Licht zonder gedruis - Theresia van Lisieux over hoe Jezus haar onderricht - Citaat

Ingetreden in de Karmel als 15-jarige en gestorven op 24-jarige leeftijd, is Thérèse van Lisieux een van de grote heiligen van de christenheid. Haar autobiografie (Geschiedenis van een ziel) is een parel. 

Graag bied ik u enkele uittreksels aan.

"Jezus heeft geen boeken of leraren nodig om de zielen te onderrichten. Hij die de leraar der leraren is, geeft onderricht zonder gedruis van woorden. Ik heb Hem nog nooit horen praten, maar ik voel dat Hij in mij verblijft. Elk moment leidt Hij me, geeft me in wat ik zeggen of doen moet. 

Op het moment dat ik dat nodig heb, ontdek ik het inzicht dat ik nog niet had. Het is niet eens tijdens mijn inwendig gebed dat ik het meeste licht krijg; meestal gebeurt tijdens mijn dagdaglijkse bezigheden."

Reacties

Meest gelezen

Wat er gebeurt als je zomaar anderhalf uur mag doorbrengen met paus Franciscus - Verslag van een persoonlijke ontmoeting (met video's)

Het antwoord dat de paus gaf op mijn vraag over mijn/ons werk in Amsterdam: "Heb de moed om risico's te nemen"

Een van mijn (talrijke) favoriete citaten van Theresia van Lisieux: de kunst van het weigeren

Tips voor biecht- en andere delicate gesprekken - Pierre Favre sj

Waarom de moderne mens zo moeilijk kan geloven - Piet van Breemen sj (+)

Als een wereldleider een boekje opent over zijn innerlijk leven en over hoe je in de wereldpolitiek tot besluiten komt - Herman Van Rompuy

Waarom liefde zo confronterend is (2/7)

Twee minuten dagelijks bidden op deze wijze verandert je leven - Podcast met Nikolaas Sintobin sj

Uitleggen met één woord hoe je kan komen tot volmaakte liefde - het genie van Augustinus - overweging van Nikolaas Sintobin sj (3/7)

Wenken voor de dagelijkse omgang met de duivel (1/4)