Begin


Op 24 januari 2009 kwam er een officiële mededeling van Kardinaal Ricard, aartsbisschop van Bordeaux en voormalig voorzitter van de Franse bisschoppenconferentie, nalv de recente opheffing van de excommunicatie van de 4 lefebvristische bisschoppen. Ziehier de sleutelparagraaf.

De opheffing van de excommunicatie is niet het einde maar wel het begin van een dynamiek van dialoog. Twee fundamentele vragen worden er niet door opgelost : de juridische structuur van het Broederschap Pius X in de Kerk en een akkoord over de dogmatische en ecclesiologische vragen. Ze opent een weg die samen zal moeten worden afgelegd. Die weg zal ongetwijfeld lang zijn. Hij vraagt een betere wederzijdse kennis en waardering. En vroeg of laat zal de vraag moeten gesteld worden van de tekst van het Tweede Vaticaanse Concilie als magisterieel document van eerste rang. Die vraag is fundamenteel. Maar al de moeilijkheden zullen niet noodzakelijk leerstellig zijn. Andere, van culturele en politieke aard, kunnen ook opduiken. De recente, onaanvaardbare, uitspraken van Mgr Williamson, waarin hij de uitroeiing van de Joden ontkent, zijn daar een voorbeeld van.

Reacties

Anoniem zei…
Een teleurgestelde reactie op de site van de joodse gemeenschp:

Verbittering over rehabilitatie bisschop (25-1-2009)

De joodse gemeenschap in Nederland is ,,ongelukkig'' met de rehabilitatie van bisschop Williamson door paus Benedictus XVI.
Dat zei een woordvoerder van het Nederlands Israelitisch Kerkgenootschap(NIK) zaterdagavond.

De bisschop is omstreden omdat hij blijft beweren dat er in de Tweede Wereldoorlog geen joden in gaskamers zijn vergast.
Voor zijn Holocaust-ontkennende uitlatingen in Duitsland wordt hij justitieel vervolgd.

Vertegenwoordigers van de room-katholieke kerk in Nederland konden zaterdag nog niet reageren op de kwestie.
Anoniem zei…
De groep rond de schismatieke bisschop Lefebvre heeft drie pijlen op hun boog:
1. Herstel van de Latijnse tridentijnse liturgie.
2. Afwijzing van het decreet van het tweede Vaticaans concilie over de godsdienstvrijheid (Dignitatis Humanae).
3. Afwijzing van de verklaring over de niet-christelijke godsdiensten Nostra Aetate, afwijzing ook van de interreligieuze dialoog en felle kritiek op hetgeen paus Johannes Paulus 2 in deze heeft verricht. Het gaat hierbij zowel om afwijzing van de dialoog met het Jodendom als met de Islam;
beide relaties worden in de concilieverklaring met waardering genoemd.
Op het internet is een hele beweging ontstaan die zich beroept op Pius X, zoals mgr. Lefebvre ook al de broederschapPius X had opgericht.
Deze nu veel bredere fundamentalistische beweging claimt dat de zetel van Petrus al tijden leeg is (sedevacante).
Het gaat hier om katholieke fundamentalisten die de beweging van Lefebvre verder dragen met gebruik van de modernste communicatiemiddelen. Apocalyptische voorspellingen van destructie en het Einde van de wereld, de antichrist in allerlei hedendaagse gestalten, een fel anti-islam standpunt zijn er slechts enkele kenmerken van.
( Marcel Poorthuis. K.R.I.)

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)