Strijd

Het vinden van en trouw blijven aan je roeping als christen, welke die ook is, gaat niet vanzelf. Het is een strijd. Ze leidt naar volheid van leven. Maar gaat ook gepaard met twijfel en pijn.

Hieronder vindt u een ongebruikelijk persoonlijk getuigenis van Paus Benedictus dd 6 augustus 2010, in zijn boodschap aan de jeugd nalv de komende WJD in Madrid.

[...] Er is een periode, gedurende de jeugd, waarin elkeen zich de vraag stelt: wat is de zin van mijn leven? Welk doel, welke richting verlang ik eraan te geven? Dit is een fundamentele etappe in het leven. Ze kan de ziel echt kwellen, soms een hele tijd. Je denkt dan aan je beroepskeuze, je sociaal leven, je liefdesleven …

In deze context denk ik terug aan mijn eigen jeugd. Op de een of de andere manier was ik me ervan bewust dat de Heer wilde dat ik priester werd. Maar later, na de oorlog, toen ik in het seminarie en aan de universiteit mij daarop voorbereidde, heb ik die zekerheid opnieuw moeten veroveren. Ik heb me de vraag moeten stellen: is dit nu echt mijn weg ? Is dit echt Gods verlangen voor mij? Zal ik in staat zijn om Hem trouw te blijven en om helemaal beschikbaar te zijn, in zijn dienst? Een dergelijk beslissing neem je niet zonder pijn. Het kan niet anders. Maar dan is er de zekerheid gekomen: ja, dat is het! Ja, de Heer wil dat ik mij geef en Hij zal me dan ook de nodige kracht geven. Door naar Hem te luisteren en samen met Hem op stap te gaan word ik ten volle mezelf. Waar het op aan komt is niet dat ik mijn eigen wensen kan realiseren, maar wel Zijn wil. Zo wordt het leven authentiek. [...]


Reacties

v. zei…
Vind je het niet vreemd dat je spreekt over een "ongebruikelijk" getuigenis? Het woordgebruik zegt iets over onze verwachtingen bij de uitstraling van Benedictus. Laten we bij het aanschouwen van iemand er bewust van zijn dat we slechts gedeeltelijk zien. In dit getuigenis laat Benedictus zich kennen als een mens. De op- en neerwaartse beweging in zijn bestaan, mag hier even het daglicht zien. Hij deelt broosheid van zijn mens-zijn met de ander. Dat maakt hem groot.
Met ongebruikelijk doel ik op het feit dat Pausen maar heel uitzonderlijk verwijzen naar hun eigen persoonlijke ervaring.

Voor het overige ben ik het volledig met je eens. Ook Benedictus is een de eerste plaats een mens, een gewone mens. Gelukkig maar ...

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen