Waarom voortdurende kalmte en rust gevaarlijk kunnen zijn



In huizen waar steeds kalmte en ongestoorde rust hangt, zal dit wel zo blijven. Maar het ene of het andere kwaad zal zich er nestelen.

Ignatius van Loyola

Reacties

Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin S.J. voor Wijsheid, Inspiratie citaat, ignatiaanse spiritualiteit.

Idee voorstel a.u.b. als is toegestaan:
ik voel mij " geroepen" om " te roepen" in Rooms Katholieke Kerk, om Jezus die levende is Levende hele jaar introduceren.
" Dat Kruis met dat dramatisch vastgenageld levenloze lichaam aanschouwen " en blijven mensen vertellen dat dat " Jezus was, is " is Jezus te kort doen mijn gevoel.
Van harte heb ik wishful thinking dat na Pasen dat ' logo van RKK " zal veranderen.
Een RKK Kerk binnen komen, is voor velen jonge personen, een schrik oplopen van dat " angstaanjagende Kruis met dat levenloze dramatisch hangende gestorvene".
Wij alle Mensen nodig hebben Jezus, om te roepen ons helpen ons " beteren" , wetende dat na gebed, Jezus levende nabij is.
Als Jezus LEVENDE NABIJ KAN ZIJN, IS HIJ moet die van dat kruis eraf!
m.i.





Anoniem zei…
Alstublieft aanvulling op thema: JEZUS vandaag is " Levend" Jezus ".

als toegestaan is citeer deel tekst:
titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? "
" Het Judasevangelie bevestigt dat het oorspronkelijke Christendom anders was dan wat de kerken nu belijden.
Het maakt het plausibeler dat het Christendom een variant van de mysteriereligie is.

Jezus en Judas zijn aspecten in de mens: Jezus stelt het geestelijk/goddelijke voor,
Judas is de persoonlijke mens.

Wanneer het Christus - licht feller in ons schijnt, wordt ook de Judas in ons verlicht en dus sterker.

"......." Historische Jezus"
Wat opvalt bij de verschillende commentaren op het Judasevengelie is de kwestie of de erin voorkomende Jezus dezelfde is als de 'historische ' Jezus.
".......over de historische Jezus niets bekend is. "......." is over Jezus geen enkel historisch bewijs.
Geen enkele tijdgenoot van hem, geen enkele geschiedschrijver, of die nu van joodse of Romeinse afkomst is of tot een andere groep behoorde, maakt met één letter gewag van het bestaan van een zekere Joshua of Jezus, ".........."........"
"....................."
" Wie is Jezus? "
Jezus is dus enerzijds het symbool van de esoterische Leraar, de Leraar uit een Mysterieschool.
Maar hij stelt nog meer voor.............."Aeonen"........."Er is een hoogste beginsel, vaak God de Vader genoemd, ..........." God de Vader - een symbool voor het Grenzenloze - een hiërarchie van werelden............"als je Jezus ziet als een kracht in ons, dan is hij inderdaad onze redder........."
"..........." Al met al geeft het Evangelie van Judas ons voldoende aanwijzingen het Christendom in een geheel ander licht te beschouwen dan nu gebruikelijk is. Niet door geloof in het dogma dat Jezus voor onze zonden gestorven is, worden we zalig.
We moeten zelf ons geestelijke deel ontwikkelen en aldus zelf onze zaligheid verwerven. In dit opzicht verschilt het Christendom niet van welke andere godsdienst dan ook ".
(e.c.Bron: Luc.Nr.5/ 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Anoniem zei…
aanvul. laatste regel: (e.c.Bron: Luc.Nr.5/ 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Bij deze Artikel zijn 17 referenties toegevoegd op bladzijde 73.
citeer Referentie nr.1.
1. Op de site van National Geographic staat een Engelse vertaling
van het Evangelie van Judas. The Gospel of Judas, vertaald uit het Koptisch door Rodolphe Kasser, Marvin Meyer en Gregor Wurst in samenwerking met Francois Gaudard.
www.nationalgeographic.com/lostgospel/_pdf/GospelofJudas.pdf.
In dagblad Trouw van 12 april 2006 verscheen een Nederlandse vertaling van Lodewijs Dros. Die vertaling staat op internet: www.vroegekerk.nl/content.php?d=87
(e.c. Referenties, 1 van 17).
Anoniem zei…
aanvul.a.u.b. op reactie van 14 maart 2014, 19:23,
citeer alstublieft deel uit een subtitel van Artikel:
Subtitel: " Christus en Judas in ons" .......religieuze verhalen geen historische verslagen van feitelijke gebeurtenissen. Het zijn mythen.
Mythen vertellen in symbolentaal een verhaal. Soms verwijst dat verhaal op versluierende wijze naar een historische gebeurtenis in de menselijke evolutie, maar het heeft ook betrekking op de mens, elk mens. ........."....
.....Een mens is een samengesteld wezen. In ons zitten verschillende levende elementen,
zoals de persoonlijkheid, en zelfs het dierlijke.
Maar we zijn meer dan allen een persoonlijke mens. In ons leeft een goddelijkheid, die door mystici van alle culturen is ervaren, zij het dat alle er een andere naam aan geven. ....."
"........In het Grieks werd deze inherente god in ons Christos genoemd, wat in het Latijn Christus werd.
In elk mens schijnt de Christus. ..........."
".....als we beseffen dat elk individu door een beroep te doen op zijn geestzijde, in zichzelf moeilijkheden en beproevingen oproept.
En die moeilijkheden moet hij overwinnen. Als je je voorneemt iets goeds te doen, een daad van opoffering te plegen, dan roep je krachten in je op die daaraan tegengesteld zijn.
Onze zelfzuchtige neigingen fluisteren ons dan toe: " Waarom doe je dat? Anderen doen het toch ook niet. Je kunt de hele wereld niet verbeteren. Denk ook eens aan jezelf" . Geven we wel of geen gehoor aan deze zelfzuchtige neigingen?
Zonder strijd, zonder inspanning, is er geen verdienste. ................." en dat betekent dat elke Judas ook een Christus kan worden." ............".....".
( e.c. deel tekst uit artikel titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? "/Luc.Nr.5 / 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Anoniem zei…
Dag dromen delen alstutblieft.
1. Vandaag op Nederlandse televisie kwaliteit programma, een bekwaam Heer Presentator - gesprek leider van elke week belangrijke schrijvers ontmoeting,
in dat programma bespreken boek van de Gast Schrijver.
Vandaag is schrijver wetenschapper die aan woord was, over interessante onderwerpen vertellen en o.a. een onderwerp was "schaamte" .
Bijvoorbeeld kinderen die gepest zijn op school om een of andere redenen (niet juist, niet terecht), en/of kinderen niet geaccepteerd worden bij , bij "een" " groep " , kunnen later "lopen in hun binnenste met schaamte".
Later in leven deze kinderen als volwassenen nodig hebben goede therapeut. Therapeut die zou zelfvertrouwen helpen in die volwassenen opbouwen om in leven stevig en liefdevol "staan".

Mijn dag droom is dat dat met huidige De Heer Paus Franciscus en ZIJNE, die " therapeut " zou omgang met Kerk zijn " .
Kinderen en volwassenen zelfvertrouwen kunnen opbouwen die niet heeft ,
en behouden die zelfvertrouwen heeft.
Vraag: HOE:
Antwoord: om in taal van RKK kerk dat opbouwende zelfvertrouwen benadrukken.

Kerk heeft nodig grote schare fans. ( " gelovige die gelovige is" en volgelingen uit Idealen).
Fans, dat zijn mensen die trouw blijven voor hun voorbeeld Ideal, die niet behoeven " altijd bekeerd woorden", als Fans, voor die Kerk uit Idealen willen met hun Hart en Ziel zijn, dat is goed genoeg.
Voor al die personen en voor alle personen, " Kerkelijke taal " zou goed doen in liefdevolle bewoordingen.

" Mijn FANS U, Jij bent een Goddelijke, beautiful, Ik hou van Jou, Jij bent stralend Licht, Jij hebt een onbegrensde mogelijkheden te worden wat je zou willen worden, Jij bent altijd waardig, Jij bent Geliefd.
m.i.
"tijd om lief hebben en niet straffen en niet na beneden duwen, maar in waarde verhogen, elke ieder klein of groot ".
Jezus zou dat meteen weten en gelukkig zou zijn.
m.i.
Anoniem zei…
Kalmte en rust in een huis zou best geworteld zijn in het leven zelf dat in die diepste punten van rust en uitgestrektheden van kalmte toch altijd in beweging is. Dat houdt een voortdurende alertheid in die ontbreekt in kalmte en rust die in andere zaken zijn wortels vind. Zoals desinteresse of een ongeordende behoefte aan privacy. In die verstarring vindt het kwaad ingang. Sonja Arbeel.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen