Bidden met de Bijbel: hart of verstand?


Bij het ignatiaanse gebed met de Bijbel gaat het niet in de eerste plaats over Bijbelstudie. Het gaat niet over het puren van interessante of vrome gedachten uit een parabel of een toespraak van Jezus. Het gaat niet over het zoeken van de “juiste betekenis” van een psalm of een stukje uit een brief van Paulus.

Het gaat wel over het je, in de stilte, laten raken door het Woord. Luisteren, voelen, kijken, smaken van het Bijbelverhaal, en daarbij aandachtig worden voor de bewegingen die dit vertoeven bij het Woord in je hart losmaakt. Vaak op subtiele en discrete manier. Meer in het bijzonder nog, gaat het over gevoelig worden voor de bijzondere wijze waarop het Woord van God jouw kracht, rust, vreugde, hoop,  geloof en liefde geeft.

Het gaat hier dus over een ervaring, waarbij het erop aankomt om te leren onderscheiden hoe jij persoonlijk wordt geraakt, hier en nu door het Woord. 

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Anoniem zei…
Stilte moet je kunnen toelaten maar je wordt dan ook sterk met jezelf geconfronteerd ! Gevoelens die je leert uitschakelen door vele redenen leer je terug herkennen door momenten van stilte in te lassen .
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin SJ voor wijsheid en informatie met ons delen en ons aanmoedigen, ons bekwamen in/met Goddelijke ideeën,
door oefenen : Bidden met de Bijbel,......." en nog eens hartelijk Dank U voor aanwijzing hoe dat doen, ik heb jaren bijbel op plank in mijn boekenkast, eens een keer, heb ik gelezen en daarna niet meer, omdat de tekst voor mij te ingewikkeld klonk.
Alstublieft als is toegestaan, citeer deel tekst, voor mijn reactie, van 30 december 2013, titel: " Wat ons belet om iets groots te doen voor God",
" Een jaar van genade loopt op zijn einde, met overweging van Brian Grogan SJ op www.gewijderuimte.;org
"......... Gods hand gaat voorzichtig te werk, zodat er iets goeds voortkomt uit het kwade dat wij verrichten.
Dit wordt ons op dramatische wijze duidelijk gemaakt in Jezus' lijden, en dit doorstraalt iedere dag".
......." Het komende jaar light veilig in Gods handen".
einde citeren.
mijn redeneren: voortaan ga ik heel graag Bijbel raadplegen, voor bidden en mediteren.
Nog eens mijn hartelijk dank voor liefdevolle, wijze inspirerende idee.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)