij zag dat hij genezen was,en hij verheerlijkte God met luide stem.Vol dankbaarheid wierp hij zich voor Jezus’ voeten neer,en deze man was een Samaritaan.Hierop vroeg Jezus:“Zijn niet alle tien gereinigd?Waar zijn dan de negen anderen?Is er niemand teruggekeerd om aan God eer te brengendan alleen deze vreemdeling?”En Hij sprak tot hem:“Sta op en ga heen; uw geloof heeft u gered.” Ouders doen het telkens weer. Als hun jong kind iets krijgt vragen ze: wat zeg je nu? Geleidelijk aan leert het kind dan dat het dank je dient te zeggen. Danken is iets dat je dient te leren...
De hemel, wat is dat eigenlijk? In deze blog probeer ik in twee minuten uit te leggen wat het geloof in de hemel precies betekent en waarom het zo belangrijk is voor christenen. Klik hier of op onderstaande afbeelding om te kijken naar deze vlog. Wil je meer eenvoudige uitleg over het christelijk geloof, lees dan het boek van Nikolaas Sintobin sj: "Wat deed God voor Hij de wereld schiep. En 51 andere vragen over het christelijk geloof". Bestellen kan door hier te klikken
Wie zou jij graag ontmoeten en in de armen sluiten? Wat ben je bereid daarvoor te doen of niet te doen of niet meer te doen? Wie zou jij graag ontmoeten en in de armen sluiten, ook al kan dat misschien niet? Klik hier of op onderstaande afbeelding om deze mooie beelden te bekijken.
Morgen vieren we het feest van de heilige Franciscus van Assisi. Onderstaande vertelling komt uit de Fioretti, een bundel van verhalen over het leven van Franciscus. Wat hij hier vertelt over de echte vreugde is adembenemend. De echte vreugde B roeder Leonardus heeft verteld dat de zalige Franciscus bij Maria ter Engelen eens broeder Leo riep en zei: Broeder Leo, schrijf op. Deze antwoordde: Ik sta klaar. Schrijf op, zei hij, wat de echte vreugde is. Er komt een bode die vertelt dat alle professoren uit Parijs tot de orde zijn toegetreden. Schrijf op: dat is de echte vreugde niet. Ook alle prelaten van over de Alpen, aartsbisschoppen en bisschoppen; ook de koning van Frankrijk en de koning van Engeland. Schrijf op: dat is de echte vreugde niet. Ook vertelt hij dat mijn broeders naar de ongelovigen zijn gegaan en hen allen tot het geloof bekeerd hebben en ook dat ik zo'n grote genade van God heb gekregen dat ik zieken genees en veel wo...
Gisteren publiceerde medebroeder Leo De Weerdt deze recensie van mijn nieuwe boek op zijn Facebookaccount. Ik vind ze boeiend en to the point. Momenteel lees ik “God zelf ontmoeten” – retraite met het leven van Jezus , van mijn medebroeder Nikolaas Sintobin. Een boek dat vernieuwend aanvoelt omdat het de “Geestelijke Oefeningen” van Ignatius van Loyola (1491-1556) niet presenteert als iets ingewikkelds of afstandelijks, maar als een manier van bidden die je stap voor stap kunt ervaren in het gewone leven. Het boek is opgezet als een Ignatiaanse retraite voor thuis (of elders) — een kans in ieder geval om, midden in het gewone leven, te herademen en te luisteren naar wat er vanbinnen leeft. Aan de hand van tien momenten uit het leven van Jezus helpt de auteur om stap voor stap stil te staan bij thema’s als aandacht, vertrouwen, nabijheid en vrijheid. Elke etappe combineert een kort evangelieverhaal met heldere uitleg, vragen om over na te denken en eenvoudige oefeningen die...
In deze serie bied ik tien beschouwingen aan over opvoeding. Ze zijn alle rechtstreeks of onrechtstreeks geïnspireerd door de ignatiaanse traditie. (1/10) De grote levensbeschouwelijke systemen beschouwen doorgaans vrijheid als iets dat je geleidelijk aan opbouwt doorheen het leven. Zo kan je, bijvoorbeeld, stapsgewijs leren omgaan met de beperkingen die je kenmerken als mens. En met de jaren en door de ervaring kan je meer vertrouwd worden met datgene wat jouw diepere verlangen is, met wat jou echt doet leven, kortom met de heel eigen invulling van wat menszijn voor jou betekent. De vrije mens is diegene die er steeds meer in slaagt om, doorheen bewuste keuzes, in zijn leven in te gaan op zijn unieke roeping als mens. De echt vrije mens is diegene die niet steeds verdwaalt op zijwegen, of zich laat verlokken in opwindende maar uitzichtloze verleidingen. Vrijheid, in deze betekenis, is dus iets wat je geleidelijk aan verwerft, is de vrucht van een levenslange groei...
Anthony de Mello sj (1931 – 1987) was een Indisch jezuïet en psychotherapeut. Hij had veel aandacht voor de dialoog tussen de ignatiaanse spiritualiteit en de Indische wijsheidstraditie. De Mello is bekend om zijn korte verhaaltjes. Tegen iemand die in de problemen zat en hem om hulp vroeg, zei de wijze: “Wil je echt genezen worden?” “Waarom zou ik anders bij u komen?” “Je moest eens weten; mensen komen vaak om een heel andere reden.” “O ja? Hoe zit dat dan?” “Ze komen hier dan niet om genezing – dat is te pijnlijk – ze komen om verzachting van de pijn.” Tegen zijn leerlingen zei hij later: “Mensen willen genezing op voorwaarde dat zij die kunnen krijgen zonder pijn, maar dat is hetzelfde als vooruitgang willen maken zonder te veranderen.”
5 Toen zeiden de apostelen tegen de Heer: ‘Geef ons meer geloof!’ 6 De Heer zei: ‘Als jullie geloof hadden als een mosterdzaadje, zouden jullie tegen die moerbeiboom zeggen: “Trek je wortels uit de grond en plant jezelf in de zee!” en hij zou jullie gehoorzamen. Lucas 17,5-7 Een aantal jaren geleden deed zich iets vreemd voor in een buurland. Een bejaarde wereldleider kwam er op bezoek. De publieke opinie en de media waren hem ronduit vijandig gezind. Er heerste een schandaalsfeer. De bezoeker liet zich hierdoor niet afschrikken. Ik heb alleen maar schrik van de tandarts , zei hij. Zowat alle regels van de moderne communicatie lapte de man aan zijn laars. Hij had een schichtige blik, sprak met aarzelende stem en een zwaar accent. Twintig toespraken hield hij. Dat waren niet meteen leuke oneliners of slogans. Hij vergastte zijn gehoor telkens weer op aaneenrijgingen van diepgaande gedachten. De spreker deed geen enkele moeite om zijn publiek te verleiden. Van z...
Reacties
En deze weten niet wat en hoe.
Al met al heb ik een gevoel voor recht en dat is ook naar instantiies die by registreren dat je fout bent, terwijl je onder narcose was voor een levensreddende operatie.
Ik weet niet of God zich daarin mengt evenmin met voetbal uitslagen.
Het Leven lijkt zinloos, zoals Jezus op het kruis gedacht zou kunnen hebben, De bergrede troost mij niet.
Ignatius wist ook niet alles.