Waarom voortdurende kalmte en rust gevaarlijk kunnen zijn
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
In huizen waar steeds kalmte en ongestoorde rust hangt, zal
dit wel zo blijven. Maar het ene of het andere kwaad zal zich er nestelen.
Ignatius van Loyola
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin S.J. voor Wijsheid, Inspiratie citaat, ignatiaanse spiritualiteit.
Idee voorstel a.u.b. als is toegestaan: ik voel mij " geroepen" om " te roepen" in Rooms Katholieke Kerk, om Jezus die levende is Levende hele jaar introduceren. " Dat Kruis met dat dramatisch vastgenageld levenloze lichaam aanschouwen " en blijven mensen vertellen dat dat " Jezus was, is " is Jezus te kort doen mijn gevoel. Van harte heb ik wishful thinking dat na Pasen dat ' logo van RKK " zal veranderen. Een RKK Kerk binnen komen, is voor velen jonge personen, een schrik oplopen van dat " angstaanjagende Kruis met dat levenloze dramatisch hangende gestorvene". Wij alle Mensen nodig hebben Jezus, om te roepen ons helpen ons " beteren" , wetende dat na gebed, Jezus levende nabij is. Als Jezus LEVENDE NABIJ KAN ZIJN, IS HIJ moet die van dat kruis eraf! m.i.
Anoniem zei…
Alstublieft aanvulling op thema: JEZUS vandaag is " Levend" Jezus ".
als toegestaan is citeer deel tekst: titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? " " Het Judasevangelie bevestigt dat het oorspronkelijke Christendom anders was dan wat de kerken nu belijden. Het maakt het plausibeler dat het Christendom een variant van de mysteriereligie is.
Jezus en Judas zijn aspecten in de mens: Jezus stelt het geestelijk/goddelijke voor, Judas is de persoonlijke mens.
Wanneer het Christus - licht feller in ons schijnt, wordt ook de Judas in ons verlicht en dus sterker.
"......." Historische Jezus" Wat opvalt bij de verschillende commentaren op het Judasevengelie is de kwestie of de erin voorkomende Jezus dezelfde is als de 'historische ' Jezus. ".......over de historische Jezus niets bekend is. "......." is over Jezus geen enkel historisch bewijs. Geen enkele tijdgenoot van hem, geen enkele geschiedschrijver, of die nu van joodse of Romeinse afkomst is of tot een andere groep behoorde, maakt met één letter gewag van het bestaan van een zekere Joshua of Jezus, ".........."........" "....................." " Wie is Jezus? " Jezus is dus enerzijds het symbool van de esoterische Leraar, de Leraar uit een Mysterieschool. Maar hij stelt nog meer voor.............."Aeonen"........."Er is een hoogste beginsel, vaak God de Vader genoemd, ..........." God de Vader - een symbool voor het Grenzenloze - een hiërarchie van werelden............"als je Jezus ziet als een kracht in ons, dan is hij inderdaad onze redder........." "..........." Al met al geeft het Evangelie van Judas ons voldoende aanwijzingen het Christendom in een geheel ander licht te beschouwen dan nu gebruikelijk is. Niet door geloof in het dogma dat Jezus voor onze zonden gestorven is, worden we zalig. We moeten zelf ons geestelijke deel ontwikkelen en aldus zelf onze zaligheid verwerven. In dit opzicht verschilt het Christendom niet van welke andere godsdienst dan ook ". (e.c.Bron: Luc.Nr.5/ 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Anoniem zei…
aanvul. laatste regel: (e.c.Bron: Luc.Nr.5/ 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ). Bij deze Artikel zijn 17 referenties toegevoegd op bladzijde 73. citeer Referentie nr.1. 1. Op de site van National Geographic staat een Engelse vertaling van het Evangelie van Judas. The Gospel of Judas, vertaald uit het Koptisch door Rodolphe Kasser, Marvin Meyer en Gregor Wurst in samenwerking met Francois Gaudard. www.nationalgeographic.com/lostgospel/_pdf/GospelofJudas.pdf. In dagblad Trouw van 12 april 2006 verscheen een Nederlandse vertaling van Lodewijs Dros. Die vertaling staat op internet: www.vroegekerk.nl/content.php?d=87 (e.c. Referenties, 1 van 17).
Anoniem zei…
aanvul.a.u.b. op reactie van 14 maart 2014, 19:23, citeer alstublieft deel uit een subtitel van Artikel: Subtitel: " Christus en Judas in ons" .......religieuze verhalen geen historische verslagen van feitelijke gebeurtenissen. Het zijn mythen. Mythen vertellen in symbolentaal een verhaal. Soms verwijst dat verhaal op versluierende wijze naar een historische gebeurtenis in de menselijke evolutie, maar het heeft ook betrekking op de mens, elk mens. .........".... .....Een mens is een samengesteld wezen. In ons zitten verschillende levende elementen, zoals de persoonlijkheid, en zelfs het dierlijke. Maar we zijn meer dan allen een persoonlijke mens. In ons leeft een goddelijkheid, die door mystici van alle culturen is ervaren, zij het dat alle er een andere naam aan geven. ....." "........In het Grieks werd deze inherente god in ons Christos genoemd, wat in het Latijn Christus werd. In elk mens schijnt de Christus. ..........." ".....als we beseffen dat elk individu door een beroep te doen op zijn geestzijde, in zichzelf moeilijkheden en beproevingen oproept. En die moeilijkheden moet hij overwinnen. Als je je voorneemt iets goeds te doen, een daad van opoffering te plegen, dan roep je krachten in je op die daaraan tegengesteld zijn. Onze zelfzuchtige neigingen fluisteren ons dan toe: " Waarom doe je dat? Anderen doen het toch ook niet. Je kunt de hele wereld niet verbeteren. Denk ook eens aan jezelf" . Geven we wel of geen gehoor aan deze zelfzuchtige neigingen? Zonder strijd, zonder inspanning, is er geen verdienste. ................." en dat betekent dat elke Judas ook een Christus kan worden." ............".....". ( e.c. deel tekst uit artikel titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? "/Luc.Nr.5 / 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Anoniem zei…
Dag dromen delen alstutblieft. 1. Vandaag op Nederlandse televisie kwaliteit programma, een bekwaam Heer Presentator - gesprek leider van elke week belangrijke schrijvers ontmoeting, in dat programma bespreken boek van de Gast Schrijver. Vandaag is schrijver wetenschapper die aan woord was, over interessante onderwerpen vertellen en o.a. een onderwerp was "schaamte" . Bijvoorbeeld kinderen die gepest zijn op school om een of andere redenen (niet juist, niet terecht), en/of kinderen niet geaccepteerd worden bij , bij "een" " groep " , kunnen later "lopen in hun binnenste met schaamte". Later in leven deze kinderen als volwassenen nodig hebben goede therapeut. Therapeut die zou zelfvertrouwen helpen in die volwassenen opbouwen om in leven stevig en liefdevol "staan".
Mijn dag droom is dat dat met huidige De Heer Paus Franciscus en ZIJNE, die " therapeut " zou omgang met Kerk zijn " . Kinderen en volwassenen zelfvertrouwen kunnen opbouwen die niet heeft , en behouden die zelfvertrouwen heeft. Vraag: HOE: Antwoord: om in taal van RKK kerk dat opbouwende zelfvertrouwen benadrukken.
Kerk heeft nodig grote schare fans. ( " gelovige die gelovige is" en volgelingen uit Idealen). Fans, dat zijn mensen die trouw blijven voor hun voorbeeld Ideal, die niet behoeven " altijd bekeerd woorden", als Fans, voor die Kerk uit Idealen willen met hun Hart en Ziel zijn, dat is goed genoeg. Voor al die personen en voor alle personen, " Kerkelijke taal " zou goed doen in liefdevolle bewoordingen.
" Mijn FANS U, Jij bent een Goddelijke, beautiful, Ik hou van Jou, Jij bent stralend Licht, Jij hebt een onbegrensde mogelijkheden te worden wat je zou willen worden, Jij bent altijd waardig, Jij bent Geliefd. m.i. "tijd om lief hebben en niet straffen en niet na beneden duwen, maar in waarde verhogen, elke ieder klein of groot ". Jezus zou dat meteen weten en gelukkig zou zijn. m.i.
Anoniem zei…
Kalmte en rust in een huis zou best geworteld zijn in het leven zelf dat in die diepste punten van rust en uitgestrektheden van kalmte toch altijd in beweging is. Dat houdt een voortdurende alertheid in die ontbreekt in kalmte en rust die in andere zaken zijn wortels vind. Zoals desinteresse of een ongeordende behoefte aan privacy. In die verstarring vindt het kwaad ingang. Sonja Arbeel.
‘Wij houden onszelf wellicht voor goede christenen, spreken dikwijls over God (of misschien ook niet!), lezen dikwijls religieuze lectuur, gaan regelmatig naar godsdienstige bijeenkomsten, zijn vrijwillige medewerkers in de parochie, reserveren tijd voor meditatie en nemen trouw deel aan de eucharistieviering. En toch wordt ons leven veel meer bepaald door een vlucht voor God dan we willen toegeven. Ons leven kan boordevol belangstelling zijn voor spiritualiteit en toch maar heel weinig ruimte voor God laten. Het is bijzonder jammer dat we nauwelijks beseffen hoe onze spirituele activiteiten er dan in feite toe dienen God te ontlopen. Met onze vrome bezigheden bouwen we een heel efficiënte verdedigingsgordel op tegen de onvoorwaardelijke liefde van God die – dat voelen we intuïtief heel zuiver aan – ons op den duur tot een volledige overgave aan God zou brengen. Precies dat willen wij niet. Zo kan religie tot een afweersysteem tegen God worden.’ ‘Als wij werkelijk G...
Deze avond begin ik aan mijn jaarlijkse achtdaagse stille retraite. Het worden heel stille dagen waarin ik zal bidden met de Bijbel. In onderstaande video vertel ik aan Leo Fijen wat dat stille bijbelgebed in mijn leven teweeggebracht heeft en wat het mij nog steeds bijbrengt. Mijn blog gaat gedurende die dagen ook de stilte in. Op 15 augustus ben ik er weer. Ik zal graag ook voor jou bidden, beste lezer. Aarzel niet om ook mij te gedenken in jouw gebed. Klik hier om deze video te bekijken of klik op onderstaande afbeelding.
In een wereld vol keuzes, afleidingen en innerlijke onrust is het niet altijd eenvoudig om de juiste weg te vinden. Wat is mijn roeping? Wanneer is het tijd om een andere richting in te slaan? Hoe herken ik wat werkelijk goed is? Hierover ga ik in gesprek met Leo Fijen in de serie "Kloostergesprekken" Klik hier om dit gesprek te bekijken of klik op onderstaande afbeelding. Wil je meer te weten komen over de ignatiaanse onderscheiding, weet dan dat ik daar een heel boek heb aan gewijd: "Vertrouw op je gevoel. Keuzes leren maken met Ignatius van Loyola" .
Vandaag herdenkt de katholieke kerk Pierre Favre, een van de eerste jezuïeten. Deze heilige was een meester in het voeren van gesprekken. Ook van biechtgesprekken. Van hem zijn onderstaande tips voor biechtvaders. Elkeen die regelmatig delicate gesprekken moet voeren, kan er zijn voordeel uit halen. a. Wees mild en zacht. b. Spreek nooit op scherpe toon en toon nooit afkeer, hoe vreemd datgene wat de biechteling zegt ook moge zijn. c. Hoed je ervoor om het gesprek saai of vervelend te vinden. d. Geef nooit aan je biechteling die zich aan jou bloot moet geven de indruk dat hij voor een godsgericht komt waar hij in de eerste plaats geoordeeld gaat worden. e. Stel je niet op als een hoogmoedig of minachtend farizeeër of als de boze of ongeduldige rechter. f. Tot slot, doe je uiterste best opdat elkeen die bij jou te biechte is geweest graag naar jou terugkomt.
De vakantie nadert zo stilletjes aan zijn einde. Wat heb ik eruit geleerd? Wat zegt mijn ervaring mij over wat levengevend is voor mij? Hoe kan ik achterhalen waartoe God mij door dit alles heen toe uitnodigt. Vertrekkend van zijn eigen ervaring heeft Ignatius van Loyola hier een even eenvoudig als efficiënt instrument voor uitgewerkt: het levensgebed. In onderstaand video-gesprek met Leo Fijen vertelt Nikolaas Sintobin sj de oorsprong van deze gebedsvorm en hoe je er concreet zelf mee aan de slag kan. Klik hier om deze video te bekijken of klik op onderstaande afbeelding.
Voor het digitale tijdschrift " STREVEN " schreef ik een bijdrage genaamd "Voorzichtige vooruitblik met paus Leo XIV en terugblik op paus Franciscus". Een eerste deel kan je hieronder lezen. Het tweede deel vind je via deze link . Op paasmaandag 21 april 2025 keek ik in de ochtend even naar mijn tijdslijn op X. ‘Paus Franciscus overleden’, had Vatican News net wereldkundig gemaakt. Er ging een schok door me heen. Ik kon mijn ogen niet geloven, ook al was dit overlijden toch wel te verwachten. Intussen heeft de katholieke kerk een nieuwe paus, Leo XIV. Zijn verkiezing is verrassend snel verlopen. Of was het wellicht toch niet zo verwonderlijk dat het conclaaf in minder dan 24 uur het eens werd over een opvolger voor Franciscus? Immers, ruim 80 procent van stemgerechtigde kardinalen waren benoemd – gecreëerd – door paus Franciscus. Net als zijn voorganger is paus Leo een religieus. Hij is augustijn en behoort dus tot een katholieke familie met een sterke eigen id...
God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus – door Nikolaas Sintobin sj. | Verschijnt op 11 september 2025 | Reserveer nu voor €22,99 Een retraite in je eigen huiskamer: Hoe vind je stilte in een wereld vol haast? In God zelf ontmoeten nodigt Nikolaas Sintobin sj je uit om stil te worden, naar binnen te keren en je opnieuw te verbinden met het leven van Jezus. Deze toegankelijke retraitegids bevat tien krachtige Bijbelmeditaties – gebaseerd op de eeuwenoude Geestelijke Oefeningen van Ignatius van Loyola – speciaal geschreven voor mensen van vandaag. Je hoeft niet naar een klooster. Je hoeft zelfs je huis niet uit. Klik hier voor meer info en om het boek te kopen of klik op onderstaande afbeelding.
Ziehier mijn homilie voor deze zondag In die tijd sprak Jezus tot zijn leerlingen: ‘Vuur ben Ik op aarde komen brengen, en hoe verlang Ik dat het reeds oplaait! Ik moet een doopsel ondergaan, en hoe beklemd voel Ik mij totdat het volbracht is. Meent gij dat Ik op aarde vrede ben komen brengen? Neen, zeg Ik u, juist verdeeldheid. Want van nu af zullen er vijf in één huis verdeeld zijn; drie zullen er staan tegenover twee en twee tegenover drie; de vader tegenover de zoon en de zoon tegenover de vader; de moeder tegenover de dochter en de dochter tegenover de moeder, de schoonmoeder tegenover de schoondochter en de schoondochter tegenover de schoonmoeder.’ - Lucas 12, 49-53 Toen op 8 mei 2025 de kersverse paus Leo XIV voor het eerst de gelovigen toesprak waren zijn eerste woorden: “Vrede zij met u allen”. Leo handhaafde ook de wapenspreuk die hij voordien gekozen had als bisschop: “ In de Ene, zijn wij één”- “ In Illo uno unum”. Onze nieuwe paus voert vrede en eenheid d...
"Indien je iets wordt gevraagd waarvan je denkt dat het beter is het niet te geven, let er dan toch op dat, hoewel je weigert wat je gevraagd wordt, je toch de vriendschap behoudt van de vrager." Ignatius van Loyola
Reacties
Idee voorstel a.u.b. als is toegestaan:
ik voel mij " geroepen" om " te roepen" in Rooms Katholieke Kerk, om Jezus die levende is Levende hele jaar introduceren.
" Dat Kruis met dat dramatisch vastgenageld levenloze lichaam aanschouwen " en blijven mensen vertellen dat dat " Jezus was, is " is Jezus te kort doen mijn gevoel.
Van harte heb ik wishful thinking dat na Pasen dat ' logo van RKK " zal veranderen.
Een RKK Kerk binnen komen, is voor velen jonge personen, een schrik oplopen van dat " angstaanjagende Kruis met dat levenloze dramatisch hangende gestorvene".
Wij alle Mensen nodig hebben Jezus, om te roepen ons helpen ons " beteren" , wetende dat na gebed, Jezus levende nabij is.
Als Jezus LEVENDE NABIJ KAN ZIJN, IS HIJ moet die van dat kruis eraf!
m.i.
als toegestaan is citeer deel tekst:
titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? "
" Het Judasevangelie bevestigt dat het oorspronkelijke Christendom anders was dan wat de kerken nu belijden.
Het maakt het plausibeler dat het Christendom een variant van de mysteriereligie is.
Jezus en Judas zijn aspecten in de mens: Jezus stelt het geestelijk/goddelijke voor,
Judas is de persoonlijke mens.
Wanneer het Christus - licht feller in ons schijnt, wordt ook de Judas in ons verlicht en dus sterker.
"......." Historische Jezus"
Wat opvalt bij de verschillende commentaren op het Judasevengelie is de kwestie of de erin voorkomende Jezus dezelfde is als de 'historische ' Jezus.
".......over de historische Jezus niets bekend is. "......." is over Jezus geen enkel historisch bewijs.
Geen enkele tijdgenoot van hem, geen enkele geschiedschrijver, of die nu van joodse of Romeinse afkomst is of tot een andere groep behoorde, maakt met één letter gewag van het bestaan van een zekere Joshua of Jezus, ".........."........"
"....................."
" Wie is Jezus? "
Jezus is dus enerzijds het symbool van de esoterische Leraar, de Leraar uit een Mysterieschool.
Maar hij stelt nog meer voor.............."Aeonen"........."Er is een hoogste beginsel, vaak God de Vader genoemd, ..........." God de Vader - een symbool voor het Grenzenloze - een hiërarchie van werelden............"als je Jezus ziet als een kracht in ons, dan is hij inderdaad onze redder........."
"..........." Al met al geeft het Evangelie van Judas ons voldoende aanwijzingen het Christendom in een geheel ander licht te beschouwen dan nu gebruikelijk is. Niet door geloof in het dogma dat Jezus voor onze zonden gestorven is, worden we zalig.
We moeten zelf ons geestelijke deel ontwikkelen en aldus zelf onze zaligheid verwerven. In dit opzicht verschilt het Christendom niet van welke andere godsdienst dan ook ".
(e.c.Bron: Luc.Nr.5/ 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Bij deze Artikel zijn 17 referenties toegevoegd op bladzijde 73.
citeer Referentie nr.1.
1. Op de site van National Geographic staat een Engelse vertaling
van het Evangelie van Judas. The Gospel of Judas, vertaald uit het Koptisch door Rodolphe Kasser, Marvin Meyer en Gregor Wurst in samenwerking met Francois Gaudard.
www.nationalgeographic.com/lostgospel/_pdf/GospelofJudas.pdf.
In dagblad Trouw van 12 april 2006 verscheen een Nederlandse vertaling van Lodewijs Dros. Die vertaling staat op internet: www.vroegekerk.nl/content.php?d=87
(e.c. Referenties, 1 van 17).
citeer alstublieft deel uit een subtitel van Artikel:
Subtitel: " Christus en Judas in ons" .......religieuze verhalen geen historische verslagen van feitelijke gebeurtenissen. Het zijn mythen.
Mythen vertellen in symbolentaal een verhaal. Soms verwijst dat verhaal op versluierende wijze naar een historische gebeurtenis in de menselijke evolutie, maar het heeft ook betrekking op de mens, elk mens. ........."....
.....Een mens is een samengesteld wezen. In ons zitten verschillende levende elementen,
zoals de persoonlijkheid, en zelfs het dierlijke.
Maar we zijn meer dan allen een persoonlijke mens. In ons leeft een goddelijkheid, die door mystici van alle culturen is ervaren, zij het dat alle er een andere naam aan geven. ....."
"........In het Grieks werd deze inherente god in ons Christos genoemd, wat in het Latijn Christus werd.
In elk mens schijnt de Christus. ..........."
".....als we beseffen dat elk individu door een beroep te doen op zijn geestzijde, in zichzelf moeilijkheden en beproevingen oproept.
En die moeilijkheden moet hij overwinnen. Als je je voorneemt iets goeds te doen, een daad van opoffering te plegen, dan roep je krachten in je op die daaraan tegengesteld zijn.
Onze zelfzuchtige neigingen fluisteren ons dan toe: " Waarom doe je dat? Anderen doen het toch ook niet. Je kunt de hele wereld niet verbeteren. Denk ook eens aan jezelf" . Geven we wel of geen gehoor aan deze zelfzuchtige neigingen?
Zonder strijd, zonder inspanning, is er geen verdienste. ................." en dat betekent dat elke Judas ook een Christus kan worden." ............".....".
( e.c. deel tekst uit artikel titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? "/Luc.Nr.5 / 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
1. Vandaag op Nederlandse televisie kwaliteit programma, een bekwaam Heer Presentator - gesprek leider van elke week belangrijke schrijvers ontmoeting,
in dat programma bespreken boek van de Gast Schrijver.
Vandaag is schrijver wetenschapper die aan woord was, over interessante onderwerpen vertellen en o.a. een onderwerp was "schaamte" .
Bijvoorbeeld kinderen die gepest zijn op school om een of andere redenen (niet juist, niet terecht), en/of kinderen niet geaccepteerd worden bij , bij "een" " groep " , kunnen later "lopen in hun binnenste met schaamte".
Later in leven deze kinderen als volwassenen nodig hebben goede therapeut. Therapeut die zou zelfvertrouwen helpen in die volwassenen opbouwen om in leven stevig en liefdevol "staan".
Mijn dag droom is dat dat met huidige De Heer Paus Franciscus en ZIJNE, die " therapeut " zou omgang met Kerk zijn " .
Kinderen en volwassenen zelfvertrouwen kunnen opbouwen die niet heeft ,
en behouden die zelfvertrouwen heeft.
Vraag: HOE:
Antwoord: om in taal van RKK kerk dat opbouwende zelfvertrouwen benadrukken.
Kerk heeft nodig grote schare fans. ( " gelovige die gelovige is" en volgelingen uit Idealen).
Fans, dat zijn mensen die trouw blijven voor hun voorbeeld Ideal, die niet behoeven " altijd bekeerd woorden", als Fans, voor die Kerk uit Idealen willen met hun Hart en Ziel zijn, dat is goed genoeg.
Voor al die personen en voor alle personen, " Kerkelijke taal " zou goed doen in liefdevolle bewoordingen.
" Mijn FANS U, Jij bent een Goddelijke, beautiful, Ik hou van Jou, Jij bent stralend Licht, Jij hebt een onbegrensde mogelijkheden te worden wat je zou willen worden, Jij bent altijd waardig, Jij bent Geliefd.
m.i.
"tijd om lief hebben en niet straffen en niet na beneden duwen, maar in waarde verhogen, elke ieder klein of groot ".
Jezus zou dat meteen weten en gelukkig zou zijn.
m.i.