De tijd als opstap naar eeuwigheid - een nieuwe serie van Nikolaas Sintobin Sintobin sj over "De tijd" (1/9)


We wisten dat het einde snel naderde.  De ziekte van Alzheimer had reeds een flinke tol geëist van Maarten, ook al was hij nog helemaal niet oud. De longontsteking die hij er nu bovenop had gekregen was er teveel aan. Met een aantal goede vrienden stonden we rond het bed dat weldra zijn sterfbed zou worden. Maarten was zijn geheugen helemaal kwijt. Hij had wel nog een zekere mate van bewustzijn en kon ons allen herkennen. Het voortdurende hoesten had  hem helemaal uitgeput. 

Tussen het slapen door opende hij af en toe even de ogen. Telkens weer keek Maarten om zich heen met blij verraste ogen. Wat heerlijk toch dat jullie hier allen zijn, zeiden die ogen. Hoe zou dat toch komen? Wat bijzonder. Een minuut of wat later dommelde hij weer in, om snel daarna opnieuw, met even grote verbazing en vreugde, vast te stellen dat zijn vriendengroep rondom hem was verzameld.

 Door zijn dementie leefde Maarten helemaal en uitsluitend in het nu. Het verleden bestond niet meer. De toekomst had niet langer betekenis. Het resultaat was een groot vermogen tot verwondering.  De gewone werkelijkheid was elke keer weer helemaal nieuw. Ik voelde me verdrietig. Tegelijk was ik ontroerd telkens ik die kinderlijk verwonderde blik zag. Had onze vriend Maarten het besef van de tijd verloren? Of beleefde hij de tijd net ten volle? Duidelijk was in zeker dat hij, op zijn manier, volop genoot van elk ogenblik dat hem nog was gegeven.

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Cees zei…
Welk een ontroerend en ook troostend verslag.
Carla zei…
Dit is inderdaad troostend. Mijn zus is iedere keer blij verrast als ik haar bel, ze speelt de laatste tijd blijkbaar met de knopjes en dan krijg ik een muziekje te horen en dan leg ik de telefoon maar neer. Ik zie ik er tegenop om haar dan meteen terug te bellen en stel het uit tot een volgende keer. Ja, het gaat om die blijde verrassing in haar die mij zo treft en de herhalende belangstellende vragen die ze nog kan stellen maar het antwoord al meteen weer vergeten is. Ze weet dat ze het niet meer weet en denkt dat ze nog van alles doet. Ze is tevreden met het hier en nu. Hoe wonderlijk kan het zijn. Voor de omgeving is het een leren omgaan met een veranderende partner - ouder die zich meestal gelukkig voelt omdat het niets hoeft en kan genieten van dat wat is. Zijn.
Trees zei…
Hoe pijnlijk ook, het is eveneens een doordenkertje over de tijd. Opstap naar eeuwigheid, waar tijd niet meer bestaat, waar alles altijd nieuw is, blijft?
'God maakt alles nieuw' klinkt dan ineens heel anders...
Josi zei…
Een ongelofelijk geschenk wat die blijde blik van herkenning telkens weer geeft aan de omstaanders. Doet me denken aan hoe onze dochter met mentale beperking in het leven staat: altijd alles hier en nu. Verleden heeft minder belang, vergeven en vergeten kan ze als de grootste heilige, schat ik, telkens schenkt ze opnieuw vertrouwen aan mijn veel te geringe geduld; toekomst is evenmin een zorg voor haar: het is voor haar blijkbaar vanzelfsprekend dat dit altijd goed zal komen. Grotere leermeester heb ik nog nergens ontmoet. ♥️��j
Elisabeth W zei…
Zo mooi geduid ✨��✨Hoe het zwakke van onschatbare waarde is. Ik dacht ook aan mijn vriendinnetje Ally 13 jaar die jaaaaa en neeeeee en mamamama zegt, met Angelmansyndroom en puppyoogjes vol blijde verwondering spreekt, aan die goedige Manu met Down en extra talenten, 44 jaar, die bij zijn oude ouders woont, met wie ik ga 'plonzen', aan mijn oudtante die ondeugend 'ruzie maakte' om de peperkoek die ze reeds had gegeten en vergeten, met haar voeten op het tuintafeltje haar wijntje dronk...Zo onbetaalbaar therapeutisch, troostend voor gewonde zielen, een geniaal Godsgeschenk ��������️⛅
Elizabeth Harland-Hazebroek zei…
Fijn, ik moet nog bellen met iemand die het verleden vermengd met het heden. Nu is het de verjaardag van zijn vrouw die volgens hem zo thuis komt maar in feite al 3 jaar dood is. We laten het zo, hij leeft er blij mee.
Truus zei…
Fijn dat er zoveel mensen bij deze mijnheer waren heel belangrijk ,al vinden de mensen soms zelf van niet.In mijn werkzaam leven met demente bejaarden heb ik ook wel andere dingen mee gemaakt.Geen mens hoort alleen te zijn ,zeker niet op het einde
Hoet Ingrid zei…
Dank Nicolaas dat je eens een andere zijde van dementie belicht en dan wel een erg menselijke...
Meestal krijg je als partner van een dement persoon te horen dat uw man eig.niet echt meer een mens is,niet meer degene is waarmee je gehuwd bent enz...
Ja dementen leven in het nu en leven in een andersoortig bewustzijn.
Ze zijn in ieder geval tot een geestelijk contact in staat.
Gertjan de Jong zei…
De behoefte aan gezelschap/ontmoetingen merk ik ook aan mijn moeder van haast 92 jaar. Los van specifieke geheugen problemen a.g.v een TIA, gelukkig nog helder van geest.
Maar de dankbaarheid voor gezelschap/aanwezigheid is er niet minder om.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen