Waarom je het verleden beter loslaat - Wijsheid van Anthony de Mello sj


          
“Hoe zal ik het eeuwige leven krijgen?”
“Het eeuwige leven is nu. Leef in het nu.”
“Maar ik ben toch in heden, of niet soms?”
“Nee”
“Hoezo niet?”
“Omdat je je verleden nog niet hebt afgelegd.”
“Waarom zou ik dat doen? Niet alles met betrekking tot mijn verleden is slecht.”
“Het verleden moet niet worden afgelegd omdat het slecht is, maar omdat het dood is.”

Anthony de Mello sj

Anthony de Mello sj (1931 – 1987) was een  Indisch jezuïet en psychotherapeut. Hij had veel aandacht voor de dialoog tussen de ignatiaanse spiritualiteit en de Indische wijsheidstraditie. De Mello is bekend om zijn korte verhaaltjes.

Reacties

Dat heeft de nodige inspanning gekost
Anoniem zei…
Velen houden het verleden levend. In hoeverre dit in relatie staat met een oordeel is een vraag.
Truus van Dam zei…
Voor mij betekende dat de grafsteen plaatsen op de Sluipweg van de dood, de steen was van mijn vader en als je 5 bent ben je te klein om iemand te begraven. Het verleden is dank zij de kunstenaar, dichter en koor hiermee voorbij , leven doen we in het heden.
Omdat m'n tekst steeds verdwijnt: nog eens.
Voor mij is het verleden levend omdat het als fundament dient van je verdere leven.
Je kunt het delen met wie met je meegroeiden en er het nodige uit halen. Met gezonde humor komt een zekere betrekkelijkheid ook boven de oppervlak: met een familielid of iemand die je goed kent.
Omdat je meerdere reacties mag plaatsen:
Ik vind het geplaatste stukje een vergezocht stukje wijsheid waar je niets mee kunt.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj