Life goes on, in Beersel en ook in Homs


Gisteren had ik het ware genoegen om mee voor te gaan in de vormselviering van 54 kinderen in het Brabantse Beersel, bij Brussel. Feestelijk, innig en aangrijpend, met een 700 aanwezigen. Ik heb er zelf veel deugd aan beleefd. Ik hoop en vermoed hetzelfde voor de vormelingen en hun familie.

Terug thuis zie ik op Facebook een foto verschijnen, gepost door medebroeder Ziad Hilal sj uit ... Homs. Onlangs kwam Ziad, woonachtig in Homs, terug uitvoerig in de schijnwerpers nav de eerste verjaardag van de moord op Frans van der Lugt sj. Hij was diens huisgenoot op het ogenblik van de moord. Nu was het bericht van een heel ander soort: eerste communie in Homs.

Bovenstaande foto, had op details en "de maat" van de kinderen na, in Beersel kunnen gemaakt zijn. Hij werd echter voorbije zaterdag gemaakt in een van de gevaarlijkste plaatsen van de hele wereld.

Facebook hielp me gisterenavond te beseffen dat sommige evidenties niet zo evident zijn.

Life goes on. Gelukkig maar.



Reacties

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)