Vind jij dit gewoon?


Onderstaande overweging verschijnt vandaag op www.gewijderuimte.org.

Ik geef toe dat ik de neiging heb mij wat onhoffelijk uit te laten over  onderwerpen als hoge ouderdom, vieringen van vijftig jaar huwelijk, of nieuw geboren baby’s. Het is niet zo dat ik daarvoor geen belangstelling heb of kan tonen. Maar ik heb het echt moeilijk met al die uitroepen van ha! en ho! Die dingen maken toch maar gewoon deel uit van het leven, nietwaar? Iedere dag worden er baby’s geboren! Mensen zijn nu eenmaal in staat om hun vijftigste of soms zelfs hun negentigste verjaardag te vieren.

Intussen ben ik tot het besef gekomen dat deze ogenblikken waarvoor ik nogal vlot over heen ga, eigenlijk de mirakels zijn van ons leven van iedere dag.


Ja, geboorte en ouderdom mogen nog zo gewoon zijn, maar net in het  gewone laat God zich kennen. Wat wij zouden moeten vieren is de ontzagwekkende mogelijkheid voor een mens om 100 jaren lang te kunnen leven, een hele eeuw geschiedenis te mogen meemaken. Wij zouden God moeten prijzen en loven voor het mirakel hoe in negen maanden tijd een verbazingwekkend en uiterst ingewikkeld organisme met bewustzijn gevormd kan worden. Ondanks het feit dat deze dingen gewoon blijven doorgaan, toch dragen ze in zich een duidelijk mirakel-karakter, en dat pakt ons. Of dit zou het toch moeten doen.

Andy Otto

Reacties

Anoniem zei…
Hartelijk Dank Voor Uwe Wijze Teksten en Fijne Wijze Gebeden teksten in Gewijde Ruimte.
In Bijbel is tekst: een "advies" van Petrus, dat o.a. KENNIS nodig is vergaren om kundiger zijn in " vele dingen begrijpen, en als ik beter kan begrijpen dat kan ik beter "Mijn Naaste Liefhebben " is de advies van Petrus.
Jezuïeten Orde Ingewijden Liefdevol Kennis vergaren en Liefdevol Kennis en Wijsheid Delen aan ons allen.
Hartelijk Dank U voor Vrolijke foto van dat "mirakel-mens".

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)