Wie denken we eigenlijk dat we zijn ... Groot in onze kleinheid?
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Wat is dan de mens
dat Gij aan hem denkt … Zo zingt de
psalmist in psalm 8.
Dit wordt des te ongelofelijker als je de omvang
van de Aarde plaatst in een ruimer perspectief.
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Super Hartelijk Dank U Super Inspirerende Pastor Nikolaas Sintobin S.J. voor Super Inspirerende video, video dat dat de grootheid van God Goddelijke kan voor ons visualiseren, om liefhebben, bewonderen, en ons onderwijzen om met wetten van het "Heelal" harmoniseren. A.U.B. citeer deel van tekst titel : " Cosmische rivieren van leven - deel I " " Over de circulaties in ons Zonnestelsel" . "......." Het Zonnestelsel, ons Cosmisch tehuis, is een zeer inspirerend maar ook ongelooflijk breed veld van studie en overpeinzing." ".......Stroom van bewustzijn"..........." Alle elektrische en magnetische krachten in ons menselijk lichaam vloeien voort uit de innerlijke mens"........" " Hoe onbegrijpelijk groots de reikwijdte van het leidende Zonnebewustzijn moge zijn, ook dat wezen is slechts een klein atoom binnen de Melkweg, die we zouden kunnen beschouwen als een cel van kosmische afmetingen. En een cel is natuurlijk deel van een groter lichaam....., enzovoort. Er is geen einde aan de Hiërarchie van Leven." " Rivieren van leven" , In het groot en in het klein , overal zien we ordening, een organische samenwerking van delen in een geheel, dat op zich weer deel is van een groter geheel. Als we in ons eigen menselijk lichaam een stelsel van samenwerkende organen zien - hart, hersenen, lever, et cetera. - dan zien we datzelfde in het Zonnestelsel, waarbij de Zon zowel de functie van hart als hersenen heeft. En tussen alle cosmische organen ( Zon en planeten ) zijn er talloze stromen of verbindingen van uiteenlopende aard. Dat zijn de ' slagaderen ' en 'zenuwen van de Cosmos"........" De planetaire wisselwerking" ...." Een kracht is een invloed is een ' vloed ' . ".. " De ruimte is vol leven" ....." Postpakketjes met adres"...." De oorsprong van orde en wetmatigheid" ..." Fohat, de Cosmische drijfkracht" ...." We dragen alle mogelijkheden in ons"....." "....." Het Zonnestelsel is in al zijn harmonie en symmetrie de uitdrukking van Cosmische wijsheid. Een wijsheid die ook wij, schijnbaar kleine en nietige mensen, in ons dragen. Wij zijn immers een kind van de Cosmos. Alle elementen die het Zonnestelsel in zich draagt, hebben wij logischerwijze ook in ons: een Goddelijke onvernietigbare kern, ......."...." (e.c. bron: Luc.apr.1999/52-57/H. Bezemer/).
Idee alstublieft: 1. Super wijze Les van Pastor Nikolaas Sintobin S.J. o.a. over " Vrijheid deel 1 van 10." voor mij is te begrijpen, dat ik stap voor stap kan groeien, meer begrijpen, meer en betere keuzes kan bewust maken. 2. Religie en Godsdienst, zijn in oorsprong van een bron afkomstig. Door tijden heen zijn zijn door beoefenaars beetje bij beetje veranderd. Veranderd in interpretatie m.i. 3. Liturgie in RKK dat ik zag j.l. op zondag, is niet makkelijk begrijpen voor kinderen, jongeren, en jong volwassenen van 24-36 jaar. Deze personen zijn in moderne tijden met Ruimte reizen, games. " Jezus als brood en bloed "consumeren is niet te vertalen in taal voor kinderen en jongeren m.i.
Ritualen en Symbolen is een "gesluierd taal" . Volwassenen die "spirituele diensten" beleven, gaan ritualen en symbolen elke keer opnieuw "nieuwe dimensie " hebben, door " groeien".
Anoniem zei…
aanvul.a.u.b. tema: " symbolen en ritualen" . Stel U voor dat Priester, vooraf verteld wat is de betekenis van Eucharistie, meer in een taal voor kinderen, jongeren en jong volwassenen, in elke Mis opnieuw, en daarna in: een toegewijde, en met groot Elan gebaren en attributen de hele aanwezige publiek in Kerk uitgenodigd mee dat toegewijde " samen spelen " in inter actie. m.i. Dat "samen spelen " bedoel ik volgens Ignatiaanse Spiritualiteit.
Anoniem zei…
Aanvul. a.u.b. op thema "symbolen en ritualen" Sommige kinderen sommige jongeren kunnen zich niet goed voelen van ideeën: als " ritueel slachten, offers brengen door ritualen, als lam geofferd, zie hoeveel verzet is laatste jaren in publieke opinie dat rituaal slachten van dieren opheffen? en dat een prachtig Goddelijke Mens zoon van God is gekruisigd door zijn vader en gelaten aan dat kruis tot dood opvolgt" , dat is niet voor te stellen dat dat goed is bedoeld? Die ritualen zijn bedacht door volwassenen mensen die in boeken hebben veel gelezen.
Anoniem zei…
aanvul.a.u.b. thema : " symbolen en ritualen" .
1. Van harte aanbevolen een Super Rijke Nieuwsbrief van " IGNIS WEBMAGAZINE" d.d. 7 maart 2014, titel: " GEVEN, BIDDEN, VASTEN ".
2. " symbolen en ritualen " citeer klein deel van artikel titel: " Pasen: de inwijding van de grote beproeving": "....." (subtitel) " De eucharistie en de kruisiging"......." In het bloed zit het leven, is de oude mozaïsche uitspraak. Wanner daarom in het laatste avondmaal gesproken wordt over bloed, wordt daarmee het kosmische leven, de kosmische vitaliteit bedoeld. In het Sanskrit wordt hierover gesproken als JîVA , het goddelijke leven, goddelijke vitaliteit. Het drinken van dit bloed is het één worden met het Universele Leven. Het brood nu symboliseert in de mystieke taal van de Mysteriescholen het intellect. Van brood, of de grondstof ervan graan, werd ook verteld dat het oorspronkelijk van de planeet Venus kwam. Die planeet wordt in verband gebracht met het denken, maar wel het door de geest verlichte denken: de hogere Manas. Terwijl van de wijn, die staat voor het bloed - het leven - wordt verteld dat hij in relatie staat met Jupiter, de planeet die de vitaliteit beheerst."....." (e.c. bron: Luc.APR/2000/36-47/B.Voorham/)
3. Tijdje geleden op Ned.televisie is een vrolijke bijeenkomst van jongeren getoond met een podium een muziek spelers, en een Spreker, die over Jezus spraak. Dat was op zonnige dag in een park. Spreker heeft gepassioneerd over Jezus verteld dat : " JEZUS WAS EEN VERNIEUWER" . In de tijd van JEZUS, waren veel misstanden in maatschappij. Spreker tekende een groot cirkel en met zijn pen draaide steeds zelfde groeven in dat cirkel, zodat dat cirkel heel dikke lijn had en de Spreker vertelde, dat die mensen toen in " hun systemen " rondjes draaiden zo lang dat zij zijn vastgeroest waren in hun patronen van denken en in hun doen. JEZUS kwam en Jezus wilde die vastgeroeste patronen doorbreken naar een nieuw Horizon, naar Liefde voor elkaar onder mensen, naar samenwerking van mensen onderling, naar mensen behoeften ! kijken en niet naar die verouderde wetten van toen slaafs gehoorzamen.
Deze Preek van die Spreker heeft mij geraakt en vrolijk gestemd. Voorstel idee a.u.b. - misschien overwegen dat " offer van Jezus op kruis anders vertellen? " (zie hoeveel mensen zijn geofferd voor Goden in het verleden? van mensheid ? ). - misschien overwegen woorden bij "brood" uitdelen vertellen dat: Jezus ter aandenken heeft voorgesteld " dat brood- ZIJN BROOD, en dat bloed - ZIJN GEEST/SPIRIT in een MIS tot zich nemen en/om: AAN JEZUS DENKEN ! En ook JEZUS LIEFHEBBEN, omdat JEZUS HEEFT OOK ONS ALLEN MENSEN en dat betekend ALLE MENSEN! ALLE MENSEN in alle GEAARDHEID, in ALLE SEKSUELE GEAARDHEID LIEF HAD.! Alstublieft.
Anoniem zei…
aanvul.a.u.b. Interview j.l. met de Heer Paus Franciscus in een Groot Krant, en vraag: " Bestuurt Paus Franciscus de Kerk op een Jezuïtische Wijze? ".
Van harte heb ik wishful thinking, dat allen die met de Heer Paus Franciscus mee regeren/besturen in RKK Kerk op een Jezuïtische Wijze besturen, om KERK RKK een NIEUW ELAN EN INVLOED voor rechtvaardige Wereld bewerkstelligen. Jezuïtische Wijze van Besturen is als dat Jezus persoonlijk zou gewild hebben. VERNIEUWEN, LIEFHEBBEN, HORIZON ZIEN, ZICH ZELF HOOG ONTWIKKELEN, BEMOEIEN MET GANG VAN ZAKEN IN MAATSCHAPPIJ, RIJKE MENSEN EDUCATIEF BIJSTAAN/EVANGELISEREN, ARME MENSEN AANMOEDIGEN ZICH ZO VEEL MOGELIJK ONTWIKKELEN , ROOMS KATHOLIEKE KERK EN ZIJNE LIEFHEBBEN VOOR EEN GROOT RECHTVAARDIG KERK SAMENLEVING. Mijn gevoel.
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin S.J. voor Super Inspirerende Video. Op de Video heb ik aangeklikt op venstertje met icoontje " YouTube" en is ook Interessante video te bekijken titel: " Quantum Mechanics: Fabric of the Cosmos - Documentary " door wetenschapper Brian Greene verteld. Idee delen a.u.b. 1. citeer deel tekst: " Internal And External Attachements" Internal: your ideas, beliefs, opinions or viewpoints, memories, a certain way of thinking, a particular virtue, virtues or specialty, either positieve or negative, etc.
External Attachements : people, objects, your physical body, position or role in your family, society or in your proffessional field, money, places, physical comfort, hobby, routine, how people see you, or what they think of you etc."
EACH TIME we attach ourselves to anything external or internal, we create fears, of loss of what I am attached to.........." (einde citeren). Redeneren: " JEZUS van zijn kruis afhalen voor nu en voor altijd." Zie a.u.b. hoe prachtig wereld is te beleven met " Quantum Mechanics: Fabric of the Cosmos" en met Quantum Fysica bijvoorbeeld de " Energie Therapie" (Quantum Touch Of Matrix= T.O.M.). Mogelijkheden om " Jezus " veel rijker beleven. Voor moderne mensen is te begrijpen m.i. p.s. Ik heb ervaren dat van een idee overstappen op een andere idee is niet makkelijk. Met " Cosmos Onderwijs " met prachtige DVD die niet duur zijn bij grote Kwaliteiten Kranten beschikbaar in webwinkel, en uren en uren betoverende beelden die voor visualiseren uitbeelden onze Kosmos. Of in web winkel bij Jezuïeten Orde bijvoorbeeld nog beter? DVD's over Cosmos? Stel U voor in prachtige Kerken van Rooms Katholieke Kerken doen op grote schermen, zo video als de bovenstaande om te beginnen misschien? m.i.
Anoniem zei…
Toelichting a.u.b. voor woord gebruikt in " JEZUS van zijn kruis afhalen voor nu en voor altijd".
1. Jezus op dat "Kruis dat in Kerk is uitgebeeld en in handel ook waar ik ook zo een Kruis toen heb met figuur dat niet levende uitbeeldt".
2. Introduceren a.u.b. opnieuw in Leer " Reïncarnatie". " The Kingdom of God is within you", Luke 17:20-21. " Jezus zegt tegen zijn discipelen: " Het Koninkrijk der hemelen is in Ulieden" , dat wil zeggen is in je eigen innerlijk te vinden. Niet na het overlijden, maar hier op aarde in dit of een toekomstig leven." citeer a.u.b.: " Drie axioma's : - Er is sprake van grenzenloosheid. Het leven is eeuwig en grenzenloos. - Er is sprake van cyclische beweging, een periodieke manifestatie van leven, waarna het zich weer terugtrekt. - Elk wezen maakt een innerlijke ontwikkelingsgang door van ' atoom tot god ', waarbij er tevens sprake is van volstrekte gelijkwaardigheid. Er is altijd sprake van leven binnen een groter leven." (e.c. bron: Symposium, Luc.nr.4-5/2011/7-12/'Marijn Gijsbers/).
citaat: " Yesterday is history, Tomorrow is mystery, Today is Present And Present is a Gift". Zou dat een Idee goed bevonden worden alstublieft? Een pracht figuur van een mannelijke persoon, zodanig uitgebeeld dat alle volkeren zouden zich kunnen herkennen? en met krachtig Kosmische uitstraling ons mensen met liefdevolle glimlach tegemoet ? als niet anders kan aan kruis? antwoord: ja, wel een levende beeld uitbeelden voor inspiratie . Ik heb RKK lief, graag zou ik mijn idee willen delen.
Anoniem zei…
" Het geheim achter de Bergrede - deel 1 De zaligsprekingen". a.u.b. citeer deel tekst: " In het Evangelie van Matheus staat de prachtige Bergrede, die vandaag nog even actueel is als tweeduizend jaar geleden." ".....De functie van de berg......." Toen Jezus de berg beklom, verhief hij zich tot de meer geestelijke werelden.""........Tot wie richt Jezus - de Leraar - zich op de berg? Hij richt zich tot speciale leerlingen, tot mensen die reeds enige passen gezet hebben op het innerlijke Pad van bewustzijnsuitbreiding. Zij zijn mensen die de gelofte hebben afgelegd te pogen te leven in hun hogere natuur. Ze zijn leerlingen van een spiritueel Meester. Zij gaan de berg op. Dat wil zeggen: zij dorsten naar geestelijke, esoterische kennis. Zij nu worden door Jezus apart genomen en krijgen speciaal onderricht. Aan het eind van de Bergrede, in de beroemde passage van de paarlen die niet voor de zwijnen moeten worden geworpen, wordt nadrukkelijk meegedeeld dat deze leringen niet voor de massa zijn. Spiritueel onderricht is namelijk niet vrijblijvend. Daarom wordt het alleen gegeven aan mensen die in de praktijk van hun leven ervan blijk hebben gegeven, dat ze het waard zijn dat onderricht te ontvangen. ".......... "....." "Wie op de hoogte is van de religieuze literatuur - en vooral van de van het Oosten - komt in de Bergrede niets oorspronkelijks tegen. Er zijn vooral veel overeenkomsten met het Buddhisme......" In de Bergrede is een gedragscode van een Mysterieschool verscholen, en wel in het bijzonder die van de Essenen" .......De leer is universeel, ......" " De grote wijze die de de naam Joshua de Nazarener moet hebben gehad en die thans bekend is onder de naam Jezus de Christus, was opgeleid en gevormd binnen die groep van de Essenen."........."." Die Essenen waren in feite Buddhisten."....."Er loopt dus een directe lijn van het Buddhisme naar het Christendom, zoals er ook een directe lijn loopt van Gautama de Buddha naar Jezus". (e.c. bron: Luc.nr.5/2001/ 132-138/ Barend Voorham/). Reden voor deze citaat a.u.b. van veronderstellen : " Niemand kan groeien in ware spiritualiteit, tenzij hij geleden heeft. Daardoor hebben zijn hart en ziel zich afgestemd op het leed van de wereld. Lijden is daarom onze vriend, omdat het ons de relativiteit van het uiterlijke bestaan doet inzien, ons bewustzijn verruimt....."..." " waar treuren mensen eigenlijk om? Is dat niet veelal om materiële zaken? Zaken van de illusoire kant van de natuur?Wanneer je dat gaat inzien, ontstaat het verdriet. Dan besef je dat elk geluk voorbijgaat. Deze eenvoudige waarheid werd door de Buddha als volgt geformuleerd: " Alle gemanifesteerde dingen gaan gepaard met smart en lijden." Maar als je dan doordenkt, dan besef je dat het lijden een oorzaak heeft en dat het opgeheven kan worden. Dan Ontstaat de vertroosting." Mijn redeneren is:Geachte Priesters, de hele Geachte Orde van Kerk zijn hoog opgeleide personen, die volwassenen zijn, goed kunnen redeneren en zien door hen ogen, van Jezus aan Kruis is voor deze uitverkoren geachte elite heel begrijpelijk. Deze geachte elite weet waar het om gaat. Stel U voor eenvoudige mensen als ik, mijne, kleine kinderen, jongeren, zonder levens ervaring, zonder goede spirituele achtergrond, kijken naar een kruis met een persoon uitgebeeld als heel droevig gebeurtenis.
Iedereen raakt wel eens verstrooid tijdens het gebed. Daar is niets ongewoons aan. Blijven ze je lastigvallen houd er dan rekening mee dat er verschillende soorten verstrooiingen zijn. Gaat het om mensen om wie je geeft, die ziek zijn of het moeilijk hebben, maak dan van die verstrooiing je gebed. Dat is op dat moment belangrijker dan te blijven vasthouden aan de Schrifttekst waarmee je het gebed bent ingegaan. Zijn het verstrooiingen die je van de Heer wegtrekken, richt je dan tot Hem en erken dat je nog zwak bent of op jezelf gekeerd. En herneem dan de tekst. Hoe meer tijd je genomen hebt om tot innerlijke rust te komen bij het begin van het gebed, hoe kleiner het risico op verstrooiingen – ook al kun je ze nooit helemaal van te voren uitsluiten. Mark Rotsaert sj
Voor de glossy LFK schreef ik een overweging over vertrouwen. In deze serie bied ik enkele uittreksels aan. (5/6) Hoe kan je te weten komen wat voor jou weg is naar meer geluk? Ook daar geeft de ervaring van Stefan een bijzondere hint. En zo komen we opnieuw uit bij het vertrouwen. Als ik Stefan goed begrijp, maakt hij onderscheid tussen twee mogelijke sporen. Het eerste is dat van de wil . Dan gaat het over allerhande doelen of uitdagingen die je je zélf stelt in je leven. Vaak omdat men meent dat die belangrijk zijn. Dat is waar ik zonet over schreef. De ervaring van Stefan is dat dit willen hem niet gelukkig maakt en dat het niet dat is dat hem, niettegenstaande alles, opnieuw tot een blij man heeft gemaakt. Het tweede spoor waar Stefan het over heeft is dat van het vertrouwen. Van het zich toevertrouwen aan iets of iemand buiten hem. Hij noemt het liefde , een sprankelend gevoel van leven , levensenergie die naar me toe komt enz. Hier herken ik ook mijn eigen ervar...
Hieronder vind je mijn homilie voor deze zondag. Vijfentwintigste zondag door het jaar, C : Amos 8,4-7 1 Timoteüs 2,1-8 Lucas 16,1-13 Mijn eerste taak als jezuïet is internetpastoraat. Het wereldwijde web is mijn tweede thuis geworden. Een thuis omdat het voor mij een voorkeursplek is waar ik het Evangelie mag ontdekken en op mijn beurt doorgeven. Het internet heeft ook schaduwzijden. Een daarvan is dat het internet nooit vergeet. Het feit dat er thans zoveel schandalen aan het licht komen, heeft hier mee te maken. Het internet is onverbiddelijk. Wat er eenmaal op staat, kan je er nauwelijks vanaf krijgen. Ik moest hieraan denken toen ik de lezing uit Amos las. De profeet klaagt er de praktijken aan waarmee kooplui arme mensen bedriegen. Geen van hun daden zal Ik ooit vergeten!, horen we God zeggen. “ Goed zo!” , was mijn spontane reactie. Onrechtvaardigheid moet gestraft worden. Als ik hier echter even over nadenk, gaat mijn hevigh...
Luistervriendelijk spreken, hoe doe je dat? Een ignatiaans perspectief door Nikolaas Sintobin sj. 2/5 Spreken Er is echter nog een andere voorwaarde opdat er geluisterd kan worden. De ander dient te spreken. Meer in het bijzonder, dient hij of zij zo te spreken dat het luisteren erdoor niet alleen wordt mogelijk gemaakt, maar dat het ook nog eens wordt bevorderd. Hoe kan je zo spreken dat je verhaal niet de indruk geeft een aaneenrijging te zijn van gemeenplaatsen die je net zo goed op Facebook kan lezen? Hoe kan je echt iets over je binnenkant vertellen zonder dat de luisteraar zich ongewild een voyeur voelt? Hoe kan je, als het jouw beurt is, zó spreken dat jouw inbreng een behapbare bijdrage wordt zonder dat de andere leden zich door de opeenvolgende verhalen meegesleurd voelen in een overweldigende tsunami van informatie? In de komende blogs geef ik vier tips omtrent luistervriendelijk spreken . 1. Spreek vanuit jezelf. Spreek van...
Het lijkt niet mogelijk. Toch gebeurt het hier – al dan niet in scène gezet. Kunnen armoede en miserie samengaan met schoonheid? Wat denk jij? Klik hier om deze video te bekijken of klik op onderstaande afbeelding
Vooraleer zijn studies aan te vatten, wilde de jonge man gerustgesteld worden door zijn meester. “Kan u mij leren wat het einddoel is van het leven?” “Neen, dat kan ik niet”, antwoordde de meester. Kan u me dan tenminste iets zeggen over de zin van het leven?” “Neen, dat kan ik niet.” "Kan u me wat onderrichten over de betekenis van de dood en van het leven ná de dood?” “Neen, dat kan ik niet.” Minachtend ging de jonge man weg. De leerlingen waren onthutst. Ze vonden dat hun meester zich niet van zijn beste kant had getoond. De meester zei hun op vaderlijke toon: “wat voor zin heeft het om de aard en de zin van het leven te doorgronden als je er nog nooit van geproefd hebt? Ik verkies dat je je gebakje opeet, eerder dan dat je er allerhande bespiegelingen over maakt.” Anthony de Mello sj Anthony de Mello sj (1931 – 1987) was een Indisch jezuïet en psychotherapeut. Hij had veel aandacht voor de dialoog tussen de ignatiaanse spiritualitei...
Een tijd geleden verscheen op de theologenblog onderstaande overweging van mijn hand: Geloof jij in engelen? Hieronder vind je een uittreksel alsook een link naar de volledige tekst. ... In onze tijd klinkt het vreemd te spreken over geesten en engelen. Er zijn goede redenen om hier omzichtig mee om te gaan. Voor je het weet verlaat je helemaal het domein van het christelijk geloof. Tegelijk weten we dat ze een Bijbels gegeven zijn en dat ze in de christelijke traditie best hun plaats hebben. Zo is er in de Rooms-Katholieke Kerk op 29 september het feest van de aartsengelen. Wat kan je hier vandaag mee? Het getuigenis van Pierre Favre sj spreekt me sterk aan. Meer nog, ik vind het uitdagend en oproepend. Zijn geloof in engelen en geesten heeft niets te maken met vreemde esoterische wezens, al of niet met kleurrijke vleugels. Het is wel een beeld dat hij gebruikt om een fundamenteel aspect van zijn geloofservaring te benoemen. Favre gelooft voluit in Gods voorzienende liefde voor elke ...
Mag ik in mijn gebed alleen maar liefdevolle, vrome gedachten en gevoelens koesteren. Is het verkieslijk dat ik negatieve gedachten en gevoelens censureer? Het antwoord op deze vraag is eenvoudig. God kent je beter dan jij jezelf kent. Het is daarom niet alleen toegelaten, het is zelfs wenselijk dat je voor Hem komt zoals je bent, zoals je je voelt en met wat je op dat moment te zeggen hebt. Alle maskers mogen naar omlaag. Als je verlangt dat Gods Geest gedurende je gebed in jou kan bidden, dan is het wenselijk dat je vensters en deuren wijdopen zet. Dat je je toont zoals je bent, op dit ogenblik. Anders wordt de ontmoeting moeilijk. Alles wat menselijk is mag dan ook aan bod komen in je gebed. Kijk maar naar de psalmen, het hart van het getijdengebed van de Kerk. Het hele palet van de menselijke gevoelens wordt erin verwoordt. Van de meest verfijnde en hoogstaande, tot de meest gruwelijke en schrikwekkende. God kan ons maar bekeren in de mate dat wij ons aan He...
Luistervriendelijk spreken, hoe doe je dat? Een ignatiaans perspectief door Nikolaas Sintobin sj. 1/5 Luisteren In de ignatiaanse traditie wordt veel belang gehecht aan het luistergesprek: een gesprek waarbij de deelnemers iets delen over hun persoonlijke ervaring en onderscheiding. Bij het nadenken hierover wordt doorgaans vooral aandacht besteed aan het luisteren. Dat is geen toeval. De ervaring leert dat luisteren eisend is. Het vraagt om tot op zekere hoogte jezelf los te laten. Dat is de voorwaarde om het zwaartepunt bij de ander te kunnen leggen. Het is een vereiste om hem of haar echt te kunnen begrijpen. Luisteren vooronderstelt ook om je eigen inzichten, ervaringen, argumenten, kennis even te laten voor wat ze zijn, hoe rijk en subtiel ook. Zo kan het stiller worden in jezelf. Het maakt je meer ontvankelijk. Dan wordt het mogelijk om zo te luisteren dat je beter kan achterhalen wat die ander nu eigenlijk wil zeggen. Soms legt die ander verschillende accenten als ji...
Voor de glossy Liefke schreef ik een overweging over vertrouwen. In deze serie bied ik enkele uittreksels aan. (6/6) Een laatste vraag die ik wil behandelen is hoe je dan dat sprankelend gevoel van leven wel op het spoor kan komen. Hoe te achterhalen, anders gezegd, waaraan je je wel en waaraan je beter niet toevertrouwt? Dan komen we op het terrein van de gehoor-zaamheid, van het luisteren, van het leren onderscheiden in je hart waar die - vaak stille - vreugde wel of niet aanwezig is. Luisteren kan maar als het voldoende stil is om je heen. Als je jezelf de tijd en de ruimte gunt om stil te vallen en om aandacht te geven aan wat zich afspeelt in je diepere affectieve bedding. Vertrouwen is een levenslang avontuur. Het wordt je gegeven. Aan jou om het te omarmen. Nikolaas Sintobin sj
Reacties
voor Super Inspirerende video,
video dat dat de grootheid van God Goddelijke kan voor ons visualiseren,
om liefhebben, bewonderen, en ons onderwijzen om met wetten van het "Heelal" harmoniseren.
A.U.B. citeer deel van tekst titel : " Cosmische rivieren van leven - deel I "
" Over de circulaties in ons Zonnestelsel" .
"......." Het Zonnestelsel, ons Cosmisch tehuis, is een zeer inspirerend maar ook ongelooflijk breed veld van studie en overpeinzing."
".......Stroom van bewustzijn"..........." Alle elektrische en magnetische krachten in ons menselijk lichaam vloeien voort uit de innerlijke mens"........" " Hoe onbegrijpelijk groots de reikwijdte van het leidende Zonnebewustzijn moge zijn, ook dat wezen is slechts een klein atoom binnen de Melkweg, die we zouden kunnen beschouwen als een cel van kosmische afmetingen. En een cel is natuurlijk deel van een groter lichaam....., enzovoort. Er is geen einde aan de Hiërarchie van Leven."
" Rivieren van leven" , In het groot en in het klein , overal zien we ordening, een organische samenwerking van delen in een geheel, dat op zich weer deel is van een groter geheel.
Als we in ons eigen menselijk lichaam een stelsel van samenwerkende organen zien - hart, hersenen, lever, et cetera. - dan zien we datzelfde in het Zonnestelsel,
waarbij de Zon zowel de functie van hart als hersenen heeft.
En tussen alle cosmische organen ( Zon en planeten ) zijn er talloze stromen of verbindingen van uiteenlopende aard.
Dat zijn de ' slagaderen ' en 'zenuwen van de Cosmos"........" De planetaire wisselwerking" ...." Een kracht is een invloed is een ' vloed ' . "..
" De ruimte is vol leven" ....." Postpakketjes met adres"...." De oorsprong van orde en wetmatigheid" ..." Fohat, de Cosmische drijfkracht" ...." We dragen alle mogelijkheden in ons"....."
"....." Het Zonnestelsel is in al zijn harmonie en symmetrie de uitdrukking van Cosmische wijsheid.
Een wijsheid die ook wij, schijnbaar kleine en nietige mensen, in ons dragen.
Wij zijn immers een kind van de Cosmos. Alle elementen die het Zonnestelsel in zich draagt, hebben wij logischerwijze ook in ons: een Goddelijke onvernietigbare kern, ......."...."
(e.c. bron: Luc.apr.1999/52-57/H. Bezemer/).
Idee alstublieft:
1. Super wijze Les van Pastor Nikolaas Sintobin S.J. o.a. over " Vrijheid deel 1 van 10."
voor mij is te begrijpen, dat ik stap voor stap kan groeien, meer begrijpen, meer en betere keuzes kan bewust maken.
2. Religie en Godsdienst, zijn in oorsprong van een bron afkomstig.
Door tijden heen zijn zijn door beoefenaars beetje bij beetje veranderd.
Veranderd in interpretatie m.i.
3. Liturgie in RKK dat ik zag j.l. op zondag, is niet makkelijk begrijpen voor kinderen, jongeren, en jong volwassenen van 24-36 jaar.
Deze personen zijn in moderne tijden met Ruimte reizen, games.
" Jezus als brood en bloed "consumeren is niet te vertalen in taal voor kinderen en jongeren m.i.
Ritualen en Symbolen is een "gesluierd taal" .
Volwassenen die "spirituele diensten" beleven, gaan ritualen en symbolen elke keer opnieuw "nieuwe dimensie " hebben, door " groeien".
Stel U voor dat Priester, vooraf verteld wat is de betekenis van Eucharistie, meer in een taal voor kinderen, jongeren en jong volwassenen,
in elke Mis opnieuw,
en daarna in:
een toegewijde, en met groot Elan gebaren en attributen de hele aanwezige publiek in Kerk uitgenodigd mee dat toegewijde " samen spelen " in inter actie.
m.i.
Dat "samen spelen " bedoel ik volgens Ignatiaanse Spiritualiteit.
Sommige kinderen sommige jongeren kunnen zich niet goed voelen van ideeën:
als " ritueel slachten, offers brengen door ritualen, als lam geofferd,
zie hoeveel verzet is laatste jaren in publieke opinie dat rituaal slachten van dieren opheffen? en dat een prachtig Goddelijke Mens zoon van God is gekruisigd door zijn vader en gelaten aan dat kruis tot dood opvolgt" , dat is niet voor te stellen dat dat goed is bedoeld?
Die ritualen zijn bedacht door volwassenen mensen die in boeken hebben veel gelezen.
1. Van harte aanbevolen een Super Rijke Nieuwsbrief van " IGNIS WEBMAGAZINE" d.d. 7 maart 2014,
titel: " GEVEN, BIDDEN, VASTEN ".
2. " symbolen en ritualen " citeer klein deel van artikel titel: " Pasen: de inwijding van de grote beproeving":
"....." (subtitel) " De eucharistie en de kruisiging"......." In het bloed zit het leven, is de oude mozaïsche uitspraak.
Wanner daarom in het laatste avondmaal gesproken wordt over bloed, wordt daarmee het kosmische leven, de kosmische vitaliteit bedoeld.
In het Sanskrit wordt hierover gesproken als JîVA , het goddelijke leven, goddelijke vitaliteit.
Het drinken van dit bloed is het één worden met het Universele Leven.
Het brood nu symboliseert in de mystieke taal van de Mysteriescholen het intellect.
Van brood, of de grondstof ervan graan, werd ook verteld dat het oorspronkelijk van de planeet Venus kwam. Die planeet wordt in verband gebracht met het denken, maar wel het door de geest verlichte denken: de hogere Manas.
Terwijl van de wijn, die staat voor het bloed - het leven - wordt verteld dat hij in relatie staat met Jupiter, de planeet die de vitaliteit beheerst."....."
(e.c. bron: Luc.APR/2000/36-47/B.Voorham/)
3. Tijdje geleden op Ned.televisie is een vrolijke bijeenkomst van jongeren getoond met een podium een muziek spelers, en een Spreker, die over Jezus spraak.
Dat was op zonnige dag in een park.
Spreker heeft gepassioneerd over Jezus verteld dat : " JEZUS WAS EEN VERNIEUWER" .
In de tijd van JEZUS, waren veel misstanden in maatschappij.
Spreker tekende een groot cirkel en met zijn pen draaide steeds zelfde groeven in dat cirkel,
zodat dat cirkel heel dikke lijn had en de Spreker vertelde,
dat die mensen toen in " hun systemen " rondjes draaiden zo lang dat zij zijn vastgeroest waren in hun patronen van denken en in hun doen.
JEZUS kwam en Jezus wilde die vastgeroeste patronen doorbreken naar een nieuw Horizon,
naar Liefde voor elkaar onder mensen, naar samenwerking van mensen onderling,
naar mensen behoeften ! kijken en niet naar die verouderde wetten van toen slaafs gehoorzamen.
Deze Preek van die Spreker heeft mij geraakt en vrolijk gestemd.
Voorstel idee a.u.b.
- misschien overwegen dat " offer van Jezus op kruis anders vertellen? " (zie hoeveel mensen zijn geofferd voor Goden in het verleden? van mensheid ? ).
- misschien overwegen woorden bij "brood" uitdelen vertellen dat:
Jezus
ter aandenken heeft voorgesteld " dat brood- ZIJN BROOD, en dat bloed - ZIJN GEEST/SPIRIT
in een MIS tot zich nemen en/om:
AAN JEZUS DENKEN ! En ook JEZUS LIEFHEBBEN,
omdat JEZUS HEEFT OOK ONS ALLEN MENSEN en dat betekend ALLE MENSEN!
ALLE MENSEN in alle GEAARDHEID, in ALLE SEKSUELE GEAARDHEID LIEF HAD.!
Alstublieft.
" Bestuurt Paus Franciscus de Kerk op een Jezuïtische Wijze? ".
Van harte heb ik wishful thinking, dat allen die met de Heer Paus Franciscus mee regeren/besturen in RKK Kerk op een Jezuïtische Wijze besturen, om KERK RKK een NIEUW ELAN EN INVLOED voor rechtvaardige Wereld bewerkstelligen.
Jezuïtische Wijze van Besturen is als dat Jezus persoonlijk zou gewild hebben.
VERNIEUWEN,
LIEFHEBBEN,
HORIZON ZIEN,
ZICH ZELF HOOG ONTWIKKELEN,
BEMOEIEN MET GANG VAN ZAKEN IN MAATSCHAPPIJ,
RIJKE MENSEN EDUCATIEF BIJSTAAN/EVANGELISEREN,
ARME MENSEN AANMOEDIGEN ZICH ZO VEEL MOGELIJK ONTWIKKELEN ,
ROOMS KATHOLIEKE KERK EN ZIJNE LIEFHEBBEN VOOR EEN GROOT RECHTVAARDIG KERK SAMENLEVING.
Mijn gevoel.
Op de Video heb ik aangeklikt op venstertje met icoontje " YouTube" en is ook Interessante video te bekijken titel: " Quantum Mechanics: Fabric of the Cosmos - Documentary " door wetenschapper Brian Greene verteld.
Idee delen a.u.b.
1. citeer deel tekst: " Internal And External Attachements"
Internal: your ideas, beliefs, opinions or viewpoints, memories, a certain way of thinking, a particular virtue, virtues or specialty, either positieve or negative, etc.
External Attachements : people, objects, your physical body, position or role in your family, society or in your proffessional field, money, places, physical comfort, hobby, routine, how people see you, or what they think of you etc."
EACH TIME we attach ourselves to anything external or internal, we create fears, of loss of what I am attached to.........."
(einde citeren).
Redeneren: " JEZUS van zijn kruis afhalen voor nu en voor altijd."
Zie a.u.b. hoe prachtig wereld is te beleven met " Quantum Mechanics: Fabric of the Cosmos" en met Quantum Fysica bijvoorbeeld de " Energie Therapie" (Quantum Touch Of Matrix= T.O.M.).
Mogelijkheden om " Jezus " veel rijker beleven.
Voor moderne mensen is te begrijpen m.i.
p.s. Ik heb ervaren dat van een idee overstappen op een andere idee is niet makkelijk.
Met " Cosmos Onderwijs " met prachtige DVD die niet duur zijn bij grote Kwaliteiten Kranten beschikbaar in webwinkel, en uren en uren betoverende beelden die voor visualiseren uitbeelden onze Kosmos.
Of in web winkel bij Jezuïeten Orde bijvoorbeeld nog beter? DVD's over Cosmos?
Stel U voor in prachtige Kerken van Rooms Katholieke Kerken doen op grote schermen, zo video als de bovenstaande om te beginnen misschien? m.i.
1. Jezus op dat "Kruis dat in Kerk is uitgebeeld en in handel ook waar ik ook zo een Kruis toen heb met figuur dat niet levende uitbeeldt".
2. Introduceren a.u.b. opnieuw in Leer " Reïncarnatie".
" The Kingdom of God is within you", Luke 17:20-21.
" Jezus zegt tegen zijn discipelen: " Het Koninkrijk der hemelen is in Ulieden" , dat wil zeggen is in je eigen innerlijk te vinden. Niet na het overlijden, maar hier op aarde in dit of een toekomstig leven."
citeer a.u.b.: " Drie axioma's :
- Er is sprake van grenzenloosheid. Het leven is eeuwig en grenzenloos.
- Er is sprake van cyclische beweging, een periodieke manifestatie van leven, waarna het zich weer terugtrekt.
- Elk wezen maakt een innerlijke ontwikkelingsgang door van ' atoom tot god ', waarbij er tevens sprake is van volstrekte gelijkwaardigheid. Er is altijd sprake van leven binnen een groter leven."
(e.c. bron: Symposium, Luc.nr.4-5/2011/7-12/'Marijn Gijsbers/).
citaat: " Yesterday is history, Tomorrow is mystery, Today is Present And Present is a Gift".
Zou dat een Idee goed bevonden worden alstublieft?
Een pracht figuur van een mannelijke persoon, zodanig uitgebeeld dat alle volkeren zouden zich kunnen herkennen? en met krachtig Kosmische uitstraling ons mensen met liefdevolle glimlach tegemoet ? als niet anders kan aan kruis? antwoord: ja, wel een levende beeld uitbeelden voor inspiratie .
Ik heb RKK lief, graag zou ik mijn idee willen delen.
a.u.b. citeer deel tekst: " In het Evangelie van Matheus staat de prachtige Bergrede, die vandaag nog even actueel is als tweeduizend jaar geleden."
".....De functie van de berg......." Toen Jezus de berg beklom, verhief hij zich tot de meer geestelijke werelden.""........Tot wie richt Jezus - de Leraar - zich op de berg?
Hij richt zich tot speciale leerlingen, tot mensen die reeds enige passen gezet hebben op het innerlijke Pad van bewustzijnsuitbreiding. Zij zijn mensen die de gelofte hebben afgelegd te pogen te leven in hun hogere natuur.
Ze zijn leerlingen van een spiritueel Meester. Zij gaan de berg op. Dat wil zeggen: zij dorsten naar geestelijke, esoterische kennis. Zij nu worden door Jezus apart genomen en krijgen speciaal onderricht. Aan het eind van de Bergrede, in de beroemde passage van de paarlen die niet voor de zwijnen moeten worden geworpen, wordt nadrukkelijk meegedeeld dat deze leringen niet voor de massa zijn.
Spiritueel onderricht is namelijk niet vrijblijvend. Daarom wordt het alleen gegeven aan mensen die in de praktijk van hun leven ervan blijk hebben gegeven, dat ze het waard zijn dat onderricht te ontvangen. ".......... "....."
"Wie op de hoogte is van de religieuze literatuur - en vooral van de van het Oosten - komt in de Bergrede niets oorspronkelijks tegen. Er zijn vooral veel overeenkomsten met het Buddhisme......" In de Bergrede is een gedragscode van een Mysterieschool verscholen, en wel in het bijzonder die van de Essenen" .......De leer is universeel, ......"
" De grote wijze die de de naam Joshua de Nazarener moet hebben gehad en die thans bekend is onder de naam Jezus de Christus, was opgeleid en gevormd binnen die groep van de Essenen."........."." Die Essenen waren in feite Buddhisten."....."Er loopt dus een directe lijn van het Buddhisme naar het Christendom, zoals er ook een directe lijn loopt van Gautama de Buddha naar Jezus".
(e.c. bron: Luc.nr.5/2001/ 132-138/ Barend Voorham/).
Reden voor deze citaat a.u.b.
van veronderstellen : " Niemand kan groeien in ware spiritualiteit, tenzij hij geleden heeft.
Daardoor hebben zijn hart en ziel zich afgestemd op het leed van de wereld.
Lijden is daarom onze vriend, omdat het ons de relativiteit van het uiterlijke bestaan doet inzien, ons bewustzijn verruimt....."..."
" waar treuren mensen eigenlijk om? Is dat niet veelal om materiële zaken? Zaken van de illusoire kant van de natuur?Wanneer je dat gaat inzien, ontstaat het verdriet.
Dan besef je dat elk geluk voorbijgaat. Deze eenvoudige waarheid werd door de Buddha als volgt geformuleerd: " Alle gemanifesteerde dingen gaan gepaard met smart en lijden."
Maar als je dan doordenkt, dan besef je dat het lijden een oorzaak heeft en dat het opgeheven kan worden. Dan Ontstaat de vertroosting."
Mijn redeneren is:Geachte Priesters, de hele Geachte Orde van Kerk zijn hoog opgeleide personen, die volwassenen zijn, goed kunnen redeneren en zien door hen ogen, van Jezus aan Kruis is voor deze uitverkoren geachte elite heel begrijpelijk.
Deze geachte elite weet waar het om gaat.
Stel U voor eenvoudige mensen als ik, mijne, kleine kinderen, jongeren, zonder levens ervaring, zonder goede spirituele achtergrond, kijken naar een kruis met een persoon uitgebeeld als heel droevig gebeurtenis.