Doe eens het tegenovergestelde van wat je spontaan zou doen - wijsheid van Ignatius van Loyola


Een goede raad van Ignatius, verteld door Jim Martin sj, een Amerikaanse medebroeder.

Agere contra

Deze uitdrukking betekent “ingaan tegen” of “handelen tegen”. Ignatius raadt dit aan wanneer je merkt dat je ergens onvrij in bent. Door er pal tegen in te gaan kan je daar vrijer in worden. Ik geef een voorbeeld. Toen ik novice was zei ik aan de novicenmeester dat het laatste wat ik zou willen doen hospitaalwerk was. Ik zag enorm op tegen wat ik daar te zien zou krijgen en tegen de geuren. Hij sprak me dan ook over “agere contra” en, wat had je gedacht, deed me stage lopen in een ziekenhuis. Deze ervaring heeft me geholpen om bepaalde van mijn onvrijheden op dit vlak te overstijgen.

Sleutelwoord hierbij is onderscheiding. De vraag die je jezelf moet stellen is: heb ik degelijke en gezonde redenen om iets niet te doen of gaat het gewoon om een tekort aan innerlijke vrijheid. Indien het gaat over het tweede geval, zou het dan niet goed zijn om wat te doen aan “agere contra” om er zo doorheen te groeien?”

Jim Martin sj

Reacties

Anoniem zei…
Dit is een mooie les of raad ,welke ik graag zou toepassen , maar waar is mijn kracht
ik denk dat ik nog teveel mens ben , de innerlijke kracht is er niet

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)