Schoonheid, in alle dingen



Onderstaande overweging verschijnt vandaag op www.gewijderuimte.org.

Zodra de lente duidelijk haar intrede heeft gedaan, begin ik onmiddellijk te denken aan de schoonheid van Gods schepping. Niet alleen aan de schoonheid van de natuur, maar ook aan de schoonheid die mensen elkaar laten ervaren.

Ik heb vrienden – hun leeftijd of verdere context heeft geen belang - die schoonheid in mijn leven brengen. Architectuur, burgerlijke of kerkelijke, laat mij niet onberoerd. Net zoals alle andere kunsten. Gods schoonheid is overal te vinden – in de oude man die de hand van zijn kleindochter stevig vasthoudt als ze zich klaar houden om de straat over te steken. In de delicate aanpak van de verpleegster die een patiënt helpt een bad nemen. In de vrouw die zich naar haar tweede baan haast opdat zij en haar gezin het hoofd boven water  zouden kunnen houden.

Waarom kan ik die dingen niet het hele jaar door zo zien?

Paul Brian Campbell sj

Reacties

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)