Zou Ignatius van Loyola hiervan houden?


In het Museum Ludwig (Keulen) loopt tot 11 januari 2015 een tentoonstelling over Pop Art. Iemand stuurde me bovenstaande foto door. De naam van de kunstenaar heb ik niet kunnen achterhalen.

Zou Ignatius zelf hiermee gelukkig mee zijn?

Niet zeker.

Ik denk dat hij hij a priori iets zou gehad hebben met moderne, eigentijdse kunst. Ook dus met Pop Art. Daar staat dan tegenover dat hij zelf niet in de kijker wilde staan. Zeker niet in de plaats van Jezus die voor hem op onbetwiste wijze dé referentiepersoon moest zijn.

Wat zou de symboliek van dit schilderij kunnen zijn? Ignatius die in zijn vriendschap met Jezus Hem wil volgen tot op het kruis?

Wat denk jij?

Reacties

Rieta zei…
Waarom een kruis? omdat het kruis verwijst naar Jezus. Maar hier is Jezus 'verstopt' onder Ignatius. Ik kan dit als volgt interpreteren: als ik Ignatius doorgrond (lees: als ik hem van zijn verpakking ontdoe) dan kom ik bij Jezus.
Anoniem zei…
Het bovenstaande schilderij is het werk van de Amerikaanse kunstenaar, Julian Schnabel. Ik ben genoodzaakt erbij te vermelden dat de heer Schnabel een zeer commercieel kunstenaar is dat zich weinig met Ignatius van Loyola of Christus in laat. Ik denk dat de woorden voor hem gebruikt worden als een soort exotisme. http://dazacantillana.blogspot.be/2012/03/julian-schnabel-reconocimientos.html

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)