Paus Franciscus ontvangt zélf het sacrament van de verzoening
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Woorden wekken, voorbeelden trekken.
Paus Franciscus nam gisteren als biechtvader deel aan een verzoeningsviering in de Sint-Pietersbasiliek. Maar eerst ging hij zelf biechten.
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Dit soort publiek gebeuren stoort mij. Waarom weet ik niet. Het doet me een verband leggen met "aalmoezen geef je in het verborgene". Dat kan je ook publiekelijk doen. Vergeving vragen is een intiem gebeuren tussen God en de mens met een priester als bemiddelaar. Zie ik dit niet helder?
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin S.J. voor Inspiratie en Wijsheid en thema/video Paus Franciscus ontvangt zelf het sacrament van de verzoening. (in mijn interpretatie, de Heer Paus Franciscus is een rituaal/ritueel oefenen/uitbeelden).
A.u.b. citeer deel tekst: " Forgive To Forget" A Key principle to remain light and stable in relationships is - forgive and forget - it's a well - known principle - one that we sometimes find difficult to practice. It can be modified to forgive to forget. Sometimes we spend many years with so much bitterness inside us for a particular person, with an inner violence of wanting to make the other pay ( emotions of revenge), the one who has us suppoosedly hurt you. ................." We keep this bitterness inside us because we haven't forgiven. It does not resolve the situation; the only thing it does is increase our pain, makes us heavy and does not let us remain in peace. So the key is that if we do not forgive, we cannot forget."..........." (e.c. Bron: World Spiritual University B.K.). voor mij is ook interpreteren : " doe voor ander dat niet, wat je zelf niet zou willen,dat voor jou gedaan zou worden". Mijn redeneren: Biechtten bij een goede pedagoog zoals Orde Jezuïeten Ingewijden in/met Ignatiaanse Spiritualiteit bekwaam zijn is heel opbouwend. m.i. Vandaag in Nederlandse Nieuwsbericht teletekst is vermeld dat " in een gezin een drama vond plaats, moeder dood gestoken, kind van 10 jaar gewoond, en vader zwaar gewoond opgenomen in ziekenhuis". Ik kan mij voorstellen, " dat als deze vader en moeder bij biecht geweest zouden zijn bij een ervaren pastoor die zou deze twee mensen op milde gedachten zou brengen en in vrede en liefde hun problemen trachten oplossen". Dan dat is een groot bijdrage door "Biecht vrede en liefdevolle begrip stichten tussen mensen".
Paus Franciscus biedt ons een heel nieuwe weg aan voor vernieuwing, en dit speciaal voor de Kerk. Vernieuwing mag voor hem niet betekenen dat men zijn tijd verprutst met structuren of dat men nog iets nieuws gaat opzetten. Vernieuwing betekent veeleer dat men de centrale plaats van Christus terugwint. En dit, op zijn beurt, vraagt een totaal nieuwe geest en een volkomen nieuw hart. De vernieuwing die Paus Franciscus ons voorhoudt is de bekering van het hart. Dit kan maar als we onze weg samen met Jezus gaan en in nauw contact blijven met Hem. Daarom blijft hij erop aandringen dat we elke dag een passage uit het Evangelie lezen, daarover nadenken en bidden; of we nu in tram of trein zitten, of thuis zijn. Dit is met Jezus optrekken. Als we dit soort van engagement om iedere dag met Jezus op weg te gaan op ons nemen, dan beginnen we te leven in een wereld van genade. En dit is meer dan vertrouwen op menselijke inspanningen. Als Jezus mee met ons op weg gaat, onze gids is, dan z
Wijlen Peter-Hans Kolvenbach sj, voormalig algemeen overste van de jezuïeten, legt uit waarom kandidaten voor de Sociëteit van Jezus het vandaag veel makkelijker hebben dan enkele eeuwen geleden. Een vleugje humor op roepingenzondag!
Homilie van Beloken Pasen Een tijd geleden bracht ik het WE door met een jong koppeltje. Ze zijn 25 jaar oud en kennen elkaar reeds 8 jaar. Ze wonen beiden in Parijs. Beide jonge mensen willen trouwen met elkaar en gedurende dat WE hebben we hun huwelijk voorbereid. Ik vroeg hen me uit te leggen wat het christelijk geloof voor hen precies betekent. Hoewel ze dit niet afgesproken hadden, vatten ze elk hun geloof in drie punten samen: 1) een aantal waarden; 2) een relatie tot een liefhebbende God; 3) en een houding van verantwoordelijkheid naar de andere mensen. Ik zei hen vervolgens dat christenen deze drie punten gemeenschappelijk hebben met Joden en moslims. Dat, bijgevolg, deze drie elementen, hoe belangrijk ook, niet typisch christelijk zijn. Beiden waren verbouwereerd. Ik denk nochtans dat vele christenen desgevraagd een gelijkaardig antwoord zouden geven. Het Evangelie van deze Beloken Pasen gaat hierover: het geloof in Jezus als de
“ De tenen van God. Mijn schizofrenie ”. Zo heet het autobiografische boek van Michel Mestrum (ISBN 978 90 6445 881 1). Michel is ervaringsdeskundige. Na een jarenlange opname in de psychiatrie is hij erin geslaagd om zijn zelfstandigheid te herwinnen. Verstandig en talig als hij is, weet hij het onvatbare van zijn psychose haarscherp te verwoorden. Zijn kracht haalt Michel in belangrijke mate uit zijn geloofsleven. Hieronder vindt u enkele sterke citaten. “Net zoals het literatuur betaamt zoek ik kleintjes die spanning te beleven tussen het leven ontvangen zoals het ons gegeven werd, en dankbaar genieten van wat ons allemaal wordt aangereikt, en aan de andere kant genoeg inzicht en tegelijk berusting hebben om te aanvaarden wat ons niet gegeven werd, en om ook daarmee op weg te gaan, wetend dat wij ook daarin de voorbode moeten zien van alles wat wij verder zullen moeten achterlaten of zullen moeten missen. Derhalve moet je durven dromen en je leven mee laten bepalen door een ars m
Waarin geloven christenen als ze zeggen dat Jezus verrezen is? De evangelies zeggen namelijk niets over hoe die verrijzenis dan wel verlopen is. In deze vlog probeer ik in twee minuten er iets over te zeggen.
Een tijd geleden verscheen op de theologenblog onderstaande overweging van mijn hand: Geloof jij in engelen? Hieronder vind je een uittreksel alsook een link naar de volledige tekst. ... In onze tijd klinkt het vreemd te spreken over geesten en engelen. Er zijn goede redenen om hier omzichtig mee om te gaan. Voor je het weet verlaat je helemaal het domein van het christelijk geloof. Tegelijk weten we dat ze een Bijbels gegeven zijn en dat ze in de christelijke traditie best hun plaats hebben. Zo is in de Rooms-Katholieke Kerk 29 september het feest van de aartsengelen. Wat kan je hier vandaag mee? Het getuigenis van Pierre Favre spreekt me sterk aan. Meer nog, ik vind het uitdagend en oproepend. Zijn geloof in engelen en geesten heeft niets te maken met vreemde esoterische wezens, al of niet met kleurrijke vleugels. Het is wel een beeld dat hij gebruikt om een fundamenteel aspect van zijn geloofservaring te benoemen. Favre gelooft voluit in Gods voorzienende liefde voor elke mens, ook
Het is verdienstelijk voor de hemel om slechte gedachten te verdrijven. Even gevaarlijk is het om goede gedachten niet ten uitvoer te brengen. Ignatius van Loyola
Onderstaand citaat komt uit een brief van Ignatius van Loyola aan Francisco de Borja, hertog van Gandía en onderkoning van Spanje. Ignatius schreef deze brief aan Francisco kort nadat deze, eerst in geheim, jezuïet was geworden. Hij was toen nog steeds onderkoning van Spanje. De later heilige Francisco de Borja sj besteedde vele uren per dag aan gebed. Té veel, vond Ignatius. Hij schrijft : “ Ik verkies dat de helft van die tijd omgezet wordt in studietijd, want de kennis … blijkt altijd heel belangrijk of nuttig voor de toekomst. Besteed die tijd voor het bestuur van uw staat, voor geestelijke gesprekken … Het leidt geen twijfel dat er meer verdienste is voor de ziel en meer genade als ze van haar Heer kan genieten in verscheiden activiteiten en op verschillende plaatsen, eerder dan in één enkele …” (20 september 1548) God kan je vinden in alle dingen , niet alleen in gebed.
Ja, je kunt God op een rechtstreekse manier ontmoeten in het bidden met de Bijbel. In deze eerste webinar van de reeks "Bidden met de Bijbel" leg ik uitvoerig uit wat daartoe kan bijdragen. Klik hier voor de tekst van het webinar en/of om je in te schrijven voor het tweede webinar: Bidden met de Bijbel als leerschool in menselijkheid ( op dinsdag 16 april om 20u).
Reacties
Zie ik dit niet helder?
(in mijn interpretatie, de Heer Paus Franciscus is een rituaal/ritueel oefenen/uitbeelden).
A.u.b. citeer deel tekst:
" Forgive To Forget"
A Key principle to remain light and stable in relationships is - forgive and forget - it's a well - known principle - one that we sometimes find difficult to practice.
It can be modified to forgive to forget.
Sometimes we spend many years with so much bitterness inside us for a particular person, with an inner violence of wanting to make the other pay ( emotions of revenge), the one who has us suppoosedly hurt you.
................." We keep this bitterness inside us because we haven't forgiven.
It does not resolve the situation; the only thing it does is increase our pain, makes us heavy and does not let us remain in peace.
So the key is that if we do not forgive, we cannot forget."..........."
(e.c. Bron: World Spiritual University B.K.).
voor mij is ook interpreteren : " doe voor ander dat niet, wat je zelf niet zou willen,dat voor jou gedaan zou worden".
Mijn redeneren:
Biechtten bij een goede pedagoog zoals Orde Jezuïeten Ingewijden in/met Ignatiaanse Spiritualiteit bekwaam zijn is heel opbouwend.
m.i.
Vandaag in Nederlandse Nieuwsbericht teletekst is vermeld dat " in een gezin een drama vond plaats, moeder dood gestoken, kind van 10 jaar gewoond, en vader zwaar gewoond opgenomen in ziekenhuis".
Ik kan mij voorstellen, " dat als deze vader en moeder bij biecht geweest zouden zijn bij een ervaren pastoor die zou deze twee mensen op milde gedachten zou brengen en in vrede en liefde hun problemen trachten oplossen".
Dan dat is een groot bijdrage door "Biecht vrede en liefdevolle begrip stichten tussen mensen".