Gebed voor Pakistan, en voor onszelf


Onderstaand gebed schreef ik zonet op vraag van de EO. Ik deel het graag met u.

Heer, ik ben verbijsterd.
Honderd kinderen in koelen bloede vermoord in Pakistan.
Hoe kan dit?

Ik voel plaatsvervangende pijn voor al die vaders, moeders, broers en zussen.
Gevoelens van haat en vergelding wellen in mij op.
Ik wil gerechtigheid.
Hoe kan dit?

Deze dagen bereiden wij ons voor op de geboorte van een Kindje.
Wij zingen over vrede, warmte en geborgenheid.
En dan gebeurt er zo iets.
Hoe kan dit?

Heer, Gij vraagt mij om mijn naaste niet te oordelen.
Aan uw kruis vergeeft Gij een moordenaar.
In uw Evangelie nodigt Gij mij uit om de andere wang aan te reiken.
Hoe kan dit?

Heer, ik weet het niet.
Ik weet wel dat ook ik niet vrijuit ga aan het lijden in deze wereld.
Dat vele kleintjes samen, over de grenzen heen, groot lijden kunnen veroorzaken.

Heer, geef dat mijn onmacht mij nederig mag maken.
Geef mij de genade om mijn hand in eigen boezem te steken.
Toon mij wat ík, hier en nu, kan bijdragen tot een betere wereld,
te beginnen in mijn onmiddellijke omgeving.

Heer, blijf bij ons.
Zegen ons.
Zegen vandaag in het bijzonder het Pakistaanse volk.
Zegen hen met geloof, vertrouwen en kracht.
Troost hen; troost ons.
Toon ons allen de weg.

Heer, ik weet dat Gij dit kunt.


Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Anoniem zei…
dank voor je gebed, Nikolaas, ik bid met je mee en wil ook proberen om met Gods hulp in m'n eigen omgeving mee te werken aan een betere wereld...

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)